Crf 450-05 varför ser det ut så här

kille82swe

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
4 wheel
Varför ser mitt tändstift ut såhär??
hojen vill inte starta utan bara smäller kan den vara sur?
har haft den stående ett tag nu körde ca 30 min för någondag sen och den stanna rätt av och ville inte starta sen utan skickade ut flammor i röret
har testat att dra den efter bilen men den bara smällde räcker det med nytt stift??

någon som vet???

Bifogat

• VOLVO 002.jpg
    VOLVO 002.jpg
    31 KB · Visningar: 456
  • VOLVO 001.jpg
    VOLVO 001.jpg
    39.4 KB · Visningar: 603
UrbanTiger skrev:
Mittelektroden är ju helt borta... kolla om det är rätt stift som satt i.

Annars kan du kanske ha problem med att den går magert någonstans i registret.

Stiften ser ut så där vill jag minnas. Lite special. Har bara hunnit kika på mitt en gång så det är väl inget jag svär på iofs.

Eftersom du säger att den stått ett tag så skulle det ju kunna vara lågfarts munstycket som degat igen. Men eftersom den först gick så är det kanske inte så sannolikt.

Kolla insugsgummit. Så det inte har spruckit eller att förgasaren är avskjuten. Kolla soppa tillförslen. Så som stiftet ser ut så får den ju antingen för mkt luft eller för lite bensin.

UrbanTiger skrev:
Mittelektroden är ju helt borta... kolla om det är rätt stift som satt i.
...

Det där ser ut som ett Denso Iridiumstift, de ser ut sådär.

EDIT: Bild
Denso%20Iridium%20Tip.jpg

UrbanTiger skrev:
Tror det är sällan tändstift har gnistgap på över 2 mm (uppskattning). Jag hävdar att stiftet på bilden har gått varmt och spottat av sig material från mittelektroden.

Jag tycker förvisso inte det ser ut att vara 2 mm, men det är ju svårt att avgöra på bilderna. Men om den nu inte tänder som den ska borde väl stiftet vara svart & blött och inte vitt & torrt? Right?

jobbigt

kollade men en kille i cross affären och stiftet är inte trasigt *specialstift*
jag köpte ett nytt kostade 350kr men han sa att det kunde vara att jag är på väg att bränna ventilerna så därför blir det så. han sa att han bara gissade!

kan tändboxen vara trasig?
luktade lite bränt där om det inte var lampan som luktade

kille82swe skrev:
kollade men en kille i cross affären och stiftet är inte trasigt *specialstift*
jag köpte ett nytt kostade 350kr men han sa att det kunde vara att jag är på väg att bränna ventilerna så därför blir det så. han sa att han bara gissade!

kan tändboxen vara trasig?
luktade lite bränt där om det inte var lampan som luktade

Har du kollat ventilspelet?

En hoj pajar inte bara sådär, rulla igång den med startgas + polare som knuffar. Eller bogsera.

Chronic skrev:
En hoj pajar inte bara sådär, rulla igång den med startgas + polare som knuffar. Eller bogsera.

Är allt som det ska är det heller inga problem att få igång dom. Varför ens försöka tvinga igång en maskin som uppenbarligen inte vill gå?
Hitta problemet & försök sen starta säger jag.

ventiler *varför*

hur vet man att ventilerna håller på att bli brända?
och varför blir dem det?
ska man byta dem då?

:va

[ ville inte starta sen utan skickade ut flammor i röret
har testat att dra den efter bilen men den bara smällde

det hände med min cross oxå fast då var det kolringarna som var på väg att gå .. fast det tänkte inte jag på så jag tvinga igång den o så gick ringarna :(

kille82swe skrev:
hur vet man att ventilerna håller på att bli brända?
och varför blir dem det?
ska man byta dem då?

:va

Du kanske ska ta prova o ställa in vetilspelet först!! inge kul me brända ventiler... :brinnerup

Barrett skrev:
Är allt som det ska är det heller inga problem att få igång dom. Varför ens försöka tvinga igång en maskin som uppenbarligen inte vill gå?
Hitta problemet & försök sen starta säger jag.

Läser man trådstartarens inlägg, så känns det som en kille som hellre försöker rulla igång den hellre än att göra en ventilkontroll. Alla är vi olika, även om du har rätt så gick ju hojen förut. En massa startförsök med fullgas, vevhuset fullt med bensin, vad vet jag? Stånkor krånglar.

Bogsera nu istället...

UrbanTiger skrev:
En bränd ventil kan ju renoveras med att man slipar in dom igen eller i värsta fall får svarva på ventiltallriken för att få en ny tätningsyta samt fräsa ventilsätet. Svettiga pengar i onödan.

CRF450 och andra moderna fyrtaktscrossar har ventiler i titan med en tunn beläggning av något ämne som hindrar att tätningsytan slits ut direkt (titan i sig självt nöts mycket snabbt). Dessa ventiler tål inte mycket slipning innan man har gått igenom det tunna lagret, och då är det godnatt. Med andra ord vill man inte att det ska gå så långt att ventilerna blir brända eftersom nya ventiler kostar sisådär en tusenlapp styck.

UrbanTiger skrev:
Nej man ska inte behöva byta ventiler.

Om ventilspelet blir för litet så kommer det inte att sluta helt tätt mellan tallriken på ventilen och ventilsätet. Lite lite bränsle som ligger där i spalten får då möjlighet att brinna och koxar till det så att det till slut blir en avlagring på ventilsäte och ventil. Avlagringarna kan bli ganska hårda och sen börjar materialet att deformeras när det bankar och far i ventilen. Ventilen är numera bränd.
En bränd ventil kan ju renoveras med att man slipar in dom igen eller i värsta fall får svarva på ventiltallriken för att få en ny tätningsyta samt fräsa ventilsätet. Svettiga pengar i onödan.

Botemedlet heter ventiljustering. Gör det nu om du inte redan gjort det.

Gå ut och bygg på garaget isf att sitta och gissa och svara på en massa saker du ändå inte begriper.

Det där är ett racing stift ska se ut så där iofs så är ju bilden liten, men stiften på de där hojarna har i almänhet lång livslängd.

Insugnings ventilerna på 450 är i titan och är väldgt känsliga för förlitet/står på ventilspel, de är oxå belagda med någon hårdare leggering i tätningsytan som ligger mot ventilsätet, dessa ventiler ska INTE slipas in. Om insugventilerna läcker är det bara att byta till nya.

Om första ventiljusteringen gjorts tidigt dvs nånstans mellan 5 och 10 timmar så ligger livslängden på ventilerna mellan ca 60 -100 timmar.

Om den gjorts sent eller inte alls så kan de vara slut efter 15 20 timmar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT