CRF 450 2006 Vattenpump som läcker..

Rolandc

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Honda CRF 450
Halloj!


Har en läckande vattenpump, läcker i underkant och bara när motorn är igång, antar att det är packningen som gått.. Hur som helst, vart får jag tag på bara den packningen eller en "reparations"-sats till vattenpumpen? Känns som att jag har letat överallt men jag hittar det ingenstans..

En ny vattenpump kostar ju ett par lappar och det känns onödigt då den jag har fungerar (förutom att den läcker). Kanske går att komma undan lite billigare om man bara köper packningar...

Tacksam för all möjlig hjälp! :)
 
Nu tycker väl jag vilken honda-handlare som helst med lite pejl på crossarna borde kunna skaka fram en packning till dig, men utan att ha mer än sneglat lite snabbt på polarns' CRF450 så lär väl lite packningssilikon fungera hur bra som helst. :)

Less is more när det kommer till packningssilikon, du vill inte att det kletar ned invärtes. :hihi
 
Nu tycker väl jag vilken honda-handlare som helst med lite pejl på crossarna borde kunna skaka fram en packning till dig, men utan att ha mer än sneglat lite snabbt på polarns' CRF450 så lär väl lite packningssilikon fungera hur bra som helst. :)

Less is more när det kommer till packningssilikon, du vill inte att det kletar ned invärtes. :hihi



Allright! Tack för sjukt snabbt svar! :)

Jag testar med det till att börja med så får vi se!
 
Det brukar sitta ett skvallerhål på undersidan av pumphuset för att uppmärksamma ägaren på att en tätning runt axeln har gått, jag gissar på att det är därifrån det läcker och inte i skarven. Isåfall lär du byta minst en packbox, gärna båda när du ändå är igång.

Tätningarna finns hos Honda-handlaren för en 50-lapp styck ungefär.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM
Det brukar sitta ett skvallerhål på undersidan av pumphuset för att uppmärksamma ägaren på att en tätning runt axeln har gått, jag gissar på att det är därifrån det läcker och inte i skarven. Isåfall lär du byta minst en packbox, gärna båda när du ändå är igång.

Tätningarna finns hos Honda-handlaren för en 50-lapp styck ungefär.


Allright, Är det meckigt att byta dom? Har för mig att man blir tvungen att klyva motorn för att komma åt den innre...

//Gustav
 
Allright, Är det meckigt att byta dom? Har för mig att man blir tvungen att klyva motorn för att komma åt den innre...

//Gustav

Det är inte så svårt, det fixar du nog utan större problem.

Motorn behöver inte klyvas för att byta den inre, räcker med att plocka bort den stora "kåpan" eller vad man nu ska kalla den. Slänger med en bild på vad som måste bort.

Bifogar även en bild som visar vart skvallerhålet sitter så du kan kika om det är där det läcker.
 

Bifogat

  • telltale.jpg
    telltale.jpg
    34.4 KB · Visningar: 423
  • vattenpump_crf.jpg
    vattenpump_crf.jpg
    55.3 KB · Visningar: 851
Det är inte så svårt, det fixar du nog utan större problem.

Motorn behöver inte klyvas för att byta den inre, räcker med att plocka bort den stora "kåpan" eller vad man nu ska kalla den. Slänger med en bild på vad som måste bort.

Bifogar även en bild som visar vart skvallerhålet sitter så du kan kika om det är där det läcker.


Nice! Tack så hemskt mycket för svaren! :) Kommer nog att trivas bra här på sporthoj! :)
 
Det är inte så svårt, det fixar du nog utan större problem.

Motorn behöver inte klyvas för att byta den inre, räcker med att plocka bort den stora "kåpan" eller vad man nu ska kalla den. Slänger med en bild på vad som måste bort.

Bifogar även en bild som visar vart skvallerhålet sitter så du kan kika om det är där det läcker.

:yoparty :tummenupp
 
Det är vanligt att man får byta axeln också för att få det tätt.
 
Det är vanligt att man får byta axeln också för att få det tätt.


Ok, Då är det kanske lika bra att köpa exeln också när jag endå håller på. Har fortfarande problem att hitta en butik som säljer detta, har kollat på 24mx och dom ser inte ut att ha det.


Någon som har tips på bra butik som skulle kunna ha detta? Helst i stockholmsområdet.. :)
 
Ok, Då är det kanske lika bra att köpa exeln också när jag endå håller på. Har fortfarande problem att hitta en butik som säljer detta, har kollat på 24mx och dom ser inte ut att ha det.


Någon som har tips på bra butik som skulle kunna ha detta? Helst i stockholmsområdet.. :)

Valfri Hondaåterförsäljare, ska du ha märkesspecifika motordelar annat än slitdelar såsom kolvar, lager och koppling får du vända dig till märkesåterförsäljare.

www.hondacity.se
 
Det brukar sitta ett skvallerhål på undersidan av pumphuset för att uppmärksamma ägaren på att en tätning runt axeln har gått, jag gissar på att det är därifrån det läcker och inte i skarven. Isåfall lär du byta minst en packbox, gärna båda när du ändå är igång.

Tätningarna finns hos Honda-handlaren för en 50-lapp styck ungefär.



Tja! Jo jag har en crf 450 2002 med samma fel som killen ovan. Tänkte ang det lilla hålet under "Kåpan" till pumpen, kan det funka att bara täppa för hålet med något? vad tror ni?
 
Tja! Jo jag har en crf 450 2002 med samma fel som killen ovan. Tänkte ang det lilla hålet under "Kåpan" till pumpen, kan det funka att bara täppa för hålet med något? vad tror ni?

Med den filosofinhar du snart större problem än en läckande vattenpump:näsblod Det är inget jag tror utan det är något jag vet.
 
Halloj!


Har en läckande vattenpump, läcker i underkant och bara när motorn är igång, antar att det är packningen som gått.. Hur som helst, vart får jag tag på bara den packningen eller en "reparations"-sats till vattenpumpen? Känns som att jag har letat överallt men jag hittar det ingenstans..

En ny vattenpump kostar ju ett par lappar och det känns onödigt då den jag har fungerar (förutom att den läcker). Kanske går att komma undan lite billigare om man bara köper packningar...

Tacksam för all möjlig hjälp! :)

Hur kan du säga att du letat överallt när du inte ens ringt din lokala Hondahandlare?
 
Är det vatten som går ut är det den yttre packningen, dom ger med sig ibland. Täpp absolut inte igen hålet då har du snart vatten i motorn istället.

Den innre behöver du inte byta.

Skruva bara bort pumpen 3 skruv sedan släpper du impellern och så kan du rycka ut packboxen och trycka dit den nya. Se till att få den på rätt håll annars får du snart göra om det igen.

Har du otur är axeln sne men troligtvis är det bara packboxen.

Kan vara ett tipps att tömma hojen på vatten först annars blir det blött..... ganska självklart men ...
 
jag skulle nog bytt samtliga boxar + lagret när du ändå håller på !!

kontrollera även axelns tätyta , annars har du ett återkommande problem
 
Packningen är ju bara göra av mjölk/jucie paket funkar lika som köpes ;)
Men då du skulle byta hela pumpen och packningar så får du ju med nytt men kan vara bra kunskap någon gång :P
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top