Cross, packbox hjälp!

DJM skrev:
nepp, med lite hjälp klarar man allt :tummenupp

duu, var jävligt försiktig när du trär på innerbenet menar jag., smörj in packboxen med fett och trä in försiktigt med stora bokstäver. Annars går den sönder direkt.

Så här kan man göra: Ta en vanlig fryspåse, trä över inneränden på gaffelbenet, fetta in p-boxen trä den sedan över påsen på benet. Om man gör så går inget sönder!

ibland så tänker man nog med fel hjärnhalva, klart sprinten skulle sättas på för att packboxen skall vara på plats o dammskyddet bara skall pressas på.
Det fanns dock en skåra i dammskyddet där sprinten passade så bra så man vart ju blind på att det skulle vara så.

Tackar killar :)

Ravetrancer skrev:
ibland så tänker man nog med fel hjärnhalva, klart sprinten skulle sättas på för att packboxen skall vara på plats o dammskyddet bara skall pressas på.
Det fanns dock en skåra i dammskyddet där sprinten passade så bra så man vart ju blind på att det skulle vara så.

Tackar killar :)

Jepp, ibland kan det bli jävligt fel. Säg till om du behöver nåt ur boken. Kan scanna in åt dig.
:tummenupp

pw skrev:
Så här kan man göra: Ta en vanlig fryspåse, trä över inneränden på gaffelbenet, fetta in p-boxen trä den sedan över påsen på benet. Om man gör så går inget sönder!

Aa sådär kan man också göra :)

DJM skrev:
Jepp, ibland kan det bli jävligt fel. Säg till om du behöver nåt ur boken. Kan scanna in åt dig.
:tummenupp
schysst, skall komma ihåg det, det satt delta trim på hojen, nån som vet lite mer ingående vad det är för nåt?

och en sak till.

SH är fan bättre än vilken jävla kunskapsbank som helst, helt otroligt vad mycket kunskap det finns på vårt forum o det gäller allt mellan himmel o jord :)

Ravetrancer skrev:
schysst, skall komma ihåg det, det satt delta trim på hojen, nån som vet lite mer ingående vad det är för nåt?

och en sak till.

SH är fan bättre än vilken jävla kunskapsbank som helst, helt otroligt vad mycket kunskap det finns på vårt forum o det gäller allt mellan himmel o jord :)

Jepp, bara att skicka pm när du undrar nåt :)
Det kan jag inte så mycket av. Men prova att sök på google på delta trim,, hört talas om det.

Finns fan inge bättre än det här. Precis allt får man reda på. Det bästa är att alla hjälper till också :tummenupp Fortsätt så.

DJM skrev:
Jepp, bara att skicka pm när du undrar nåt :)
Det kan jag inte så mycket av. Men prova att sök på google på delta trim,, hört talas om det.

Finns fan inge bättre än det här. Precis allt får man reda på. Det bästa är att alla hjälper till också :tummenupp Fortsätt så.
har du möjligen koll på hur mycket olja det skall vara i varje gaffelben?

Vad för typ av gaffel?

En vanlig up-side down?

Jag antar att du menar låsringen som håller fast packboxen och då sitter innanför dammringen?

Om så är fallet så får du helt enkelt knacka ner packboxen tills den är nere i botten. Fördel är att olja in den innan, då slinker den ner. Täcker den fortfarande låsrings spåret så är det helt enkelt fel packbox?

Eller menar du den tunna fjädern som ligger i packboxen? Det ligger två såna i packboxen och en i skrapringen.

Precisera. :)

Vet inte exakt på ml:n, på kayaba mäter man nivåhöjden på oljan från översta kanten på gaffeln i hopskjutet läge utan fjäder. På Showa dubbelkammargafflar (vissa suzuki rm och honda cr250) mäts oljan i ml innan man häller i den i gaffeln.
På din hoj har jag för mig att "justerområdet" är 100-150mm beroende på hur hård man vill ha gaffeln.

Oljemängd på en vanlig up-side down Kyb/showa är alltimellan 150- säg 70 mm då?

No offense men du ser ut som en stor kille. Då ska du ha en högre oljehöjd alltså mer olja. Satsa på 70 mm. GLÖM INTE att lufta gaffeln innan du stoppar i fjädern och skruvar ihop allt. Glömmer du att lufta så blir oljehöjden åt helvete!

Ett bra "verktyg" att tillverka kan du se på länken...

http://www.enduromx.com/bildgalleri/bgallerivb.asp?Bildnr=102&Sort=1&Kategori=3&Str=

Använder en sån på min hoj och det underlättar sååå mycket!

Good luck. Om gaffel jäveln fortfarande bottnar hej vilt, får du nog investera i hårdare fjädrar. Cirka 800:- hos Springzz/factoryconnection.org. Öhlins har ju oxå fjädrar, men dem är inge bättre än alla andra...

Ajoste jävlar.

Du kan ju skruva in komp. skruvarna, då blir gaffeln en anning hårdare. Dra dem dock inte i botten, då kan ventilerna muppa eftersom oljan blir för varm. Det gäller särskilt bak. Fram brukar inte värme vara sånt himla problem.

Men iaf, man bör alltid ha dem öppna ett par 2 klick iaf.

Ravetrancer skrev:

och en sak till.

Delta trim= En firma nere i Falkenberg som har kunskap, särskilt gällande kawa. De matchar t.ex cylle mot block. Blockhalvorna mot varandra. Portar lite granna. Borrar förknasare. Alltså cirka 10 lök för ett trimjobb som jag gjorde över en månad i min kawa. =)

Om man har så mycket olja i (70mm) blir fjädringsrörelsen vääldigt progressiv och jobbig. Bättre då att satsa på en hårdare fjäder och mindre olja och ha en mer linjär rörelse och på så vis utnyttja gaffelns slaglängd bättre. :corn

skulle tro att det blir fint med en oljenivå runt 100mm.
med gaffeln ihoptryckt och utan fjädern i.
glöm inte att pumpa upp och ner med dämpstången eller va det kan heta...tills det går trögt åt båda hållen, då är luften ur och du kan mäta in oljenivån mer nogrannt.

ok hittade hondas egna siffro 139mm, men eftersom jag är såpass stor grabb(muskler heheh) så kanske jag skall ha i mer olja. Men för att inte få den för progressiv vad bör jag välja för mm???

Ok, this is the deal, standardsetupen på en modernare crosshoj brukar vara för en medelgod förare på ungefär åttio pannor, det är svårt att säga sådär rakt uppåner....beror mycket på åkstil också.
Själv har jag större delen av karriären trivts bäst med 125fjädrar och omschimsat, mjukare/snabbare gaffel, men jag är ganska lätt 69-70kg
Testa std. först om det är för mjukt kan du ju alltid hälla i mer olja till det känns bra. Gör det genom luftningsskruvarna, lite i taget tills det känns bra. Var noga med att det blir samma mängd i bägge benen.

pw skrev:
Ok, this is the deal, standardsetupen på en modernare crosshoj brukar vara för en medelgod förare på ungefär åttio pannor, det är svårt att säga sådär rakt uppåner....beror mycket på åkstil också.
Själv har jag större delen av karriären trivts bäst med 125fjädrar och omschimsat, mjukare/snabbare gaffel, men jag är ganska lätt 69-70kg
Testa std. först om det är för mjukt kan du ju alltid hälla i mer olja till det känns bra. Gör det genom luftningsskruvarna, lite i taget tills det känns bra. Var noga med att det blir samma mängd i bägge benen.
luftningsskruven, den längst upp ovanpå??? liten vid sidan om typ?

Har aldrig kört cross inna så detta kommer nog bli spännande, allt e nog bra när man e nybörjare kanske? :)

Den i mitten är ställskruven för returdämpningen, bredvid har du avluftningen. Ställskruven för kompressionsdämpning hittar du i botten på varje gaffelben.
Ska du åka bana, i skogen eller piska efter grusväg??

pw skrev:
Den i mitten är ställskruven för returdämpningen, bredvid har du avluftningen. Ställskruven för kompressionsdämpning hittar du i botten på varje gaffelben.
Ska du åka bana, i skogen eller piska efter grusväg??
nu har jag dock problem

hällde i olja och skulle köra 139mm det skulle motsvara 585ml, problemet e att när jag fyllt 500ml så var gaffeln full, what the fakk is this, idéer?

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...