CRF sm elektronikfel....hur många vet du som bytt ??

Bula Motard skrev:
Skönt för dig att det löst sig! Jag hörde dig inatt vi 23.30 tiden :D
Den lät som att den fungerade! :tummenupp
Du får ta och följa med oss andra i stan en tur snart!?
MvH Bula

A nu känns det roligare att köra när den går som den ska. Skulle iofs behöva dreva ned mer bak.....som du sa innan, men de kan göras när som.
När åker ni näst :)
De blir ofta att jag åker udda tider, eftersom de tre prinsessorna hemma vill ha sin tid

//M.

I söndags skar motordjä :machinegu :kulspruta :mad: . Hade hunnit köra knappt tre tankar....sedan jag bytt tändplattan.
Nu ligger motorn på en halvpall å ska resa till Tibro för renovering.
Ja tror det är veven som skar, inte riktigt säker men på måndag vet jag nog.

Händelseförlopp; laddade fullt från stopptecken alla växlar ca 300 met slog av till 70 km. Låg i 70 ca 100 met då dog han i ngn sek, gjorde så två ggr sedan lät han trögt då kopplade jag å rullade. När jag försökte kicka så var det stopp.
Senare i garaget så gick det att snurra veven till tändläge sen stopp där :3freak :3freak :3freak

Är de såhär sm-Hondorna eller har jag max-oflyt ??????

Byter olja nästan varje timme....även bytt filter, kolv, stift kollat ventiler å kör inte lansväg.......va fa´n mer kan man göra. Möjligen ställa av den då håller den väl :confused:

Tävlingshojar! Kan bara bli så utan någon riktig förklaring. Det verkar inte som om det inte spelade någon roll att jag satsade på en Husa i stället för Hondan. Husan har hållt ihop än så länge inte ett fel. Men som sagt man vet ju aldrig oberoende av märke.

Hoppas att du får igång hojen snabbt.

Återfall skrev:
I söndags skar motordjä :machinegu :kulspruta :mad: . Hade hunnit köra knappt tre tankar....sedan jag bytt tändplattan.
Nu ligger motorn på en halvpall å ska resa till Tibro för renovering.
Ja tror det är veven som skar, inte riktigt säker men på måndag vet jag nog.

Händelseförlopp; laddade fullt från stopptecken alla växlar ca 300 met slog av till 70 km. Låg i 70 ca 100 met då dog han i ngn sek, gjorde så två ggr sedan lät han trögt då kopplade jag å rullade. När jag försökte kicka så var det stopp.
Senare i garaget så gick det att snurra veven till tändläge sen stopp där :3freak :3freak :3freak

Är de såhär sm-Hondorna eller har jag max-oflyt ??????

Byter olja nästan varje timme....även bytt filter, kolv, stift kollat ventiler å kör inte lansväg.......va fa´n mer kan man göra. Möjligen ställa av den då håller den väl :confused:

exakt samma skit hände mig!!!!min motor skar!!!!det var vevlagret=vevstakens nedre lager som skar på han.motorn är i delar i garaget ska plocka ihop han imorn med polarn som är mc-mek.enligt mb racing här i stan så skulle jag inte få nån goodwill lr nån form av hjälp med delar.det var bara att betala för kalaset själv!!!!o det bästa av allt att vevstaken går inte o köpa löst iaf om du ska ha orginal grejer.man får köpa hela jävla vevpartiet=dyrt 5700:-.polarn hittade nån pirat vevstaksats o den kostade mänskligt 1700:-.vet du om du kommer få nån goodwill på grejerna lr om du måste betala själv????och fast min cykel är en äkta sm så har den bara gått som cross o enduro.jag hann köra 30 min med den som sm sen hände detta:huvet

Oflyt!

Lider med dig! Du har ju haft maximalt med oflyt med din hoj ju!
Har själv haft strul med min Husaberg, växelådan började gå trögt..
Skickade iväg motorn på tolal renovering..(tänkte att nu jävlar ska den hålla över sommaren :) ) Blev ett dyrt kalas, över tolv tusen.. :huvet Satte ihop hojen i fredags,så nu fungerar den klockrent! :tummenupp Hoppas bara att den går ett tag nu....Hoppas du får liv i din oxå snart!

/Bula

Viru skrev:
exakt samma skit hände mig!!!!min motor skar!!!!det var vevlagret=vevstakens nedre lager som skar på han.motorn är i delar i garaget ska plocka ihop han imorn med polarn som är mc-mek.enligt mb racing här i stan så skulle jag inte få nån goodwill lr nån form av hjälp med delar.det var bara att betala för kalaset själv!!!!o det bästa av allt att vevstaken går inte o köpa löst iaf om du ska ha orginal grejer.man får köpa hela jävla vevpartiet=dyrt 5700:-.polarn hittade nån pirat vevstaksats o den kostade mänskligt 1700:-.vet du om du kommer få nån goodwill på grejerna lr om du måste betala själv????och fast min cykel är en äkta sm så har den bara gått som cross o enduro.jag hann köra 30 min med den som sm sen hände detta:huvet

Vet inte om ja får hjälp av Honda måste dela motorn först så ja vet exakt vad det är som gått sönder :mad: :(

Återfall skrev:
Vet inte om ja får hjälp av Honda måste dela motorn först så ja vet exakt vad det är som gått sönder :mad: :(

Oki oki!!!!

berätta gärna sen hur det gick!!!
hoppas din hojfirma kan hjälpa dig mer än min kunde!!!

faan..

..Återfall, jag lider med dig. Att motorn rasar tillhör ju inte vanligheterna att du har haft en helt osannolik otur. Jag får hålla tummarna för att min håller ihop och givetvis att din maskin blir överkomlig att laga. Jag vet att veven är extremt dyr men jag har hört att det skall finnas eftermarnadsdito som skall fungera bra till en tredjedel av priset.

En fråga; Har du köpt maskinen ny?

Vad är det för årsmodell?

Vem är den tidigare ägaren och kan du lita på de uppgifter han/affären har lämnat om moppen? (om du köpt den beggad)

bästa hälsningar
mr *

Baklampan

TJENA ALLA MOTARD FREEKS e det någon mer än jag som har lite problem med att baklampan inte håller så länge kanske e det vibrationerna som gör det eller så sitter min kanske för löst men det e lite tröttsamt att bytta då och då, mvh stiffmaster :yoparty

stiffmaster skrev:
TJENA ALLA MOTARD FREEKS e det någon mer än jag som har lite problem med att baklampan inte håller så länge kanske e det vibrationerna som gör det eller så sitter min kanske för löst men det e lite tröttsamt att bytta då och då, mvh stiffmaster :yoparty

Min brukar hålla i 5 min, helt värdelöst, bytte tändplattan precis, till orginalet
så nu har jag inget lyse alls, men den går 100 gånger bättre.

Bula skrev:
Min brukar hålla i 5 min, helt värdelöst, bytte tändplattan precis, till orginalet
på vilket sätt går den bättre det skulle vara roligt att prova på kanske men lite kass att inte ha lyse fast man kör ju inte när det e mörkt precis så va fan man kanske skulle prova :banana

Mr * skrev:
..Återfall, jag lider med dig. Att motorn rasar tillhör ju inte vanligheterna att du har haft en helt osannolik otur. Jag får hålla tummarna för att min håller ihop och givetvis att din maskin blir överkomlig att laga. Jag vet att veven är extremt dyr men jag har hört att det skall finnas eftermarnadsdito som skall fungera bra till en tredjedel av priset.

En fråga; Har du köpt maskinen ny?

Vad är det för årsmodell?

Vem är den tidigare ägaren och kan du lita på de uppgifter han/affären har lämnat om moppen? (om du köpt den beggad)

bästa hälsningar
mr *

Jag köpte hojen privat i vintras den är en -03 som då hade gått 120 mil.
Milen stämmer jag bytte kolven, för det fuktade kylarvatten i framkant av cyllen.
Cyllen å kolven var jättefina sotet i toppen gick att TVÄTTA bort. Så när jag satte ihop den såg den ny ut.
Så hojens mil var GARANTERAT rätt. Gick dessutom kanon nyss med hel tändplatta. Stark å rapp :banana

De jag undrar nu är.......törs jag köra den när den är lagad :confused: vad gör jag om den rasar igen efter några mil helt oförklarligt ???

Funderar på att byta till annan sort :( men vilken annan håller och ha bra effekt. Kanske Yamaha 426 / 450.
Alla Yamaha jag haft tidigare har hållit...XT125, DT 125LC, RD350, RD350 igen, FZR 1000 :3freak

// Villrådig :3freak

Bula skrev:

Är inte din HM-platta lite tokig oxå då om det blir sådan skillnad :va

Min var nästan sönder i 5-6 tankar tills den dog helt.

Fel av mej .....du har knappast HM-platta :D

stiffmaster skrev:

Min håller tre tankar (7 lit) ungefär

// Återfall

Återfall skrev:
Är inte din HM-platta lite tokig oxå då om det blir sådan skillnad :va

Min var nästan sönder i 5-6 tankar tills den dog helt.

Fel av mej .....du har knappast HM-platta :D

Min HM-platta såg ut som någon tappat i golvet, jag ska ta några bilder
idag på grejerna under dagen, ska ordna nya batterier till kameran bara.

.

Kolven kan iof gå ganska länge utan att det syns på den, kan se hur fin ut som helst. Men sätt nu i rostfria ventiler (stålventiler) Jag pratade med verkstaden hos min handlare i dag och de sade att ventilerna på crf:n "DEFINITIVT är ett problem sen får folk säga vad dom vill" De har tydligen byggt om måga crf:r främst i topparna. Men det här visste du kanske redan. (Även om detta inte var orsaken till ditt ras)

Lycka till med hojen, f

mvh

mr *

Mr * skrev:
Kolven kan iof gå ganska länge utan att det syns på den, kan se hur fin ut som helst. Men sätt nu i rostfria ventiler (stålventiler) Jag pratade med verkstaden hos min handlare i dag och de sade att ventilerna på crf:n "DEFINITIVT är ett problem sen får folk säga vad dom vill" De har tydligen byggt om måga crf:r främst i topparna. Men det här visste du kanske redan. (Även om detta inte var orsaken till ditt ras)

Tack för tipset.
Jag överväger på allvar att sälja när den kommer hem om jag inte får en bra förklaring varför den skar. Alltså ngt som jag kan förbättra eller ändra så jag VET att det INTE händer igen.
Annars är det ju meningslöst att köra den nyrenoverade motorn, då är det bara en tidsfråga innan den skär.

Letar lite smått efter en annan motard :( kanske en beg WR med lite väss men den e ju så tung (125kg) el en ny Husa 650 om det följer med motorgaranti.
Husa verkar vara gjorda för väg lite mer än typ CRF´n även om endel haft div problem.
De problemen verkar mer vara att man ska servat oftare, byta ngt lager hit el dit. De kan man ju ta, bara att hålla koll på timmarna å byta.
Jag vill ha en hoj som minst håller en säsong (ca600mil) utan grövre renovering.
När vintern kommer kan man byta kolv å lite sånt sen ska den gå en säsong till.

Motorn kom till Tibro idag de delar den på måndag. De som är mkt konstigt är att CRF´n körd som crosshoj håller som en gammal Volvo. Han i Tibro som jag snackade med idag sa att de säljer nytt å beg av CFR´n å de bli aldrig ngra beskymmer.....va fasen e de som gör att motarden skär :confused:
Jag är ju knappast ensam. Vi är ju minst tre här på forumet som drabbats av vevhaveri :huvet :huvet

Någon mer som vet om ngn typ haveri på CRF sm så skriv :3freak

Återfall skrev:
Mr * skrev:

Tack för tipset.
Jag överväger på allvar att sälja när den kommer hem om jag inte får en bra förklaring varför den skar. Alltså ngt som jag kan förbättra eller ändra så jag VET att det INTE händer igen.
Annars är det ju meningslöst att köra den nyrenoverade motorn, då är det bara en tidsfråga innan den skär.

Letar lite smått efter en annan motard :( kanske en beg WR med lite väss men den e ju så tung (125kg) el en ny Husa 650 om det följer med motorgaranti.
Husa verkar vara gjorda för väg lite mer än typ CRF´n även om endel haft div problem.
De problemen verkar mer vara att man ska servat oftare, byta ngt lager hit el dit. De kan man ju ta, bara att hålla koll på timmarna å byta.
Jag vill ha en hoj som minst håller en säsong (ca600mil) utan grövre renovering.
När vintern kommer kan man byta kolv å lite sånt sen ska den gå en säsong till.

Motorn kom till Tibro idag de delar den på måndag. De som är mkt konstigt är att CRF´n körd som crosshoj håller som en gammal Volvo. Han i Tibro som jag snackade med idag sa att de säljer nytt å beg av CFR´n å de bli aldrig ngra beskymmer.....va fasen e de som gör att motarden skär :confused:
Jag är ju knappast ensam. Vi är ju minst tre här på forumet som drabbats av vevhaveri :huvet :huvet

Någon mer som vet om ngn typ haveri på CRF sm så skriv :3freak
det jag tror att crfen inte klarar e att man kör på ett mer konstant varvtal det tror jag e boven i det hela :rolleyes: jag har ännu inte stött på några problem med min men jag försöker att bytta olja osv om det sen har påverkat det vet jag inte :Bugar

Hur gick det...

..med hojen, de skulle väl dela på motorn idag..!? Har dom kommit fram till orsaken? Hoppas att den har klarat sig bra under omständigheterna.

mvh

/mr *

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey