Cross hojjar SX vs MX skillnad?

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Vad är det för skillnad på hojjar i kategorin SX och MX Är inte båda cross hojar? Har även sett SX-W va e det finns ju massor med olika modeller för olika ändamål någon som har lust att reda ut detta :va

snakerider skrev:
2639120 Vad är det för skillnad på hojjar i kategorin SX och MX Är inte båda cross hojar? Har även sett SX-W va e det finns ju massor med olika modeller för olika ändamål någon som har lust att reda ut detta :va

Jag har egentligen ingen aning om vad du pratar om. SX brukar väl vara en förkortning för Super cross i USA och är en tävlingsgren. MX är väl den vedertagna förkortningen för Moto cross. Däremot kallar KTM sina crosshojar för SX men det är vanliga crosshojar.

Några speciella super cross hojar finns inte, det är moto cross hojar som fjädringen styvas upp rejält på.

SX= Supercross

Föregående talare har helt rätt men proffsen i USA som kör AMA SX kan även ha en anpassad ram för supercross men då måste du heta Ricky Camichael, Chad Reed, David Vullemin eller liknande. (Obs! du kan ej hitta dessa begagnade på BLOCKET!!!)

Clyde skrev:
2639137 Föregående talare har helt rätt men proffsen i USA som kör AMA SX kan även ha en anpassad ram för supercross men då måste du heta Ricky Camichael, Chad Reed, David Vullemin eller liknande. (Obs! du kan ej hitta dessa begagnade på BLOCKET!!!)

Vänta nu! Har inte AMA regler om att det ska vara produktionshojar?

snakerider skrev:
2639120 Vad är det för skillnad på hojjar i kategorin SX och MX Är inte båda cross hojar? Har även sett SX-W va e det finns ju massor med olika modeller för olika ändamål någon som har lust att reda ut detta :va

SX=cross (styvare fjädring, något mer trimmade,annan kamaxel tror jag osv)

MX antar jag är enduromodellerna med mjukare fjädring o inte så högtrimmade som crossarna (skiljer nog inte jättemkt)
Reggade antingen som enduro eller landsväg om det är från typ -03 o framåt.

Är som kanske synes ingen expert så någon mer kunnig får gärna fylla på och/eller rätta mig....

Fast jo, det är skillnad på SX och MX-cyklar, men inte efter modellnamnen (tex KTM 450 SXF). SX-cyklar är hårdare i fjädringen för att hoppen ser ut annorlunda på en SX-bana. Tror knappast det säljs nån SX-cykel i sverige dock.

SXV är Aprilias supermoto-hoj. MXV och RXV finns också, M som i motocross och R som i? Rally kanske, de e iaf endurohojjen.

Olof Eriksson skrev:
2639146 Fast jo, det är skillnad på SX och MX-cyklar, men inte efter modellnamnen (tex KTM 450 SXF). SX-cyklar är hårdare i fjädringen för att hoppen ser ut annorlunda på en SX-bana. Tror knappast det säljs nån SX-cykel i sverige dock.

SXV är Aprilias supermoto-hoj. MXV och RXV finns också, M som i motocross och R som i? Rally kanske, de e iaf endurohojjen.
......

Geronimo79 skrev:
2639144 SX=cross (styvare fjädring, något mer trimmade,annan kamaxel tror jag osv)

MX antar jag är enduromodellerna med mjukare fjädring o inte så högtrimmade som crossarna (skiljer nog inte jättemkt)

Är som kanske synes ingen expert så någon mer kunnig får gärna fylla på och/eller rätta mig....

Nej, MX är motocross hojar, inte endurohojar.

Enklaste sättet att se skillnad på en endurohoj och en crosshoj är att endurohojen har lysen, det har inte crosshojen.

Däremot kan endurohojar ibland vara landsvägsregistrerade, ibland enduroregistrerade (om det fortfarande finns) och ibland inte registrerade alls.

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2639146 Fast jo, det är skillnad på SX och MX-cyklar, men inte efter modellnamnen (tex KTM 450 SXF). SX-cyklar är hårdare i fjädringen för att hoppen ser ut annorlunda på en SX-bana. Tror knappast det säljs nån SX-cykel i sverige dock.

Ok, så betäckningen efter modellerna har inge betydelse ifall de är en Supercross eller vanlig cross motorcyckel. Dom cross modellerna som säljs i sverige är vanliga cross hojjar för cross banorna alltså?

snakerider skrev:
2639162 Ok, så betäckningen efter modellerna har inge betydelse ifall de är en Supercross eller vanlig cross motorcyckel. Dom cross modellerna som säljs i sverige är vanliga cross hojjar för cross banorna alltså?

Som det har sagts tidigare, super cross är en tävlingsform som nästan bara finns i USA. Du kan inte köpa en super cross hoj (finns ingen som tillverkar dem) utan tillverkarna tar sina vanliga motocross hojar och modifierar främst fjädringen på dessa.

Beteckningen på de olika modellerna hos de olika tillverkarna används bara för att särskilja deras egna crosshojar från deras endurohojar. Även de hojar som heter SX är vanliga motocross hojar.

Last edited:
snakerider skrev:
2639162 Ok, så betäckningen efter modellerna har inge betydelse ifall de är en Supercross eller vanlig cross motorcyckel. Dom cross modellerna som säljs i sverige är vanliga cross hojjar för cross banorna alltså?
Japp, alla modeller i sverige är som standard motocrosshojjar som du kör på motocrossbanan. Du kommer inte avlida ifall du skulle råka få tag på en SX-cykel heller, deras fjädring fungerar nog så väl för en nybörjare.

Enduro däremot e gjorda för att köras i skogen. Där är fjädringen till skillnad mot SX-cykeln mycket mjukare. Enduro-hojar har tamare motorer, tystare avgassystem, lysen och mindre bakhjul.

Supermoto-hojjar har styvare fjädring (jättehård å obekväm på crossbanan), större bromsar och ofta hårdare trimmade motorer (än även MX-hojjar)

snakerider skrev:

Vad är det för modeller du tänker på?

Många som skriver här utan att ha en aning.

Motocross brukar förkortas MX! En MX-hoj är alltså en ren crosshoj.
Supercross brukar förkortas SX men det finns inga supercrosshojar att köpa.

KTM kallar sina cross-modeller för SX och det är dom enda SX-hojar man kan köpa men dessa är alltså cross-hojar = MX-hojar!

snakerider skrev:
2639220 Jag tänkte mest på KTMs modeller som heter SX och MXC det va det som gjorde mig fundersam.

SX är deras crossmodeller.
EXC är deras enduromodeller.
MXC var en specialversion av EXC främst avsedd för de amerikanska Baja-racen med fjädring från en SX, lägre utväxling på 5:e och 6:e växeln samt en större tank.

Geronimo79 skrev:
2639144 SX=cross (styvare fjädring, något mer trimmade,annan kamaxel tror jag osv)

E är enduro modeler.

DR-Zätare skrev:
2639244 SX är deras crossmodeller.
EXC är deras enduromodeller.
MXC var en specialversion av EXC främst avsedd för de amerikanska Baja-racen med fjädring från en SX, lägre utväxling på 5:e och 6:e växeln samt en större tank.
Altså skulle en mxc vara perfekt att gatregga om man nu ska gatregga nån.

Last edited:
Det här va nog den mest förvirrade tråden på länge..:rolleyes:

Jocke W skrev:
2639513 Det här va nog den mest förvirrade tråden på länge..:rolleyes:

Jag håller med, det tog ett tag att lista ut vad som egentligen menades.

Crosshojar är samma sak som sporthojar, det är inte säkert att en viss beteckning egentligen betyder något. Att hojen heter SX betyder inte att det är en supercross hoj på samma sätt som att en CBR 1000 RR inte är en roadracing hoj (RR)...

Ok grabbar & tjejer tack för svaren. Hade jag vetat vad modell betäckningarna stått för hade jag aldrig frågat dom här? Trodde det va därför detta forum fanns för att få reda på saker o ting.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...