Crosskarten from Hell

Lite för mycket stor och tung motor anser jag. Enda gången den går att använda är i 100km/h +++ på asfalt. Jag tycker det är svårt att hitta fäste som det är i dag med en 250cc.

Vad blir det för bromsar? Kommer ni bygga skivor fram samt en skiva till bak? En enkel skiva bak kommer brinna upp med den där tyngden att få stopp på.
Har du någon mer bil på infästning till oket bak? Nyfiken då jag nyligen byggt om mitt fäste.

Här har du bygg inspiration :banana .
Ute och åker en vända med min
http://vimeo.com/2494377

Det där såg ju onödigt kul ut...:tummenupp

skulle inte ha förlängt hjulbasen då hade fått överhäng som på en prosche ;)

fyfan va jag hatar sånnahär trådar.. :( man blir alltid så sjukt sugen på att följa dom för att se slut resultatet, men så går det 3 dagar så har man glömmtbort det.. och då missar man allt det roliga :P

Mycket bättre med trådar som är nått år gammal :D då är alla klart, bara att titta igenom hela tråden och se hur det går frammåt utan att behöva vänta så mycket :P

Kommer garanterat bli en kul leksak iallafall :D

fyfan va jag hatar sånnahär trådar.. :(

Men av den anledningen att jag VILL HA ÅXÅ! men jag är för trött och för lat och har ingenstans att köra och MASSOR med finfina undanflykter för att sätta igång och bygga....

Visst är det mycket motor. men är kompakt och har låg tyngdpunkt. Och nu sitter den bra i chassiet i förhållande till sving mm. Så det ska hjälpa till att få ner kraften.
Sen är den förlängd med ca en meter så blir mer av en sandloppa eller liknande.

Om inte annat får vi väl slänga på asfaltsulor på den och köra superstage =)

Bromsar bak är en set från en sporthoj!
Fram blir det en skiva per sida med enkolvsok eller tvpkolvssok beroende på tid,pengar och utrymme.

Chassiet med förlänging och förstärknin väger in på ca 100kg så den komme inte väga så mycket =)

Absolut bilder fixar jag. Återkommer med det

Lite för mycket stor och tung motor anser jag. Enda gången den går att använda är i 100km/h +++ på asfalt. Jag tycker det är svårt att hitta fäste som det är i dag med en 250cc.

Vad blir det för bromsar? Kommer ni bygga skivor fram samt en skiva till bak? En enkel skiva bak kommer brinna upp med den där tyngden att få stopp på.
Har du någon mer bil på infästning till oket bak? Nyfiken då jag nyligen byggt om mitt fäste.

Här har du bygg inspiration :banana .
Ute och åker en vända med min
http://vimeo.com/2494377

Nu är förlängingen och förstärkningen klar. Även motorfäst mm färdigt. I skrivande stund svarvas det en ny bakaxel som är längre, där ska det sen fräsas in lite kilspår för drevning, hjulhubbar, bromsskiva mm.

Här kommer mer bilder!

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    113.8 KB · Visningar: 126
  • 2.JPG
    2.JPG
    141.2 KB · Visningar: 103
  • 3.JPG
    3.JPG
    170.5 KB · Visningar: 169
  • 4.JPG
    4.JPG
    73.9 KB · Visningar: 111
  • 5.JPG
    5.JPG
    108.7 KB · Visningar: 127
  • 6.JPG
    6.JPG
    87.5 KB · Visningar: 113
  • 7.JPG
    7.JPG
    117.7 KB · Visningar: 160
Last edited:

Bifogat

• ballistic_d.jpg
    ballistic_d.jpg
    33.5 KB · Visningar: 182
  • ballistic_b.jpg
    ballistic_b.jpg
    33 KB · Visningar: 131
  • ballistic_c.jpg
    ballistic_c.jpg
    44.5 KB · Visningar: 133
Riktigt häftig !! Kolla in hemsidan http://www.edge.au.com/index.htm . Här är storebrorsan, Ballistic med subarumotor, Den wheelar !!!!:D

såg den med...fet...men ja tycker den är lite för stor... vill hellre ha en liten smidig med FET motor o ha överdriven prestandar...:yoparty +den jätten lär jue kosta en del med... (kollade aldrig upp den...) :glömdet

Den där bjässen går tydligen i Dakar-rallyt, och nu är det väl knappast en sådan pjäs som Sarge mfl ska bygga. Crosskarten kommer nog bli grym! :yoparty

Mer bilder då.

Nu är kylare,avgas och växling klart! Kylaren är från en volvo 740, fläkten från en saab och expansionstanken också från en 740 :yoparty
kylare med tillbehör är rejält genomspolade och rengjorda då en zx9 förmodligen är lite kinkigare med vad som finns i vattnet är vad volvo modell traktor är :hihi

Det blir en växelspak till höger om föraren. Kopplings wire är dragen och manöveras med en kopplings pedal som sig bör.

Bifogat

• 9.JPG
    9.JPG
    197.8 KB · Visningar: 140
  • 8.JPG
    8.JPG
    140.1 KB · Visningar: 176
  • 7.JPG
    7.JPG
    174 KB · Visningar: 159
  • 4.JPG
    4.JPG
    217.3 KB · Visningar: 274
  • 3.JPG
    3.JPG
    233.2 KB · Visningar: 135
  • 2.JPG
    2.JPG
    222.5 KB · Visningar: 159
  • 1.JPG
    1.JPG
    235.4 KB · Visningar: 215
Last edited:
Mer bilder

Bifogat

• 10.JPG
    10.JPG
    231.9 KB · Visningar: 150
  • 11.JPG
    11.JPG
    139.4 KB · Visningar: 136
  • 12.JPG
    12.JPG
    150.4 KB · Visningar: 107
Ni är snabba på att bygga.:tummenupp Kommer ni göra något åt fjädringen?
Har ni motor gummiupphängd? Den där kanske vibrerar mindre än min 2-takt för det gäller på som fan i ramen.

På med riktigt skyddsnät kring buren. Inge kul med armar som åker ut när man rullar.

Lägg inget jättejobb på kopplingspedal. Skulle jag bygga något nytt nu skulle jag ha koppling vid ratten. Enda gången den används är vid start.

Ni är snabba på att bygga.:tummenupp Kommer ni göra något åt fjädringen?
Har ni motor gummiupphängd? Den där kanske vibrerar mindre än min 2-takt för det gäller på som fan i ramen.

På med riktigt skyddsnät kring buren. Inge kul med armar som åker ut när man rullar.

Lägg inget jättejobb på kopplingspedal. Skulle jag bygga något nytt nu skulle jag ha koppling vid ratten. Enda gången den används är vid start.

Jodå det går framåt!
tanken är att få tag på lite bättre grejer till fjädringen. men får se om det blir nu eller till nästa version.
Motorn är inte gummiupphängd utan sitter fast i ramen. Dock sitter det bussningar i motorfästerna. Men det lär kännas rejält när den spinner hehe.

Nät kommer det bli, och det på riktigt. Som du säger, inte värt att bryta armen på 3 ställen för att man bromsar på sig lite =)

Okey, ja vi stod i valet och kvalet om det skulle bli kopplingspedal eller hand. Men det blev pedal. Är hyffsat seriöst gjort men med vajer och inte hydralisk som vi tänkte först! Som sagt den lär inte användas allt för mycket under körningen.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!