crashad båge - nästa steg?

mriders skrev:
enligt ff-bolaget var det fel "huvudsakliga" användare av hojen. Hur den nu kunnat få en "huvudsakliga" användare efter så några mil. Den stog på min mor. Tro inte att det är världens största lögn, hon har även en kawa Z400 sen innan som hon kör.
Men kan väl inte sticka under stolen med att ja kört mer än hon på yahama'n. Så ja får stå mitt kast för vi inte lusläste reglerna.
Hon kommer vilja prova den sen igen, men vi gör inte samma misstag med försäkringen en gång till :huvet.

Det är ju 1000 andra bekanta som vill testa sen, men hur gör ni med försäkringen då? Eller lånar ni inte ut era motorcyklar till andra över huvud taget? För va händer om någon av dom kvaddar den sen, det lär ju bli samma resa igen :3freak. Ja ska kolla upp det där NOGA sen.

Jag har min cbr600rr på pappa! men det var inga problem sa dom på försäkringsbolaget (IF). Pappa sa till dom att jag oxå skulle använda den
och det var inga problem, (klart man får låna ut hojen sa hon) men har för mig
att självrisken är dubbelt så stor då...

Lunkiz skrev:
Jag har min cbr600rr på pappa! men det var inga problem sa dom på försäkringsbolaget (IF). Pappa sa till dom att jag oxå skulle använda den

vi kanske alla skulle göra så här :va :kocko

crazy88 skrev:
vi kanske alla skulle göra så här :va :kocko

Dom sa att det inte var några problem att vi både skulle använda hojen... förstår inte varför det ska vara så svårt då?

Lunkiz skrev:
Dom sa att det inte var några problem att vi både skulle använda hojen... förstår inte varför det ska vara så svårt då?
Att låna ut hojen sin egna hoj till sen son är inte samma sak som att skriva sonens hoj på pappa. Det är direkt olagligt då den ska stå skriven på rätt person samt att det inte är ok för försäkringsbolaget om ni hade uppgett hur det EGENTLIGEN låg till.

HanneZ skrev:
Att låna ut hojen sin egna hoj till sen son är inte samma sak som att skriva sonens hoj på pappa. Det är direkt olagligt då den ska stå skriven på rätt person samt att det inte är ok för försäkringsbolaget om ni hade uppgett hur det EGENTLIGEN låg till.

Vi uppgav att vi både skulle köra hojen...
Pappa sa att sonen oxå ska köra på hojen och då sa hon i telefonen
att det är klart att han ska och det är inga problem.. :confused:

Lunkiz skrev:
Vi uppgav att vi både skulle köra hojen...
Pappa sa att sonen oxå ska köra på hojen och då sa hon i telefonen
att det är klart att han ska och det är inga problem.. :confused:
Du missar poängen. Är det DIN hoj så FÅR den inte stå skriven på din farsa.

HanneZ skrev:

Alltså den som betalat hojen står som ägare? Men om farsan betalar 100% av en r6a på 25kW och jag kör ofta vad gäller då?

Ogre skrev:
Alltså den som betalat hojen står som ägare? Men om farsan betalar 100% av en r6a på 25kW och jag kör ofta vad gäller då?
Det vet man inte riktigt, som du läst i tråden så står det att han inte fick pengar för han inte var huvudsaklige användaren... Här kan ju saker bli konstigt då jag t.ex. använder min farsas vespa betydligt mer än honom. Men den ÄR hans, jag skulle aldrig få för mig att köpa en sådan. Man tar alltid en risk när man skenförsäkrar, hur det blir i slutändan vet man inte men vad försäljaren av försäkringen säger spelar iallafall mindre roll!

Nu ställer jag mig som opartisk i diskussionen, jag har min cbr 900 -97 på mig själv, 21 år, dvs, ca: 1000 kr i månaden trafikförs,.

Men om hojen vilket den måste för att få försäkras står skriven på far eller mor, så e de i lagens mening hans/hennes hoj, inte den som betalat hojen, de har ingen betydelse, det som gäller på vissa företag är att om annan än ägaren i familjen som nyttjar hojen klotar så blir det dyrare självrisk, de e helt lagligt, andra bolag tillåter endast ägaren köra.

Och om det är moraliskt rätt eller fel, det är en annan femma, det drabbar ju alla oss andra iaf.

/Linus

Lunkiz skrev:
Pappa sa att sonen oxå ska köra på hojen och då sa hon i telefonen att det är klart att han ska och det är inga problem.. :confused:

Men det där stämmer väl inte.
Det är väl snarare så att pappa kanske ska köra på hojen?

Eller kör din pappa den mer än dig?

Dirtyjove skrev:
Och om det är moraliskt rätt eller fel, det är en annan femma, det drabbar ju alla oss andra iaf.

/Linus

Jag är rätt trött på begreppet "oss andra" för det finns inte en käft idag som aldrig lurat ett försäkringsbolag, skenförsäkrat, ljugit för staten, skattat för lite, sprungit från polisen, eller pissat på öppen gata. Sålänge försäkringsbolagen får styra o ställa som dom vill utan statlig insyn eller moral, förstår inte jag varför alla förväntar sig att man ska agera moraliskt tillbaka? Jag vet personligen folk som suttit och skrikit högt om att skenförsäkrare är ett satans pack, och sen kommer det till att dom själv drabbas av något som försäkringen inte täcker, ja då är lögnerna framme för att rädda det egna lädert.

Försäkringsbolag gör fortfarande miljonvinster, dom tjänar fortfarande pengar på andra olycka, eller rädsla för olycka, dom äger fortfarande fastigheter i andra länder, dom gör fortfarande skumraskaffärer sinsemellan... och hela prissättningen är egentligen totalt godtycklig... så vem är alla att gnälla på folk som bor hemma och skriver hojjen på pappa? :kocko

yoohan skrev:
Jag är rätt trött på begreppet "oss andra" för det finns inte en käft idag som aldrig lurat ett försäkringsbolag, skenförsäkrat, ljugit för staten, skattat för lite, sprungit från polisen, eller pissat på öppen gata. Sålänge försäkringsbolagen får styra o ställa som dom vill utan statlig insyn eller moral, förstår inte jag varför alla förväntar sig att man ska agera moraliskt tillbaka? Jag vet personligen folk som suttit och skrikit högt om att skenförsäkrare är ett satans pack, och sen kommer det till att dom själv drabbas av något som försäkringen inte täcker, ja då är lögnerna framme för att rädda det egna lädert.

Försäkringsbolag gör fortfarande miljonvinster, dom tjänar fortfarande pengar på andra olycka, eller rädsla för olycka, dom äger fortfarande fastigheter i andra länder, dom gör fortfarande skumraskaffärer sinsemellan... och hela prissättningen är egentligen totalt godtycklig... så vem är alla att gnälla på folk som bor hemma och skriver hojjen på pappa? :kocko

Visst har ja pissat på öppen gata nån gång på fyllan, men skenförsäkrat har ja aldrig, skatten tar de så glatt hur ja än gör, så de e ju bra me de, o de gör de med all rätt, o snuten tar ja mig aldrig ifrån, de haffar mig jämt, de där med försäkringsbolagen e intressant, jag har haft 6 bilar sen ja va 18, alla på mig själv, betalat hutlöst med pengar för gamla skitbilar som jag samtliga fått inbrott i, snodd stereo i 4 av 6, stulna persedlar av olika slag, o varje jävla gång så e de ett helvetes bölande från bolagens sida, jag har fått en kamera för 6000 spänn stulen hemma hos en vän en natt när de gick in genom altandörrn, o varje gång får man gå ner på knä o berätta vad man gjort sen man föddes typ, o man får inte ett skit tillbaka typ. Det går bra o va ett bra försäkringsbolag så länge man får in hutlösa summor från förs.tagarna varje månad, men när ett ända öre ska ut gråter de blod.

Så e de nån som vet hur de e att betala försäkring så e de ja, sen att ja endast tagit de stulna sakerna och trasiga fönstren på förs. 2 ggr, har ju o göra med de hutlösa självriskerna o göra,

Men trots det tycker ja att man ska kräva ersättning för det man blivit av med, och försäkra det man äger och brukar, inte nån annans prylar, annars kommer denna trend aldrig att vända..

/Linus.

Lunkiz skrev:
Precis så va det sagt för oss med. Men när olyckan var framme så - icke. Men jag förstår f-bolagen.

Last edited:
klass 7 hojarna går de back på jämnt... om jag krockar å blir invalid så känns det rätt bra att jag vet att min vård och mitt framtida liv är betalt, så att säga.

mriders skrev:
Precis så va det sagt för oss med. Men när olyckan var framme så - icke. Men jag förstår f-bolagen.

så sa nåt bolag till mej med när jag kollade, sen ringde jag samma bolag engång till (vilket jag har upptäckt att man ska göra om man kollar priser, för det är ofta man får olika priser när man ringer!) och då sa som att försäkringen inte gällde om den stod på far/mor, bad dom då skicka regler och grejer för försäkringen, och där stod det tydligt till slut hur man fick bruka hojen osv. Och trygg hansa hade en självrisk på 24000 på mc om den stod på far och jag klotade den. + en premie på 32000 år... skiljer inte mycket på att försäkra den själv mota att skenförsäkra den. Sen så känns det så bra med att ha hojen på sej själv :) MEN hojen står på mej och alltid gjort det!

Dirtyjove skrev:
Visst har ja pissat på öppen gata nån gång på fyllan, men skenförsäkrat har ja aldrig, skatten tar de så glatt hur ja än gör, så de e ju bra me de, o de gör de med all rätt, o snuten tar ja mig aldrig ifrån, de haffar mig jämt, de där med försäkringsbolagen e intressant, jag har haft 6 bilar sen ja va 18, alla på mig själv, betalat hutlöst med pengar för gamla skitbilar som jag samtliga fått inbrott i, snodd stereo i 4 av 6, stulna persedlar av olika slag, o varje jävla gång så e de ett helvetes bölande från bolagens sida, jag har fått en kamera för 6000 spänn stulen hemma hos en vän en natt när de gick in genom altandörrn, o varje gång får man gå ner på knä o berätta vad man gjort sen man föddes typ, o man får inte ett skit tillbaka typ. Det går bra o va ett bra försäkringsbolag så länge man får in hutlösa summor från förs.tagarna varje månad, men när ett ända öre ska ut gråter de blod.

Så e de nån som vet hur de e att betala försäkring så e de ja, sen att ja endast tagit de stulna sakerna och trasiga fönstren på förs. 2 ggr, har ju o göra med de hutlösa självriskerna o göra,

Men trots det tycker ja att man ska kräva ersättning för det man blivit av med, och försäkra det man äger och brukar, inte nån annans prylar, annars kommer denna trend aldrig att vända..

/Linus.

Det var inte riktat till dig som person, valde bara att quote:a "Alla oss andra", och pointen jag ville få fram var att "Alla oss andra" är de facto alla, för ingen har rent mjöl i påsen hela vägen... och att trenden skulle vända för att vissa få väljer att rida på alla paragrafer... knappast troligt.

Du får kolla hojen noga sjalv,møjligtvis kan ju några kåpor repareras med spackel och plastsvetsning,bakramen kan kanskje riktas/svetsas slip-on ar ju billigare an original system osv osv......

HanneZ skrev:

Bara en snabb fråga var du ordningsman i skolan också? Nej men Vart går gränsen mellan att det är hans fars hoj som han lånar eller att det är hans hoj?

Har hans far betalat hojen så är det hans hoj. Har du betalat för hojen så är det din hoj.

Enkelt va?

Back