cross/landsvägshoj.. idéer?

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Hoj
929a Gul och fin.
Hej, Jag med min taskiga eknonomi hade tänk att försöka kombinera flera hojar i en nästa år.

Vill köra cross men samtidigt ha något att åka väg med. Enduromaskiner som WR 426/450 och EXC 450/525 osv kan man ju hitta lv reggade men funkar de att köra på crossbanan? de har väl lite glesare mellan växlarna om jag förstått rätt. Någon som har någe förslag på en hoj som går att köra crossbana med, Lv regg men samtidigt inte så lite kubik så man blir omåkt av mopeder när man väl är ute på vägarna. :)

Ska man köra reggat så finns det nog bara endurohojar som är det och tyvärr är fjädringen väldigt mjuk på dem jämfört med cross eller motard. Det går ju naturligtvis att ändra och jag tror det är ett måste om det ska funka på cross eller motardbana. KTM 525/530 EXC eller Yamaha WR 450 är två bra alternativ så dem hade jag nog tittat efter:tummenupp

Du sitter ju på en redan!! Klart roligast med Husaberg 650 enda negativa är ju att dom blir så dyr när man ska repa dom, fler dyra saker vid rep än övriga.

Annars finns ju bara 2 st enligt mig som håller bäst och blir billigast i längden
Ktm 525 och wr450:tummenupp bara byta fjädring!!

men fan. husa 650 på crossbana känns lite overkill ? är inte till och med 525an lite väl stor för å köra cross med ? jag har ju itne själv provat crossbana med någon av dem men har bara hört att d skall vara så =) . men en annan grej. äre inte så att växlådan är annorlunda på crosar å enduro ? eller äre skittsamma ?

En gg300 är inte så dum den heller! Har ägt både wr450 och ktm 525. GG´n är lättare och smidigare för cross/enduroslingan samt lv-reggad. Krut finns det gott om oxå!
Mycket hoj för lite pengar! Dessutom är 2-takt rätt mysigt ;)

//Robin

En 650 är väl elak för seriös cross- och enduro, men det har potential att vara kul! :D Man bör tänka på att det blir tungkört med för mycket pulver, och det kanske tar bort det roliga i körningen med om det är svårt att hantera.

KTM EXC450, Yamaha WR450 och Husa FE450 är perfekta allroundhojar, och fortfarande *alldeles* för elaka för att motionärer skall kunna vrida det som finns ur dem, alla finns som landsvägsreggade.

2-takt på gata är lite kass, jag hade en ny ktm 300:a och gillade det inte alls, 2-takt är svårt att åka mjukt och på rull med...de vill accelerera.

/J - kör enduro, cross, stubbrace och åker lite gata med lv-reggad FE450 - den rockar.

okey!! nice. d e inte så att Wr å EXC osv är för mycket enduroanpassade för att d ska gå bra på crossbana? eftersom det finns motsvarande YZF och SX som är rena crosshojar. ? =)

Nej, de funkar absolut bra, men man bör kanske se över fjädringen så den är för din vikt i alla fall (normalt är ~70-80 kg förare på hojarna).

Jag spakar Husan som glad motionär på crossbana, inga problem alls. :)

/J

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back