Crf 450 läcker vatten

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Min hoj läcker vatten och jag får den inte till att sluta. När jag startar den så rinner det ut vid hålet nere under vattenpumpen. Jag har bytt packningar, lager och axel, men den läcker ändå. Låter jag den gå på tomgång i mer än några sekunder så blir den så varm att avgasröret nästan blir gult. Det är som att den inte kyler. Jag har kollat så propellern i pumpen snurrar, och det gör den.

Jag fattar inte vad som är fel. Har jag monterat grejerna fel? Har det blivit stopp nånstans? Jag förstår verkligen ingenting.

kan det inte vara topplockspackningen då? så den pumpar ut avgaser i vattensystemet :va

testa att öppna påfyllnings locket på kylarn om det nu sitter monterat där och se om vattnet stiger,

kan ju vara så att det blir så högt tryck så att det åker ut vid vattenpumpen.

bara en liten tanke :tungan

Jag provade det nu. Nivån höjs inte, men å andra sidan så forsar det ut vatten där nere.

Kan väl även tillägga att jag bytt packningen en gång förut pga att det började läcka. Det hjälpte inte den gången heller utan det började läcka igen direkt jag startade den. Det fanns märken i axeln, så jag trodde det skulle lösa sig nu när jag bytt både axel, lager och packningar. Det gjorde det inte. Murphy är en kuksugare.

Jag har nu läst på lite och hittat ett möjligt fel: Lagrena till vibrationsdämparen. Tydligen så ska ju packningarna gå åt helvetet om lagrena är dåliga. Om jag fattat det rätt så ska det inte finnas nåt frispel när man drar lite och vrider på kugghjulet (nr 2 på den bifogade bilden). Provade det på min hoj och det är utan tvekan frispel. Antar att lagrena måste bytas då.

Angående att kröken glöder så sa en mekaniker att det var normalt, men att jag antagligen aldrig tänkt på det innan eftersom jag aldrig haft hojen igång när det varit mörkt. Jag tyckte då inte det såg så normalt ut. Hur mycket ska det glöda egentligen? Jag hade hojen igång på tomgången i kanske 1 minut. Röret glödde från cylindern och kanske en decimeter ut. Mekanikern har inte kollat på hojen, så han har inte sett själv om det är normalt eller inte.

Iaf så ska jag ta och byta dom där lagrena. Men vad mer kan jag kolla? Jag blir nämligen galen ifall jag byter dom och den fortfarande inte funkar.

Bifogat

• crf.JPG
    crf.JPG
    29.1 KB · Visningar: 89
Jag har nu läst på lite och hittat ett möjligt fel: Lagrena till vibrationsdämparen. Tydligen så ska ju packningarna gå åt helvetet om lagrena är dåliga. Om jag fattat det rätt så ska det inte finnas nåt frispel när man drar lite och vrider på kugghjulet (nr 2 på den bifogade bilden). Provade det på min hoj och det är utan tvekan frispel. Antar att lagrena måste bytas då.

Angående att kröken glöder så sa en mekaniker att det var normalt, men att jag antagligen aldrig tänkt på det innan eftersom jag aldrig haft hojen igång när det varit mörkt. Jag tyckte då inte det såg så normalt ut. Hur mycket ska det glöda egentligen? Jag hade hojen igång på tomgången i kanske 1 minut. Röret glödde från cylindern och kanske en decimeter ut. Mekanikern har inte kollat på hojen, så han har inte sett själv om det är normalt eller inte.

Iaf så ska jag ta och byta dom där lagrena. Men vad mer kan jag kolla? Jag blir nämligen galen ifall jag byter dom och den fortfarande inte funkar.

Att det glöder är normalt, den delen av avgasröret har väldigt tunt gods. Det syns inte i dagsljus, men glöder gör det.

När du bytt allt det du nämnt rörande vattenpumpen, inklusive lagren till balansaxeln finns det inget mer att göra där. Skulle felet kvarstå gissar jag på toppackning, men eftersom balansaxellagren är dåliga så slutar nog problemen där.

min 450 läckte också det var lagret till vatten pumpen bytte det och packboxen sen var det felet löst

Förresten, är du säker på att du vänt tätningarna åt rätt håll när du satte dit de nya? Det är lätt att göra fel där, det har jag själv gjort:näsblod bråttom som satan var det och som tur var hade jag beställt två p-boxar.

Förresten, är du säker på att du vänt tätningarna åt rätt håll när du satte dit de nya? Det är lätt att göra fel där, det har jag själv gjort:näsblod bråttom som satan var det och som tur var hade jag beställt två p-boxar.

Jo, jag gjorde som det stod i boken. Den platta sidan inåt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT