Crash Course i hur man lagar spruckna kåpor.

Kan vara idé av alla som skriver att förtydliga syftet med just den tekniken. Det är en sak att stå i depån med 1h till start och försöka lappa ihop kåpfästen och grejer så det håller ett race, en helt annan att få originalfinish på fin-klubban som blivit vält på mc-parkeringen.

Tips bara så folk vet vad de egentligen läser om och inte blandar ihop allt för mkt.
 
Kan vara idé av alla som skriver att förtydliga syftet med just den tekniken. Det är en sak att stå i depån med 1h till start och försöka lappa ihop kåpfästen och grejer så det håller ett race, en helt annan att få originalfinish på fin-klubban som blivit vält på mc-parkeringen.

Tips bara så folk vet vad de egentligen läser om och inte blandar ihop allt för mkt.

Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.
 
Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.

Silvertejp? :näsblod
 
Klart att man kan fixa orginalfinish och bättre än orginalfinish även på en lagad kåpa. Men det beror ju förståss även på hur nogrann man är samt var man har tummen placerad.

En kåpa som måste repas innan start lagar man genom att borra en djäkla massa småhål längs sprickan och sedan syr man ihop den med ståltråd.

Att plasta i depån är nog ingen höjdare eftersom plasten behöver tid att härda.

Var sa jag att man inte kunde få originalfinish??

Jag påpekade bara att det finns ett värde i att förtydliga syftet med just det man själv föreslår/rekommenderar, så att läsaren som inte har koll faktiskt får styr på vad är lämplig NÄR.

Typ liksom såhär ba´..
 
När det gäller rep av glasfiber/kolfiberkåpor, skulle jag vilja slå ett slag för en riktigt tunn men tät, väv (100g/m2) jag hittat. Den har ett slags fiskbensmönster, som gör att man kan klippa ut en kvadrat men dra den till en väldigt avlång romb. Det är väldigt praktiskt med så god formbarhet när man har dubbelkrökta ytor med liten krökningsradie, man ska laga. Eftersom väven är så himla tunn, räcker det att slipa ner gelcoaten på utsidan och lägga väven där också (förutom på insidan) utan att det bygger för mycket. Med väv både på insida och utsida, gör denna "sandwich-konstruktion" att kåpan blir riktigt stabil och inte spricker så lätt på samma plats. Väven går att få tag i hos plastfirmor, båtreparatörer etc.

Ett annat tips är att om man behöver laga ett ställe där väven inte vill ligga till, utan lyfter, kan man tejpa ner den med silvertejp. Tejpen fäster inte i polyesterplasten, utan går att dra av när plasten härdat. Om kåpan är knäckt, kan man tejpa och sedan lägga träklots ovanpå och spänna ihop det med skruvtving, eller nåt. När det härdat drar man bara av silvertejpen. Bra knep när kåporna råkat bli lite väl mobbade.
 
Gällande rep av ABS plast så skulle jag använt Terosons Terokal 9225 SF

borra ett hål för att avsluta sprickan .. limma, slipa grunda & måla
 

Bifogat

  • trp_f0883790.jpg
    trp_f0883790.jpg
    31.1 KB · Visningar: 77
Var sa jag att man inte kunde få originalfinish??

Jag påpekade bara att det finns ett värde i att förtydliga syftet med just det man själv föreslår/rekommenderar, så att läsaren som inte har koll faktiskt får styr på vad är lämplig NÄR.

Typ liksom såhär ba´..

Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte glasfiberreparationer var till för akuta fulreparationer. Men det kanske bara var jag som misstolkade.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att du tyckte glasfiberreparationer var till för akuta fulreparationer. Men det kanske bara var jag som misstolkade.

Jag har nästan bara fixat glasfiber, so I wouldn't know.

Mest hållt på med båtar, och styrt hoj några ggr.
 
Ett bra tips när man ska göra små reparationer är att använda epoxi när man kan och undvika polyester. Var noga med att rugga upp ytan med sandpapper och gör gärna V-fogar. Rengöring med bräkleen bromsrengöring har fungerat bra för mig.

För repareration av termoplastkåpor har jag lim-rekomendationen araldite 2021.

http://www.esska.se/esska_se_s/tvaakomponentslim-araldite-2021-.html
 
Vill man slippa hålla på o fixa med inköp och hemmapul i garaget så vet jag folk som jobbar med detta hela dagarna i västerort o norrort om ngn e intresserad, behöver inte kosta mer än några 100lappar. skicka ett pm
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top