snakerider
Ny medlem
Vad är det för skillnad på hojjar i kategorin SX och MX Är inte båda cross hojar? Har även sett SX-W va e det finns ju massor med olika modeller för olika ändamål någon som har lust att reda ut detta 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
snakerider skrev:2639120Vad är det för skillnad på hojjar i kategorin SX och MX Är inte båda cross hojar? Har även sett SX-W va e det finns ju massor med olika modeller för olika ändamål någon som har lust att reda ut detta![]()
Clyde skrev:2639137Föregående talare har helt rätt men proffsen i USA som kör AMA SX kan även ha en anpassad ram för supercross men då måste du heta Ricky Camichael, Chad Reed, David Vullemin eller liknande. (Obs! du kan ej hitta dessa begagnade på BLOCKET!!!)
snakerider skrev:2639120Vad är det för skillnad på hojjar i kategorin SX och MX Är inte båda cross hojar? Har även sett SX-W va e det finns ju massor med olika modeller för olika ändamål någon som har lust att reda ut detta![]()
......Olof Eriksson skrev:2639146Fast jo, det är skillnad på SX och MX-cyklar, men inte efter modellnamnen (tex KTM 450 SXF). SX-cyklar är hårdare i fjädringen för att hoppen ser ut annorlunda på en SX-bana. Tror knappast det säljs nån SX-cykel i sverige dock.
SXV är Aprilias supermoto-hoj. MXV och RXV finns också, M som i motocross och R som i? Rally kanske, de e iaf endurohojjen.
Geronimo79 skrev:2639144SX=cross (styvare fjädring, något mer trimmade,annan kamaxel tror jag osv)
MX antar jag är enduromodellerna med mjukare fjädring o inte så högtrimmade som crossarna (skiljer nog inte jättemkt)
Reggade antingen som enduro eller landsväg om det är från typ -03 o framåt.
Är som kanske synes ingen expert så någon mer kunnig får gärna fylla på och/eller rätta mig....
Olof Eriksson skrev:2639146Fast jo, det är skillnad på SX och MX-cyklar, men inte efter modellnamnen (tex KTM 450 SXF). SX-cyklar är hårdare i fjädringen för att hoppen ser ut annorlunda på en SX-bana. Tror knappast det säljs nån SX-cykel i sverige dock.
SXV är Aprilias supermoto-hoj. MXV och RXV finns också, M som i motocross och R som i? Rally kanske, de e iaf endurohojjen.
snakerider skrev:2639162Ok, så betäckningen efter modellerna har inge betydelse ifall de är en Supercross eller vanlig cross motorcyckel. Dom cross modellerna som säljs i sverige är vanliga cross hojjar för cross banorna alltså?
Japp, alla modeller i sverige är som standard motocrosshojjar som du kör på motocrossbanan. Du kommer inte avlida ifall du skulle råka få tag på en SX-cykel heller, deras fjädring fungerar nog så väl för en nybörjare.snakerider skrev:2639162Ok, så betäckningen efter modellerna har inge betydelse ifall de är en Supercross eller vanlig cross motorcyckel. Dom cross modellerna som säljs i sverige är vanliga cross hojjar för cross banorna alltså?
snakerider skrev:2639162Ok, så betäckningen efter modellerna har inge betydelse ifall de är en Supercross eller vanlig cross motorcyckel. Dom cross modellerna som säljs i sverige är vanliga cross hojjar för cross banorna alltså?
Emmi skrev:2639196Vad är det för modeller du tänker på?
snakerider skrev:2639220Jag tänkte mest på KTMs modeller som heter SX och MXC det va det som gjorde mig fundersam.
E är enduro modeler.Geronimo79 skrev:2639144SX=cross (styvare fjädring, något mer trimmade,annan kamaxel tror jag osv)
MX antar jag är enduromodellerna med mjukare fjädring o inte så högtrimmade som crossarna (skiljer nog inte jättemkt)
Reggade antingen som enduro eller landsväg om det är från typ -03 o framåt.
Är som kanske synes ingen expert så någon mer kunnig får gärna fylla på och/eller rätta mig....
Altså skulle en mxc vara perfekt att gatregga om man nu ska gatregga nån.DR-Zätare skrev:2639244SX är deras crossmodeller.
EXC är deras enduromodeller.
MXC var en specialversion av EXC främst avsedd för de amerikanska Baja-racen med fjädring från en SX, lägre utväxling på 5:e och 6:e växeln samt en större tank.
Jocke W skrev:2639513Det här va nog den mest förvirrade tråden på länge..![]()
Jocke W skrev:2639513Det här va nog den mest förvirrade tråden på länge..![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |