Crash Course i hur man lagar spruckna kåpor.

Kan vara idé av alla som skriver att förtydliga syftet med just den tekniken. Det är en sak att stå i depån med 1h till start och försöka lappa ihop kåpfästen och grejer så det håller ett race, en helt annan att få originalfinish på fin-klubban som blivit vält på mc-parkeringen.

Tips bara så folk vet vad de egentligen läser om och inte blandar ihop allt för mkt.
 
Kan vara idé av alla som skriver att förtydliga syftet med just den tekniken. Det är en sak att stå i depån med 1h till start och försöka lappa ihop kåpfästen och grejer så det håller ett race, en helt annan att få originalfinish på fin-klubban som blivit vält på mc-parkeringen.

Tips bara så folk vet vad de egentligen läser om och inte blandar ihop allt för mkt.

Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.
 
Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.

Silvertejp? :näsblod
 
Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.

Var sa jag att man inte kunde få originalfinish??

Jag påpekade bara att det finns ett värde i att förtydliga syftet med just det man själv föreslår/rekommenderar, så att läsaren som inte har koll faktiskt får styr på vad är lämplig NÄR.

Typ liksom såhär ba´..
 
När det gäller rep av glasfiber/kolfiberkåpor, skulle jag vilja slå ett slag för en riktigt tunn men tät, väv (100g/m2) jag hittat. Den har ett slags fiskbensmönster, som gör att man kan klippa ut en kvadrat men dra den till en väldigt avlång romb. Det är väldigt praktiskt med så god formbarhet när man har dubbelkrökta ytor med liten krökningsradie, man ska laga. Eftersom väven är så himla tunn, räcker det att slipa ner gelcoaten på utsidan och lägga väven där också (förutom på insidan) utan att det bygger för mycket. Med väv både på insida och utsida, gör denna "sandwich-konstruktion" att kåpan blir riktigt stabil och inte spricker så lätt på samma plats. Väven går att få tag i hos plastfirmor, båtreparatörer etc.

Ett annat tips är att om man behöver laga ett ställe där väven inte vill ligga till, utan lyfter, kan man tejpa ner den med silvertejp. Tejpen fäster inte i polyesterplasten, utan går att dra av när plasten härdat. Om kåpan är knäckt, kan man tejpa och sedan lägga träklots ovanpå och spänna ihop det med skruvtving, eller nåt. När det härdat drar man bara av silvertejpen. Bra knep när kåporna råkat bli lite väl mobbade.
 
Gällande rep av ABS plast så skulle jag använt Terosons Terokal 9225 SF

borra ett hål för att avsluta sprickan .. limma, slipa grunda & måla
 

Bifogat

  • trp_f0883790.jpg
    trp_f0883790.jpg
    31.1 KB · Visningar: 77
Var sa jag att man inte kunde få originalfinish??

Jag påpekade bara att det finns ett värde i att förtydliga syftet med just det man själv föreslår/rekommenderar, så att läsaren som inte har koll faktiskt får styr på vad är lämplig NÄR.

Typ liksom såhär ba´..

Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte glasfiberreparationer var till för akuta fulreparationer. Men det kanske bara var jag som misstolkade.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte glasfiberreparationer var till för akuta fulreparationer. Men det kanske bara var jag som misstolkade.

Jag har nästan bara fixat glasfiber, so I wouldn't know.

Mest hållt på med båtar, och styrt hoj några ggr.
 
Ett bra tips när man ska göra små reparationer är att använda epoxi när man kan och undvika polyester. Var noga med att rugga upp ytan med sandpapper och gör gärna V-fogar. Rengöring med bräkleen bromsrengöring har fungerat bra för mig.

För repareration av termoplastkåpor har jag lim-rekomendationen araldite 2021.

http://www.esska.se/esska_se_s/tvaakomponentslim-araldite-2021-.html
 
Vill man slippa hålla på o fixa med inköp och hemmapul i garaget så vet jag folk som jobbar med detta hela dagarna i västerort o norrort om ngn e intresserad, behöver inte kosta mer än några 100lappar. skicka ett pm
 
Nyheter
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Back
Top