Crf 450-05 varför ser det ut så här

...Och kvar, ensam utan någon hjälp står killen med sin baxade, döda 450 medans andra bråkar om om titanventilers livslängd.

Hojen är ju ny. BOGSERA IGÅNG HÄRKET NYSS :fatta!





:hihi
 
UrbanTiger skrev:
Tjöp en Haynes.. hur fan ska jag veta att det ät titanventiler och platinastift.

Bilden på stiftet visar ett stift där det inte syns ett jävla skit. Och killen fråga om brända ventiler och hur det kom sig och vad han kunde göra åt det.

Tycker du att det jag skrivit är fel ur det perspektivet :va

Att det var titanventiler påtalades redan i ett efterkommande inlägg.

Ursäkta men du är ju dum i huvet :kocko

Om du varken ser eller vet, finns det ingen anledning svara, i varje fall inte med felaktiga uppgifter.
 
Det låter som det är nå´t fel på elsidan. Det du kan göra är att kolla om du har gnista på stiftet.
Enkelt..

Sätt i stiftet i tändhatten och håll stiftet mot cylindern eller nå´t så det blir jord. Kicka runt motorn eller kör på startmotor om du har det. Då skall det hoppa gnistor i gapet.

Gör det inte det så kan det vara en hel del som spökar på elsidan och då är det väl bara att lämna in den till nå´n mc-firma eller be någon kunnig kompis mäta upp den.
Det är ju en 05á så någon slags garanti gäller väl.
 
Fotrally skrev:
Hur kommer det sig?

Tävlingsmaskin = omfattas inte av garantierna (möjligen kan man starta en rätsprocess angående den standardiserade garantin på allt som säljs till privatpersoner i sverige om man orkar..)

Altså, har trådstartaren bytt stiftet eller ej?
Det är ganska vanligt på enstånkor att stiftet "slår igen", om det beror på att isoleringen runt elektroden spricker eller vad det är vet jag inte men enda metoden är att byta stift eller möjligen värma på det med en tändare. Det går inte se nåt på stiftet.
Händer ofta om man får tjuvstopp innnan motorn blivit ordentligt varm eller om man surar motorn, vilket lätt händer när man försöker starta en varm enstånka.
Detta är vanligt på Yamaha WRF &YZF modeller.
Lämpligen byter man till ett Densostift av normalare (billigare) modell än iridiummodellen.
 
nu ska vi inte bli ovänner pga detta :krama

har igår testat min tändbox på en kompis hoj så den är hel iallafall
ska kolla hur man ställer ventilerna så det blir gjort

satte i det nya stiftet och bogsera hojen utan att gasa!
och i början så snurra motorn runt men inget hände!
när jag sedan testa att gasa så börja det smälla som innan och jag tog bort stiftet och det var dyngblött
kan hojen vara så sur eller är det något annat fel? :(
 
med största sannolikhet har du inte gjort rent luftfiltret ordentilgt och kört i damm och grus utan filterskinn vilket medfört att du måste skaffa nya ventiler samt shimsa om. Gör du det så startar den säkert direkt.
 
kille82swe skrev:
Varför ser mitt tändstift ut såhär??
hojen vill inte starta utan bara smäller kan den vara sur?
har haft den stående ett tag nu körde ca 30 min för någondag sen och den stanna rätt av och ville inte starta sen utan skickade ut flammor i röret
har testat att dra den efter bilen men den bara smällde räcker det med nytt stift??

någon som vet???

Ventilspel skall vara IN: 0.16+-0,03 mm UT:0,28+-0,03mm Gapp tändstift: 1,0-1,1mm.

Kontrollera förgasaren, Har du haft bensin förvarat i någon gammal bensindunk i plåt?Ändra luft/bränsle skruven ( snurra motsols) kan vara för tunn blandning. Tänk på att det kanske är betydligt kallare nu än vad det var senast du körde - kanske behöver bestycka om den ( tror inte det )

Kontrollera filtret, så det inte är genom smutsigt.

HUr länge har du haft kolven i? bytat nyligen? Om du gjort det, så kontrollera så att tändningen är rätt.

Viktigt: Köp CRF 450 Instruktions Manual. Finns inte att ladda ner, vad jag vet iaf.
 
kille82swe skrev:
kan man se om ventilerna är brända utan att ta bort toppen???

Nej, du måste lyfta toppen. OBS!! Då du inte har manualen vet du inte vilken Nm varje bult skall dras åt. Sen måste du ha mätinstrument, så du kan mäta ventilsätet & ventilen.

Börja med att åtgärda det som jag skrev tidigare.

Edit: Det är en 05:a du har!! Ingen gammal junk. Har du skött service, så är det inga brända ventiler.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top