CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Bytte olja/filter på hojen idag, det skramlade några sekunder från kamkedjesträckaren när jag startade upp den efter oljebytet - Gjorde om det några minuter senare och då lät det som vanligt. Det lät även som vanligt efter att jag startade upp den och körde ett par mil hem till en bekant, och den lät bra en timme senare när jag åter starta den och körde hem.

Jag byter olja rätt ofta på mina hojar (3-400:e mil ungefär) då det är en försumbar kostnad, men aldrig hört att kamkedjesträckaren skramlat vid uppstart på R1:an innan.

Kanske ska man låta låta den bli utbytt till den senaste version 2 modellen.

Nån som känner igen sig i några sekunders skramlande efter oljebyte på sin crossplane ?
 

Brummen

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2005 KTM SMC
Tja! Lite halv ny här, köpte en 2010:a till den här säsongen :tungan Det sitter ett par yoshi r77 slipon på nu men jag tycker att det låter för lite! Vill ha högre ljud:yoparty

Är vissa märken mer högljudda än andra eller hur funkar det? Om någon har erfarenhet av några sköna slipon så dela gärna med er! :)

Har dock kvar katten, vet inte hur mycket ljudmässigt den gör?

Tack på förhand

20150510_180136-1.jpg
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Tja! Lite halv ny här, köpte en 2010:a till den här säsongen :tungan Det sitter ett par yoshi r77 slipon på nu men jag tycker att det låter för lite! Vill ha högre ljud:yoparty
Är vissa märken mer högljudda än andra eller hur funkar det? Om någon har erfarenhet av några sköna slipon så dela gärna med er! :)
Har dock kvar katten, vet inte hur mycket ljudmässigt den gör?

Jag hade såna där ett tag på min och de lät helt klart mer än de Arrow jag slängde på senare. Anledningen till det var att det måste gå köra bana och insatserna till Yoshi-burkarna gjorde ingen skillnad. Sen finns det säkert andra märken som låter mer men Yoshimura låter rätt mycket.
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Tja! Lite halv ny här, köpte en 2010:a till den här säsongen :tungan Det sitter ett par yoshi r77 slipon på nu men jag tycker att det låter för lite! Vill ha högre ljud:yoparty

Är vissa märken mer högljudda än andra eller hur funkar det? Om någon har erfarenhet av några sköna slipon så dela gärna med er! :)

Har dock kvar katten, vet inte hur mycket ljudmässigt den gör?

Tack på förhand

View attachment 420189

Jag kör med Racefit Twin Growler och dom låter mycket högt om det är det du är ute efter.
Tar du bort "katten" så blir det inte lika varmt under röven :arsele.
http://store.racefituk.com/collections/yzf1000-r1/products/yzf1000-r1-09-12-growler
 

spider69

Radical Riders
Gick med
14 Jul 2008
Ort
Brandstad
Hoj
KTM 1290 SAR
Tja! Lite halv ny här, köpte en 2010:a till den här säsongen :tungan Det sitter ett par yoshi r77 slipon på nu men jag tycker att det låter för lite! Vill ha högre ljud:yoparty

Är vissa märken mer högljudda än andra eller hur funkar det? Om någon har erfarenhet av några sköna slipon så dela gärna med er! :)

Har dock kvar katten, vet inte hur mycket ljudmässigt den gör?

Tack på förhand

View attachment 420189

Vet inte hur högt dina yoshi låter. Men själv har jag Racing MGP Slip On på min. De låter fantastiskt:)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tja! Lite halv ny här, köpte en 2010:a till den här säsongen :tungan Det sitter ett par yoshi r77 slipon på nu men jag tycker att det låter för lite! Vill ha högre ljud:yoparty

Är vissa märken mer högljudda än andra eller hur funkar det? Om någon har erfarenhet av några sköna slipon så dela gärna med er! :)

Har dock kvar katten, vet inte hur mycket ljudmässigt den gör?

Tack på förhand

View attachment 420189

Har yoshi-burkar på min och numera utan kat. Tycker snudd på dom låter för högt efter att jag tog bort katen
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag hade yosi på min 09:a

med db killers i, så klarade dem kraven på 95 db på ring knutstorp iaf.

tyckte att dom lät tillräckligt för mig, men smaken e ju olika
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Dem där såg grymma ut! Köpte du dina från den sidan?

Japp länken är till tillverkaren. Finns säkert andra återförsäljare. Ibland dyker det upp något beg på Ebay.
Men du borde höra dom innan du bestämmer dig. Finns db killer men dom låter fortfarande högt.
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Har akrapovic slipon, med db killers fick jag 99db på bilprovningen utan låter dom helt underbart!
 

Brummen

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2011
Ort
Västerås
Hoj
2005 KTM SMC
Japp länken är till tillverkaren. Finns säkert andra återförsäljare. Ibland dyker det upp något beg på Ebay.
Men du borde höra dom innan du bestämmer dig. Finns db killer men dom låter fortfarande högt.

Ja jag vet inte hur bara. Kolla på Youtube är ju värdelöst. Du får lov att svänga förbi västerås :7peta har du katalysatorn kvar?
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!

Har youshimura burkar i kolfiber till min 09a, Jag söker ett par DB killers till dem. Någon som vet var jag köper dessa??

//Tommy
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!

Nu börjar den se riktigt bra ut!! Galfer slangar fram o bak, Nytt SBK kolfiber hugger, Nya Dunlop d211. Youshimura kolfiber slipon med katersättare, gott ljud. Mer grejor är beställda så det blir fler uppdateringar..:tummenupp
 

Bifogat

  • 012.JPG
    012.JPG
    1.4 MB · Visningar: 87
  • 009.JPG
    009.JPG
    1.4 MB · Visningar: 78
  • 013.JPG
    013.JPG
    1.2 MB · Visningar: 77
  • 011.JPG
    011.JPG
    1.4 MB · Visningar: 84

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Hej!

Nån som har erfarenhet av PC5, funkar det bra på denna? Autotuner?? Kanske Bazzaz ?nån som vet.

//Tommy
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Last edited:

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Vet att Goffen monterat en PC5:a


http://www.sporthoj.com/forum/showt...t-om-Yamaha-R1-med-Crossplanemotorn&p=6117517

Här kan du följa en diskussion om pc5 och mappningen han gjorde.




PS - Sjukt snygg din hoj blev med kolfiberuppdateringen !

Vad kostar ett sånt öhlins-racestöd förresten ?
Tack för info om PC5. Ja den där huggern är snygg o sjukt dyr!!!
Stödet vet jag inte vad det kostade för jag fick med det vid en annan hojäffär.
Jag väntar nu på mitt Öhlins kit, TTx36, styrdämpare, fjädrar till gaffeln. Sen har jag beställt fotpinnesats fullt justerbara. Samco kylarslang, Korta handtag, Kåpor "moviestar yamaha". Ramen ska pulverlackas svart så fort jag hinner...

//Tommy
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top