Cross, packbox hjälp!

pw skrev:
Den i mitten är ställskruven för returdämpningen, bredvid har du avluftningen. Ställskruven för kompressionsdämpning hittar du i botten på varje gaffelben.
Ska du åka bana, i skogen eller piska efter grusväg??

Bak är det tvärtom, kompression är skruven uppe vid gasbehållaren och retur hittar du nere under svingen, ung där dämparen sitter fastskruvad i länkaget. En ganska schysst grundinställning är att skruva justerskruvarna i botten och sedan ut 10-12 klick på komp. och 8-10 klick på returen. Om allt funkar som det ska så beter sig hojen ganska lugnt utan att kicka och ha sig. Funkar bäst på sandbana där det är längre mellan groparna. Om du känner att du håller på att bli avslängd framlänges skruva in returen bak ytterligare nåt klick.
Om hojen känns träig och stel lätta några klick överallt så blir fjädringen "livligare"
I konsten att åka fort på crosshoj har bra fjädring större betydelse än pulver i maskin.....

pw skrev:
Bak är det tvärtom, kompression är skruven uppe vid gasbehållaren och retur hittar du nere under svingen, ung där dämparen sitter fastskruvad i länkaget. En ganska schysst grundinställning är att skruva justerskruvarna i botten och sedan ut 10-12 klick på komp. och 8-10 klick på returen. Om allt funkar som det ska så beter sig hojen ganska lugnt utan att kicka och ha sig. Funkar bäst på sandbana där det är längre mellan groparna. Om du känner att du håller på att bli avslängd framlänges skruva in returen bak ytterligare nåt klick.
Om hojen känns träig och stel lätta några klick överallt så blir fjädringen "livligare"
I konsten att åka fort på crosshoj har bra fjädring större betydelse än pulver i maskin.....
matnyttigt tips:)

har du möjligen nån idé om min senaste fråga?

Ravetrancer skrev:
nu har jag dock problem

hällde i olja och skulle köra 139mm det skulle motsvara 585ml, problemet e att när jag fyllt 500ml så var gaffeln full, what the fakk is this, idéer?

1.Har du fått ur all gammal olja, inte helt lätt, kräver enhel del motionerande med kolvstången samtidigt som du vänder uppåner hitådit.

2. Om 1.är OK dra upp ytterbenet ett par ggr och gör samma med kolvstången i mitten så all luft försvinner.(det hörs när det är lufttomt)

pw skrev:
1.Har du fått ur all gammal olja, inte helt lätt, kräver enhel del motionerande med kolvstången samtidigt som du vänder uppåner hitådit.

2. Om 1.är OK dra upp ytterbenet ett par ggr och gör samma med kolvstången i mitten så all luft försvinner.(det hörs när det är lufttomt)
gjort allt det, den är luftad o klar, men nåt e galet, kanske e det ingen originalgaffel....ska kolla det nu

pw skrev:

om det ändå svämmar över så har du iallafall inte fått ur all olja se bara till att du får ur luften och skit i att du inte får i den angivna mängden och mät höjden på oljenivån i stället, det är den som är viktig.

Här e en schysst firma som kan fjädring, skickade dit gaffel och dämpare från nolltvåan innan den hade rullat en meter :yoparty http://www.factoryconnection.org

nu ska jag:trött pm:a om det e nåt annat jag kanske kan svara på.

Last edited:
satte den på 105mm, skall testa det imorgon så får vi se hur det känns, annars e det bara att tömma lite till:)

Tack för all hjälp

Ravetrancer skrev:
ok hittade hondas egna siffro 139mm, men eftersom jag är såpass stor grabb(muskler heheh) så kanske jag skall ha i mer olja. Men för att inte få den för progressiv vad bör jag välja för mm???

Front forks. Oil level (cr125) fork fully compressed and spring removed

Standard: 60mm
Maximum: 35mm
Minimum: 88mm

DJM skrev:
Front forks. Oil level (cr125) fork fully compressed and spring removed

Standard: 60mm
Maximum: 35mm
Minimum: 88mm
alltså är 104mm under minimum, ja sätter den på 45mm o testar borde bli ganska så bra för min vikt på 100 ?

Låter som du ska "runka" vidare med tryckstången i gaffel. Tog en halv evighet på ena gaffelbenet och 2 sek på andra när jag pilla med min nyligen.
Ska gå rikigt trögt!
Kan även var det att twinchamber systemet inte fylls, men det är långt utanför mitt kunskaps område (därför jag lämna in på förra hojen, CR250 medans nya va lätt ordnat själv)

En annan sak som jag undrar över, den övre "muttern", toppen på varje gaffel, va inte den i någon så kul dimention som 8 kantig 50 size? Redan där gav jag upp på förra. (medans nya gå med vanlig 17 hylsa)

Går även o ta en kådis som skydd för packboxar när du trär dem över gaffelbenet.

Kör hårt!

pw skrev:
Ok, this is the deal, standardsetupen på en modernare crosshoj brukar vara för en medelgod förare på ungefär åttio pannor, det är svårt att säga sådär rakt uppåner....beror mycket på åkstil också.
Själv har jag större delen av karriären trivts bäst med 125fjädrar och omschimsat, mjukare/snabbare gaffel, men jag är ganska lätt 69-70kg
Testa std. först om det är för mjukt kan du ju alltid hälla i mer olja till det känns bra. Gör det genom luftningsskruvarna, lite i taget tills det känns bra. Var noga med att det blir samma mängd i bägge benen.

Nja, jag skulle vilja påstå under 80 kg. Snarare 65-70 kg och 170 cm lång. Dessa mått är en japs. hoj byggd för. =)

Visst åker man nybörjar/motionär kan man ha mjukare fjädring, då är fjädringen kanske lagom för en 70-80 kg. Men åker man motionärs tempo som jag gör är orginal fjädring för mjukt. Väger strax under 70 kg, alltså en lättviktare. =)

<micke> skrev:
Nja, jag skulle vilja påstå under 80 kg. Snarare 65-70 kg och 170 cm lång. Dessa mått är en japs. hoj byggd för. =)

Visst åker man nybörjar/motionär kan man ha mjukare fjädring, då är fjädringen kanske lagom för en 70-80 kg. Men åker man motionärs tempo som jag gör är orginal fjädring för mjukt. Väger strax under 70 kg, alltså en lättviktare. =)

Konstigt, då har alltså FC byggt min fjädring på tvåfemtin för en nybörjare?? :va Tyckte jag beställde en racesetup, med mjukare (läs snabbare) dämpning både fram och bak med mjukare fjädrar i fram. Visserligen hårdare fjäder i bak men det borde vara för att kompensera för mjukare dämpning....

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...