crashad båge - nästa steg?

prulle skrev:
Bara en snabb fråga var du ordningsman i skolan också? Nej men Vart går gränsen mellan att det är hans fars hoj som han lånar eller att det är hans hoj?
Nej, jag bryr mig inte direkt mkt om ordningen heller. Jag stör mig dock lite på att en del inte fattar. Det är väl en jävla skillnad på vem som köper en hoj, antingen är det sonen eller fadern. Min farsan köper ju knappast en hoj för att jag vill köpa en hoj? Så den som köper den skall även stå på den. Hur man sen gör är som sagt upp till var och en.

JoS skrev:
Har hans far betalat hojen så är det hans hoj. Har du betalat för hojen så är det din hoj.

Enkelt va?
Enkelt jovisst, men alla förstår inte riktigt. Det är tydligen väldigt svårt att förstå. Det är ett jävla snack om att tjuvarna inte vet skillnad på mitt o ditt, men när det gäller mitt o pappas så verkar dom små pojkarna här på forumet ha minst lika stora problem :hihi

HanneZ skrev:
Nej, jag bryr mig inte direkt mkt om ordningen heller. Jag stör mig dock lite på att en del inte fattar. Det är väl en jävla skillnad på vem som köper en hoj, antingen är det sonen eller fadern. Min farsan köper ju knappast en hoj för att jag vill köpa en hoj? Så den som köper den skall även stå på den. Hur man sen gör är som sagt upp till var och en.

Enkelt jovisst, men alla förstår inte riktigt. Det är tydligen väldigt svårt att förstå. Det är ett jävla snack om att tjuvarna inte vet skillnad på mitt o ditt, men när det gäller mitt o pappas så verkar dom små pojkarna här på forumet ha minst lika stora problem :hihi

Okey då håller jag med. Jag äger ingen hoj men snyltar på farsans. :D

:fatta! På mig själv för offtopic, hoppas det ordnar sig med hojen trådskaparn.

prulle skrev:
:fatta! På mig själv för offtopic, hoppas det ordnar sig med hojen trådskaparn.
Jodå, jag har fått en hel massa bud på den. Så det lutar lite åt att jag säljer den nu. Men annars har jag hittat en vänlig själ som kan hjälpa mig om det skulle luta däråt.

Fått mkt respons på tråden, både direkt i forumet och i PM. Massor med vettiga tips, ideér och erbjudanden. Danke schön ;)

yoohan skrev:
Jag är rätt trött på begreppet "oss andra" för det finns inte en käft idag som aldrig lurat ett försäkringsbolag, skenförsäkrat, ljugit för staten, skattat för lite, sprungit från polisen, eller pissat på öppen gata. Sålänge försäkringsbolagen får styra o ställa som dom vill utan statlig insyn eller moral, förstår inte jag varför alla förväntar sig att man ska agera moraliskt tillbaka? Jag vet personligen folk som suttit och skrikit högt om att skenförsäkrare är ett satans pack, och sen kommer det till att dom själv drabbas av något som försäkringen inte täcker, ja då är lögnerna framme för att rädda det egna lädert.
Och sen finns det dem som drar alla över en kam :rolleyes:
yoohan skrev:
Försäkringsbolag gör fortfarande miljonvinster, dom tjänar fortfarande pengar på andra olycka, eller rädsla för olycka, dom äger fortfarande fastigheter i andra länder, dom gör fortfarande skumraskaffärer sinsemellan... och hela prissättningen är egentligen totalt godtycklig... så vem är alla att gnälla på folk som bor hemma och skriver hojjen på pappa? :kocko
Normala företag gör vinster tack och lov, annars skulle de få sparka sina anställda en efter en eller bli statliga och vi vet ju hur bra service statliga verk ger...
Att försäkringsbolagen tjänar pengar på olyckor skulle man kunna skriva om till att de säljer trygghet.

sandstream skrev:
Och sen finns det dem som drar alla över en kam :rolleyes:
Normala företag gör vinster tack och lov, annars skulle de få sparka sina anställda en efter en eller bli statliga och vi vet ju hur bra service statliga verk ger...
Att försäkringsbolagen tjänar pengar på olyckor skulle man kunna skriva om till att de säljer trygghet.

Missförstå mig rätt, jag tycker inte att man borde avskaffa försäkringsbolagen, jag säger bara att deras nutida prissättning och metoder är felaktiga, och att det drabbar konsumenter. För vi är faktiskt Kunder till försäkringsbolag, även fast det allt som oftast inte verkar så då man i en händelse av olycka har kontakt med dom. Det alla skränar över är skenförsäkring, och enda anledningen att man skränar är att man tror att skenförsäkrare gör det dyrare för en själv. Det är ju bara ett väldigt simpelt schackspel av bolagen. Reglerna är satta, men ingen ifrågasätter.

Jag personligen tycker t.ex det är fel att den OBLIGATORISKA trafikförsäkringen är till ämne för bolagen sinsemellan att göra upp om hur mycket pengar man vill plocka ut av svenssons. Varför kunde den inte vara reglerad på samma sätt som vägskatten? Kanske lite vänstertänk, av en ack så annars högervänd åsiktsmänniska som mig, men en avreglerad marknad har inte alltid rätt effekt då det får ske utan lagar och ramar. Vet inte om du har hört talas om nätnyttomodellen? Den reglerar hur mycket pengar ett nätbolag inom nyttigheten El, max får plocka ut av en konsument för sin tjänst. Har du hört talas om en försäkringsnyttomodell som reglerar hur mycket ett f-bolag får plocka ut för en Honda CBR1000RR? Har du hört talas om ett energibolag som prissätter El högre på landsbyggden för att det är längre att transportera den? Har du hört talas om att posten skulle ha högre porto-avgifter för att du skickar ditt brev ifrån Arvidsjaur istället för Stockholm? Ser du vart jag vill komma? Posten, Vattenfall, med flera hade kunnat tillämpa samma prissättningsmetoder som försäkringsbolagen idag använder och säga "nej, du bor i Kiruna, det är inte lika lukrativt att ha dig som kund när du bor där du gör, därför får du betala 10 ggr mer än Pelle i Stockholm". Så åter igen, varför inte ifrågasätta istället för att kasta pajjer efter varrandra på ett forum? Vi lever ärligt talat i en demokrati, det är folket som är staten, och då är det också vi som har mandatet att bestämma klimatet och reglerna för under vilka bolagen måste lyda.

Sen hade jag uppskattat om det inte kommer in mothugg som "ja men dessa marknader handlar inte med risker", och bara för att täppa igen den truten, så JO, det innebär finansiella risker även för Energibolag, och Postgång att leverera tjänster i glesbyggden, så metaforen är vattentät.

Varför fokusera på att korven hänger fast i ett snöre, kopplat till en pinne, som sitter fäst i nacken på er, när ni bara kan välja att springa efter korven?

yoohan skrev:
Missförstå mig rätt, jag tycker inte att man borde avskaffa försäkringsbolagen, jag säger bara att deras nutida prissättning och metoder är felaktiga, och att det drabbar konsumenter. För vi är faktiskt Kunder till försäkringsbolag, även fast det allt som oftast inte verkar så då man i en händelse av olycka har kontakt med dom. Det alla skränar över är skenförsäkring, och enda anledningen att man skränar är att man tror att skenförsäkrare gör det dyrare för en själv. Det är ju bara ett väldigt simpelt schackspel av bolagen. Reglerna är satta, men ingen ifrågasätter.

Jag personligen tycker t.ex det är fel att den OBLIGATORISKA trafikförsäkringen är till ämne för bolagen sinsemellan att göra upp om hur mycket pengar man vill plocka ut av svenssons. Varför kunde den inte vara reglerad på samma sätt som vägskatten? Kanske lite vänstertänk, av en ack så annars högervänd åsiktsmänniska som mig, men en avreglerad marknad har inte alltid rätt effekt då det får ske utan lagar och ramar. Vet inte om du har hört talas om nätnyttomodellen? Den reglerar hur mycket pengar ett nätbolag inom nyttigheten El, max får plocka ut av en konsument för sin tjänst. Har du hört talas om en försäkringsnyttomodell som reglerar hur mycket ett f-bolag får plocka ut för en Honda CBR1000RR? Har du hört talas om ett energibolag som prissätter El högre på landsbyggden för att det är längre att transportera den? Har du hört talas om att posten skulle ha högre porto-avgifter för att du skickar ditt brev ifrån Arvidsjaur istället för Stockholm? Ser du vart jag vill komma? Posten, Vattenfall, med flera hade kunnat tillämpa samma prissättningsmetoder som försäkringsbolagen idag använder och säga "nej, du bor i Kiruna, det är inte lika lukrativt att ha dig som kund när du bor där du gör, därför får du betala 10 ggr mer än Pelle i Stockholm". Så åter igen, varför inte ifrågasätta istället för att kasta pajjer efter varrandra på ett forum? Vi lever ärligt talat i en demokrati, det är folket som är staten, och då är det också vi som har mandatet att bestämma klimatet och reglerna för under vilka bolagen måste lyda.

Sen hade jag uppskattat om det inte kommer in mothugg som "ja men dessa marknader handlar inte med risker", och bara för att täppa igen den truten, så JO, det innebär finansiella risker även för Energibolag, och Postgång att leverera tjänster i glesbyggden, så metaforen är vattentät.

Varför fokusera på att korven hänger fast i ett snöre, kopplat till en pinne, som sitter fäst i nacken på er, när ni bara kan välja att springa efter korven?

Jag vill inte vara moralkakan. Men om man ska lyssna på statestiken.....
inom 2år kommer du antingen krascha eller få hojen stulen. Gäller folk under 25år. Detta innebär att det kostar försäkringsbolagen en hel del med sporthojar. Det är även flest dödsfall/olycksfall på sporthojar. Då får man också komma ihåg att det är inte bara hojen som ska betalas vid en krock även personen som kan bli invalid eller t.o.m död. Många premier ersätter upp till 2 miljoner.

Har man inte råd att försäkra sin hoj på sig själv, så är det väl lämpligare att köpa en som är billigare?
Förut funkade det så att du får billigare försäkring över 25. Men tyvärr så funkar det inte så längre
Dom har gjort om det för att fler ställer hojen på sina föräldrar som därefter drar upp snittet på olyckor för de som är äldre.
Nu när jag äntligen har fyllt 26år (trodde aldrig jag skulle säga äntligen, behöver ju snart stödhjul på hojen) så blir inte försäkringen så mycket billigare för mig. Kostar fortfarande skjortan.

De vill ju införa en ny skärpt lag på att man stegvis för varje år får köra tyngre och tyngre hoj ännu skarpare än den som är idag. Detta är pga problemen med unga förare.

Skulle folk bli mer ärliga med försäkringarna så skulle det gynna oss alla. Sen är det väl bra att föräkringsbolagen tjänar pengar. Det ger i sin tur jobb och de betalar faktiskt skatt på vinsten till staten. Vilket är bra för oss. Så kanske nån gång jag slipper betala så mycket skatt som jag gör idag och dyra försäkringar.

Ps. Har själv haft fordon på mina föräldrar, men insett att det faktiskt lönar sig att låta alla försäkringar stå på mig. Helheten blir inte mycket dyrare och jag slipper problemen ifall det händer nå´t. Ds.

Lycka till med era försäkringar!

Hoppas du får hojen såld eller lagad. Våren närmar sig med stormsteg kan knappt vänta.

yoohan skrev:

Håller med dig. dom gör allt för att slippa betala ut en ända krona.
Som tex när jag fick diabetes ringe mina föräldrar vårt försäkrings bolag, och när dom tecknade försäkringen på mig så sa dom att denna försäkringen gällde för allt. men ändå sa dom att detg inte gällde för diabetes. Ett år senare började jag kolla upp det lite mer och hittade att diabetes är 15 invaliditet, kollade på deras hemsida på vilkoren och så och då skulle man ha ersättning vid 15%. ringde dom och då var det en helt annan sak när jag sa att diabetes var 15% invaliditet vilket dom med all säkerhet visste.
Är inte det sjukt?

Lite sen inne på forumet men endå. De är bara att le å inte lipa. Du hadde tur som klarade dej från värre skador. Du har nog möjlighet att skaffa dig en ny Retta,,,,

Ta hand om dig o Lär från dina misstag!!!!!

SoftA Alla Asfaltstomtar :tomten SNarte e julen för alla hojåkare här!!!

Röjås skrev:
Har man inte råd att försäkra sin hoj på sig själv, så är det väl lämpligare att köpa en som är billigare?

Själv kom jag inte under 4500 trafik/år på Bilsport, OAVSETT hoj. Fick samma premie på en rad olika hojar... allt från min nuvarande SV650 till en GPZ500 från tidigt nittiotal.

Det är tämligen uppenbart att försäkringsbolagen inte tycker om unga motorcyklister :huvet

mini-knutten skrev:
Själv kom jag inte under 4500 trafik/år på Bilsport, OAVSETT hoj. Fick samma premie på en rad olika hojar... allt från min nuvarande SV650 till en GPZ500 från tidigt nittiotal.

Det är tämligen uppenbart att försäkringsbolagen inte tycker om unga motorcyklister :huvet

Ja. Försäkringar är en riktig plånboksmal. De billigaste jag hittade när jag kikade runt var Folksam. Dom ville ha ca: 7500:- helår/halF, för min.. Har även hört att vissa bolag erbjuder på o avställningsförsäkringar. Vilket då betyder att du lätt via nätet ställer på cykeln innan du åker. Och lika lätt ställer du av den då du kört klart. Blir då mycket billigare för den som kanske inte åker så ofta. Sen om sommarn blir som i fjol så sparar man nog in en del slantar.

Dom dyraste var dock Bilsport & Mc. Dom ville ha sjuka 24 000:- Helår/Trafik för min hoj.... :rofl

Men visst e de bra å ha försäkring då olyckan e framme....

Försäkringsbolag hit och dit.Träffar på dom stort sett varje dag i mitt yrke och nu ska ni få höra hur en av skadereglerarna sa....bästa är om dom dör vid olyckan så är det ett engågnsbelopp att bara betala ut,hojen är minsta kostnaden i förhållande till alla personskadorna och rehabiliteringskostnaderna för oss.
Ja,jag förstår hur han resonerar men där ser man hur en del skadereglerare tänker

Nybörjare skrev:
Försäkringsbolag hit och dit.Träffar på dom stort sett varje dag i mitt yrke och nu ska ni få höra hur en av skadereglerarna sa....bästa är om dom dör vid olyckan så är det ett engågnsbelopp att bara betala ut,hojen är minsta kostnaden i förhållande till alla personskadorna och rehabiliteringskostnaderna för oss.
Ja,jag förstår hur han resonerar men där ser man hur en del skadereglerare tänker

Vinsten är väl det som driver alla företag, men att säga så borde medföra en direkt köbiljett till a-kassan ju..

/Johan

Sorry, men nu räcker det.

Det finns en annan forumsdel där ni kan snacka försäkringsfrågor, håll er där.

Fortsätt i stället att ge killen tips på hur han ska fixa till sin båge på ett vettigt sätt.

frollo skrev:
1875612 Jag vurpade min förra året. Det var typ samma saker som hände med den bakram av/sne,toppkåpsställningen av. ala kåpor gick sönder en del mer och nån annan mindre. Bromsvätskebehållare osv.
När jag såg det första gången så fanns det ju inte ens med i planeringen att
laga den .
Hittade en kille som svetsade aluminium....allt slutatde på 2100:- och då köpte jag ny toppkåpa. Det är ju visserligen krashkåpor...men det behöver inte bli så dyrt.
Kolla runt lite så ska du se att det ordnar sig...

// Frollo

Hur fick du fästet till toppkåpan/instrumenteringen att hålla? dvs om du kör på bakslangen.

Menar du ställningen som mätaren sitter fäst i ? I så fall så svetsades den ihop igen. Var rätt svårt att svetsa i den aluminium sorten men det löste sig till slut.

//Mange

Sadam skrev:
2257094 Hur fick du fästet till toppkåpan/instrumenteringen att hålla? dvs om du kör på bakslangen.

frollo skrev:
2258897 Menar du ställningen som mätaren sitter fäst i ? I så fall så svetsades den ihop igen. Var rätt svårt att svetsa i den aluminium sorten men det löste sig till slut.

//Mange

Min gick söner efter 3dagars åkning och bra många slangningar dom dagarna. Bror på vem som svetsar kanske he he.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman