Cr500 vs. kx500

Supermoto skrev:
Eftersom jag inte har nåt liv (och ändå snart får kicken) kommer här några årsmodeller...

1982
MCSNr12470.jpg


1987
MCSNr25536.jpg


1988
MCSNr3500.jpg


1990
MCSNr11684.jpg


1996
MCSNr22695.jpg


1999
MCSNr22886.jpg
Motardkittad
av dem var juh 90:an snyggast!
 
Ta -91:an istället. Den motorn är bättre.
Icarus skrev:
Är det skiva bak på 88:an tro? Har iof hittat en CR500 -91 för nån tusenlapp mer som verkar lite mer intressant.
Tack för alla svar hittils :yoparty
 
-00 tror jag ska vara sista modellen. Om du går upp på tidigt 90-tal så är det i princip samma prylar som till -00. Svårare att hitta prylar till en sen 80-talare.
Sen passa ju motorn i en CR250 :tungan

YamahaJojje skrev:
det var sista modelen va?
 
LasseR6 skrev:
Fördelen(?) med rörlig avgasport är att man får bra flås i spisen genom hela registret. På hondan(orginal) kommer effekt på samma sätt som vatten kommer ur en hink som man vänder uppochner. Massor på en gång och sedan händer inget(nu pratar vi högvarv). När man sedan petar i nästa växel förlängs armarna med ca 1 dm. :rolleyes:
Blir lite jobbigt att åka så.
Så "lösningen" blir att man höjer portarna för göra hojen snällare på låg/mellan och elakare på högvarv samt att den varvar mer.

Kawan har jag hört ska vara brutal genom hela registret, men ha en känsligare motor. Något med ramlagren eller något har jag för mig.

Skulle vilja bänka min, men verkar inte få tid till det.
Nej, inte för att få ett effekt-runk-papper utan för att se vilken skillnad olika ljudämpare gör för vridet/effekten/varvvilligheten.
Vet att jag kan provköra och kolla det den vägen, men då gör man ju inte en så objektiv utvärdering.

nja, det är ju så att avgasporten är stängd på låga varv för att ge med bottendrag, vilket käns överflödigt på dessa, så är det iaf på alla andra modeller med systemet.
De varvar heller ingenting och jag tycker de ger effekt överallt utom på topp.
Jag har aldrig kört Hondan men väl kawan en del och jag tycker mest det är en gigantisk vibrator, klart overkill för annat än busande.
 
Farmerlip, tack för svaren, mycket bra sida detdär :banana

Spelar inte så stor roll om den inte passar till annat än bus, för det är precis det jag ska ha den till :D
 
..och jag har bara provat Kawa 500 en kortare stund. Tycker dock att det är bra mycket mer upplevd punch i Honda. Den gröna måste ha lite varv innan den trivs, CR500 har fullt flås från väldigt låga varv.
Liknelsen med hinken kändes träffande :)
 
YamahaJojje skrev:
Kolla in den här http://www.servicehonda.com/CR500AF.html den vill jag ha som motard!

Kolla priserna på reservdelarna och gråt. :skrämd :gråta
Kolla priserna på nya hojar och gråt. :skrämd :gråta
Inse att de tar överpriser i Sverige. (inte någon nyhet visserligen) :mad: :mad:

Någon som vet om man behöver betala moms på begagnade hojar från USA?
Nyfiken och köpkåt! :hihi
 
LasseR6 skrev:
Schysst!
Varför övergav du den "sanna" 2-taktsläran? :hihi

Nyckelbenet hoppade ur led efter en highside!
så jag svor att jag aldrig mer skulle åka på bana, köpte en xr och åkte bara gatan, tills jag provade lite bana med den. Där tog djävulen över mig igen och nu har jag en crf och åkar bara bana!!!

Det finns inget som slår det i rolighetsfaktor och ibland smärtfaktor!!!
:)

fler bilder på den!
http://motard.concode.com/images/motard/submitted/ogge/
 
kontrollen över greppet rent allmänt är överlägset på en 4t, personligen saknar jag inte 2t speciellt mycket.
Men en gammal it490 kan ni ropa till om ni har att sälja:-)
 
Mmmm har bra erfarenheter av IT 175 och 250. Dock inte provat någon 490. Synd att dessa är förlegade idag. I övrigt duktigt pålitliga maskiner.


Silwer skrev:
kontrollen över greppet rent allmänt är överlägset på en 4t, personligen saknar jag inte 2t speciellt mycket.
Men en gammal it490 kan ni ropa till om ni har att sälja:-)
 
Per skrev:
passar hjulen rakt av mellan CR och XR?

Nej, men lite distanser så funkar det.
De har lika tjock axel. crf har tjockare så då är det mer jobb att få det å funka!
 
Det går alltså inte att regga en CR500 i Sverige, men om den är reggad i något annat land o man importerar den så går det? :rolleyes:
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top