Cross, 250 eller 125 00->

Fotrally skrev:
2573387 Så ni menar att man måste renovera dom varje år? :va

Det suger isf!! :(
Sluta vela å åk å provkör en, tror du kommer att överväga att köpa en trots att de måste renoveras ibland... ;)
 
Olof Eriksson skrev:
2573393 Sluta vela å åk å provkör en, tror du kommer att överväga att köpa en trots att de måste renoveras ibland... ;)

Hehe, får väl ta å göra det då! :D (ingen som bor mellan ö-vik å härnösand som vill bjuda på en provtur?):)

Men alltså seriöst, varje år? :gnissla
 
FarstaStrandMannen skrev:
2573400 Hur är det med kolvbyten på 4t? Säg vanlig motionskörning på en CRF 250.
Jag vet inte eftersom jag inte testat men jag skulle tippa 40 timmar utan problem. Vet iaf av de som kört 35h här i krokarna och fortfarande inte bytt kolv. CRF250 då.

CRF450 kör jag 60 timmar på en kolv ungefär. Yammorna går typ hur länge som helst och KTMen likaså, den före 07 dvs. Husas kolvar går länge också.

Fotrally skrev:
2573408 Hehe, får väl ta å göra det då! :D (ingen som bor mellan ö-vik å härnösand som vill bjuda på en provtur?):)

Men alltså seriöst, varje år? :gnissla
Åk uppåt så kan jag arrangera provturer på alla storlekar!

Beror ju på vad man menar me renovering också, byta vev å så klarar du dig två sommrar på, men byta kolv och packningar fåru räkna med minst en gång per sommar, kanske fler.
 
Last edited:
FarstaStrandMannen skrev:
2573400 Hur är det med kolvbyten på 4t? Säg vanlig motionskörning på en CRF 250.

CRF250 fick åtminstone tidigare problem med utslitna vetiler vid 50-60h och river man för att byta ventiler är det ju lika bra att byta kolv samtidigt.

Jag räknar med att riva min YZF250 efter 100h. Eller mer troligt så byter jag till en ny.

4t är som att åka touring.
 
Fotrally skrev:
2573408 Hehe, får väl ta å göra det då! :D (ingen som bor mellan ö-vik å härnösand som vill bjuda på en provtur?):)

Men alltså seriöst, varje år? :gnissla

Beror ju väldigt mycket på hur du kör och hur ofta. En nyrenoverad 125motor bör hålla ganska länge för en motionär. Det man ska hålla lite extra koll på är kolven. Vev- och ramlager brukar kunna hålla ganska många kolvbyten. Sen är det ju dumt att vänta FÖR länge med renovering eftersom det oftast blir dyrare att köra tills det tar stopp.
 
Olof Eriksson skrev:
2573421

Åk uppåt så kan jag arrangera provturer på alla storlekar!

Beror ju på vad man menar me renovering också, byta vev å så klarar du dig två sommrar på, men byta kolv och packningar fåru räkna med minst en gång per sommar, kanske fler.

Lät lockande, men lite "väl" att åka 30mil för att provköra. :brynad

okej, det var vev och lager jag tänkte på när jag skrev renovering.
 
Two stroke man skrev:
2573443 CRF250 fick åtminstone tidigare problem med utslitna vetiler vid 50-60h och river man för att byta ventiler är det ju lika bra att byta kolv samtidigt.

Jag räknar med att riva min YZF250 efter 100h. Eller mer troligt så byter jag till en ny.

4t är som att åka touring.

Är det kolv, lager och ringar du hade tänkt att byta efter 100h? Eller även renovera ventilerna? Det känns lite overkill för min del :)
 
Jag har haft följande hojar
Yamaha YZ-125
Yamaha YZ-250
Yamaha YZ-465

Alla var 2-taktare, 125:an var bra att lära sig på.
250:an var "lagom" för mig, utnyttjade motorn/hojen till 60%
465:an var klart "övermotoriserad" för mig. Jag lärde mig alldrig att använda all den effekt på rätt sätt.

Alla crossarna var ju 80-talare men jag gissar att även om effekten har höjts generellt så tror jag principen är densamma. 250 cc är lagom om man inte är på tävlingsnivå

Satsa på en 250cc - 2-takt, det är mitt amatörråd
 
FarstaStrandMannen skrev:
2573521 Är det kolv, lager och ringar du hade tänkt att byta efter 100h? Eller även renovera ventilerna? Det känns lite overkill för min del :)

Detta är min första touringhoj, så jag vet inte exakt hur slitaget kommer att se ut. Men jag kommer byta så att jag klarar mig ytterligare 100h. Delarna du nämner är sånt som måste kontrolleras och mest troligt bytas, samt kamkedjan. Men jag utgår än så länge bara ifrån samtal med andra som åkt YZF.

Men ett haveri är inte billigt. Och jag tror att de flesta havererade 4t beror på dålig service samt att folk kört för länge på kolvar mm.
I det stora hela har 4t varit mycket billigare än 2t för mig. Dyr service är bara skitsnack. Man servar betydligt mer sällan istället, samt tankar för hälften så mycket pengar.
Min hoj har gått 65h nu och jag har inte bytt en enda del i motorn. Min förra 125a hade vid 65h förbrukat en vevstake samt nästan 3 kolvar.
 
J.Andersson skrev:
2572625 Om man tittar på 250, 125 från 00 å fram vad skiljer dessa? och vad ska en nybörjare 80kg sitta på? kan man hoppa å leka lika mkt som med en 250 med en 125a? är det tråkigare med 125?

Anledningen jag frågar är att det finns större utbud på 125orna på beg. marknad verkar det som...


jag har en cr 125 som jag lekkör med, när man kör ute i skogen och så är det inte så roligt att man nästan måste hålla fullvarv hela tiden för att inte få motorstopp, därför tror jag att en 250 är bättre så du får bättre bottendrag.
 
Olof Eriksson skrev:
2573056 Vad åker du egentligen med 500n? Snacka om att sakna effekt å grejjer, finns då ingenstans där inte min 450 lyfter framhjulet, iaf inte på crossbanor, det skulle vara på grusvägar då i 150-160km/h

Sen kan jag förstå varför du inte ser fyrtakt som nån fördel då CR500 är jäkligt lättdoserad, som en fyrtaktare. Lite trist att man måste fixa in motorn i ett eget chassie om man vill ha en någorlunda bra hoj me 500cc.

Har försökt orka med 125:or men det gick bara inte, då blev det 250 men de höll inte sedan dess har jag avverkat en mängd maskiner från 465-600cc(med några inhopp med 250) men
kraften och hållbarheten hos en 500 är oslagbar, det blir ju en vana att alltid ha kraft oavsett växel, underlag eller fart:tummenupp

Att ha en maskin med "dåligt" chassi och ändå hänga med de nya smidiga maskinerna ger mig mer träning och de jag kör med psykas ju av det faktum att det inte är mtrl som avgör:D
 
Fotrally skrev:
2573141 Så en 125:a 2t är nått man kan köpa utan att bli besviken på körglädjen. :)
Men det finns fortfarande lite frågetecken. Hur är hållbarheten? Tycker att i var och varannan annons så står det renoverad motor osv. Håller dom bara några år och sen börjar dom bli slut:confused: ?


Är du nybörjare så satsa på en 250, då har du lite grundvrid att åka på även med för hög växel i och det blir roligre att köra. Med en 125 så måste man mera vara vaksam på vilken växel man har i för att hitta draget och man kan lätt förlora körglädje innan man hittar den tekniken. Man måste våga ligga på mer med en 125:a för att det skall bli roligt och det är inte lätt om man är nybörjare.
 
kleinealf skrev:
2573601 jag har en cr 125 som jag lekkör med, när man kör ute i skogen och så är det inte så roligt att man nästan måste hålla fullvarv hela tiden för att inte få motorstopp, därför tror jag att en 250 är bättre så du får bättre bottendrag.
Nu vet inte jag vart du kör men prova dreva ner den! Som min är drevad nu behöver jag bara dom tre första växlarna.
 
prulle skrev:
2575981 Nu vet inte jag vart du kör men prova dreva ner den! Som min är drevad nu behöver jag bara dom tre första växlarna.


kör lite blandad körning typ: grusväg och stigar. På grusväg duger den jävligt bra är det bra anpassad drevning, men det kan bli lite jobbigt på stigar
Det är orginaldrevning bak, sen framm så är det 13T och jag är ganska säker på att 12 är orginal, så jag tror inte att det skulle göra jätteskillnad ändå.
 
På en ny crf250 är det kolvbyte efter 50h, enligt en bekant som tävlar på elitnivå.

Till dom som blir skrämda av renovering och service kan ju tilläggas att det är betydligt smidigare att meka cross, än sporthoj :tummenupp
Funderar själv på en crf250 eller kanske cr125 eller nåt liknande då sporthojandet sticker iväg i ägandekostnader.
( Byter ninjan mot en bättre bil om en timma :) )
 
Om man tittar på 250, 125 från 00 å fram vad skiljer dessa? och vad ska en nybörjare 80kg sitta på? kan man hoppa å leka lika mkt som med en 250 med en 125a? är det tråkigare med 125?

Anledningen jag frågar är att det finns större utbud på 125orna på beg. marknad verkar det som...

Köp 250 rakt av.. med 125an får du hålla maxvarv innan det händer nått..
 
Hur länge kolven håller beror helt och hållet på hur hårt och vars man kör:

125:tävlingskörning på bana = 20-25 timmar
125:sandtag tokvarvning = 15-20 timmar
125:varierad körning i skog och grusvägar = 40-50 timmar

250:s kolvar håller ca 60 % längre än 125:an

Det beror på det här :

En 125:as högvarv är jävlart exakt lika bra som 250:ins högvarv. den stora skillnaden är att en 250 har ett riktigt bra bottevrid så att man slipper ligga högvarv på varje växel, ska man utnyttja 125 till 100 % så är det koppling och full gas på varje växel så att det bara är högvarvet som man ligger på. om man kör en 125 på det viset så är det inga problem att hänga på en 250. Den stora skillnaden är som sagt bottevridet på 250:in
 
125cc 2-takt och motionär/oavancerad körning så kan det väl vara lämpligt att byta kolv runt 25-30 timmar.

250cc 2-takt med lika risig förare så funkar det utan några som helst problem att byta någonstans mellan 60 och 80 timmar.

Nu låter timmarna rätt lite, men dom räcker längre än man tror. Säg att man är ute och leker lite i fem timmar. Då kanske det är 3-3½ timmes effektiv körtid under den tiden.

Absolut viktigaste är att inte slarva med oljebyten (jag brukar byta mellan 8-10 timmar) samt luftfilterbyte/tvätt.
Luftfilter är ju lite olika hur ofta man behöver byta. Om det är riktigt dammigt så är det väl att rekomendera att byta efter en körning. Kör på vintern i snö/på is med dubbdäck så kan du köra ett antal gånger utan att byta.

Om man inte har tävlingsambitioner på lite högre än "rårisig" nivå så förespråkar jag 250 2-t, billigare att köpa, köra och underhålla :tummenupp Samt "rätt" :rolleyes: bra effekt :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top