CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

Jag har ju precis köpt en pcV så den blir mappad nu i vinter men jag körde 16drev fram decat slipon qs och jag väger 85kg utan utrustning... honda föraren vägde mindre runt 70 skulle jag tro och hade 16 drev fram han med...!
 
10922478_10152631748632963_8875136459924917056_n.jpg
sådär nu är den på plats !
 
Den 20e drar jag till lidköping och får min pc5 ljusterad ! Ska bli intressant o se om det ger nått =)
 
Är sugen på en cp r1 finns det några kända fel med dessa motorer som man bör veta om? Funderar på en 2010-2011 men är det värt att gå upp till en 2012 för att få TC kör bara på gata.
 
Astro jag har inte hört talas om några direkt kända fel på cp motorn mer än att dom kan bli lite varma en riktigt varm dag på banan... Det är rejält med vrid på botten så tc är ju inte fel men många kör ju dom utan tc och det verkar ju funka det med =) Du kan få köpa min när den är bänkad jag suktar nämligen efter en 2015 =)
 
Mhm tror du det spelar någon roll? Jag kör ju inte med autotune... nu blev jag nyfiken !

Den har inget med o2 sensorn att göra. I FTune kan man stänga av AIS "pumpen" helt. Det ska då gå att få en bättre afr då Ais pumpar in luft för att trycka ut oförbrända bränsle gaser. Om det det poppar o smäller gött :hihi då du släpper av gasen så är det Ais pumpen som går. För övrigt så har tyvärr FT gjort om hela mjukvaran så att det bara går att Flasha endast en hoj per kit. Ecu är låst till en licence som man laddadar ner. Kan komma en lösning till våren.
 
Mjo jag har kört både med och utan ais men jag satte faktiskt dit den igen för jag vart lite orolig att det inte va bra att köra utan... Den jobbar ju dessutom bara under 5tusen varv och det är ju inte där man ligger o kör såå ofta?
 
Du har rätt att den jobbar bara under 5000 varv så under 5000 är det svårt att få en bra afr. Den ska vara "på" om man fortfarande kör med "kat" kvar.
 
hört nån som kopplat ais utan motorn direkt till vevhusventilationen.... nån som hört att det är bra att göra det?
 
Kan man inte bara koppla ur kontakten till AIS motorn så borde den inte pumpa luft i insuget mer sen? Jag har ju blockoff plates men vet inte om jag vill sätta dit dom igen...
 
Jo det borde ju funka lika bra. Du kan prova att köra med AIS under någon av bänkkörningarna och se om det blir någon förändring.
 
Då är man crossplane ägare tänkte göra en olje service innan den plockas ut, i boken står det yamalube 20w-50 eller 20w-60 jag har tillgång till motul 10w-40 eller 15w-50 räcker inte dessa måste man upp ända till 20w?
 
Hur gick det med PC5.an? Vad har du för slipon? Är systemet med lamdan rensat? Har själv ett Youshimura utan PC. Funderar på ev stärka upp med uppgradering.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top