Cr500 vs. kx500

Icarus skrev:
Hehe, okej.
Hänger verkligen en KX500 eller CR500 med andra lite större 4-t motarder? Det är ju inte det jag är ute efter direkt, men det kan ju vara skoj att veta =)

Du hänger med och av om du vågar/kan gasa fullt.
Det är väldigt högt vridmoment på en 500 2-takt. Faktiskt mer än i en R6:a. Då snackar vi pappershästar iofs.
Men registret är kort, ack så kort.
Ofta lägre vikt på en 500:a 2-takt jämfört med t.ex. Husa 650.
En väldigt viktig faktor är underlagets beskaffenhet. Är det asfalten blöt får problem med en stor 2-taktare om man jämför med en 4-taktare. Rakt på på torr asfalt när det börjar gå undan så har 2-taktaren ett litet övertag. Se bara hur Jocke Engström regerade på långrakan i Barkarby. Det var inte många som hängde med då. Ok, Bosse såklart då.
Farmerlip regerade rätt duktigt han med. :hej till publiken.
Det var kul för någon månad sedan när jag åkte stubbrace i Örebro. När det torkade upp så var man överlägsen med 500:an. :rock
Hmm, det kan ju även bero på de jag åkte med/ifrån. :hihi

Den viktigaste faktorn är dock han/hon/den bakom styret.

Det är bättre att köpa gröt än dekaler om man vill vinna. :hihi

Joker skrev:
kx'en är värst i hk då den har hela 80hp, men dom är inte roliga att kicka igång heller...det var en som kickade av sig foten spräckte ända upp till knäskålen och foten såg ut som ett V! :gnissla

Cr'en vet jag inget om..men kx'en är värre iaf.

De siffror jag sett på KX500 talar om 60+ hkr på bakhjulet. Går garanterat å få ur mer än så med trim. Har för mig att ATK anger 80-85 hkr i sin 700, förvånande om KX har liknande siffror på 200cc mindre.

Runt 60 bakhjulshästar e väl vad en pigg 550-650 4-taktare ger i runda slängar.

Hehe, okej. Blir till att öva sig på dom plogade grusvägarna i vinter då så man kan manöverera monstret :lol
Sen vad jag har förstått ska man dreva ner en hel del bak och upp lite fram, vad kan man få upp en KX500/CR500 i ungefär?
Är det verkligen värt att satsa på en äldre årsmodell av dessa två?

Vad ska den "kittas" med? bromsar mm? Vill helst att allt ska bli så billigt som möjligt, men såklart, slänger inte på nån skit. Bike`s MC-Demontering i Trollhättan kanske man skulle ta sig en titt på. :)

kiko> Det är väl så att 2-t brukar ha mycket mer hästar än en 4-t?

/Hannes

Last edited:
Icarus skrev:
Hehe, okej. Blir till att öva sig på dom plogade grusvägarna i vinter då så man kan manöverera monstret :lol
Sen vad jag har förstått ska man dreva ner en hel del bak och upp lite fram, vad kan man få upp en KX500/CR500 i ungefär?
Är det verkligen värt att satsa på en äldre årsmodell av dessa två?

Vad ska den "kittas" med? bromsar mm? Vill helst att allt ska bli så billigt som möjligt, men såklart, slänger inte på nån skit. Bike`s MC-Demontering i Trollhättan kanske man skulle ta sig en titt på. :)

/Hannes

Om du kan ta dig till tyskland finns denna!

Den var snygg som bara den!

Dock vill jag ha något att pillra med under vintern, så jag bygger nog om en själv. Men den var skitsnygg, och inte alltför dyr heller :)
Såg en Cr500 -99 motard helsvart på blocket för nån månad sen för jag tror det var 25.000:-, den var helfräsch! Ingen här som ägde den? :Bugar

Icarus skrev:
Den var snygg som bara den!

Dock vill jag ha något att pillra med under vintern, så jag bygger nog om en själv. Men den var skitsnygg, och inte alltför dyr heller :)
Såg en Cr500 -99 motard helsvart på blocket för nån månad sen för jag tror det var 25.000:-, den var helfräsch! Ingen här som ägde den? :Bugar
tror jag såg den faktiskt! men svarta kåpor e lätt att hitta och billiga!

Joker skrev:
kx'en är värst i hk då den har hela 80hp, men dom är inte roliga att kicka igång heller...det var en som kickade av sig foten spräckte ända upp till knäskålen och foten såg ut som ett V! :gnissla

Cr'en vet jag inget om..men kx'en är värre iaf.
protest, de har strax över 60 hästar orginal.

Övrigt, den vibrerar som bara fan, en polare har en 97 eller vad det är, stark som ett lokomotiov. Personligen skulle jag välja Hondan som alltid ansetts tåligare och modernare än kawan.
Hondan ger 64.5 hk.
Kawan har rörlig avgasport har jag för mig, nåt hondan inte har och som man klarar sig utan på dessa lågvarvsmonster.

Silwer skrev:

Övrigt, den vibrerar som bara fan, en polare har en 97 eller vad det är, stark som ett lokomotiov. Personligen skulle jag välja Hondan som alltid ansetts tåligare och modernare än kawan.
Hondan ger 64.5 hk.
Kawan har rörlig avgasport har jag för mig, nåt hondan inte har och som man klarar sig utan på dessa lågvarvsmonster.
Enligt mina erfarenheter är Hondan snäppet värre?? Och avgasporten kan man juh skita på! Hällre honda än Kawa iaf!

Silwer skrev:

Hondan ger 64.5 hk.

Fördelen(?) med rörlig avgasport är att man får bra flås i spisen genom hela registret. På hondan(orginal) kommer effekt på samma sätt som vatten kommer ur en hink som man vänder uppochner. Massor på en gång och sedan händer inget(nu pratar vi högvarv). När man sedan petar i nästa växel förlängs armarna med ca 1 dm. :rolleyes:
Blir lite jobbigt att åka så.
Så "lösningen" blir att man höjer portarna för göra hojen snällare på låg/mellan och elakare på högvarv samt att den varvar mer.

Kawan har jag hört ska vara brutal genom hela registret, men ha en känsligare motor. Något med ramlagren eller något har jag för mig.

Skulle vilja bänka min, men verkar inte få tid till det.
Nej, inte för att få ett effekt-runk-papper utan för att se vilken skillnad olika ljudämpare gör för vridet/effekten/varvvilligheten.
Vet att jag kan provköra och kolla det den vägen, men då gör man ju inte en så objektiv utvärdering.

Nå vilken skulle du vilja ha?
Honda CR500 -88
Kawasaki KX500 -88

Dom ser nästan lika ut...böjen är den samma på båda...tanken nästan lika, båda går upp..men kx'en är snyggare då, om vi nu snackar års.mod -88
men dom nya cr'erna är snyggare då!

Verkar ändå bli CR:en, Skiter i hur den ser ut orginal, bara den har skivor fram och bak så är jag nöjd (och bra skick i motorn förstås). Har en massa andra kåpor som ska på ändå så, så den blir mer estetisk tilltalande för mig och andra ;)

Supermoto skrev:
Är inget proffs på äckeltaktare men jag kan lätt säga att den CRn är betydligt nyare än -88 :mattias. Lägg på kanske tio år så...
KX'arna har väl sett ut sådär från i stort sett -88 tills idag(?)

Okey, den lär vara ett par år yngre men är det inte så att dom inte ändrat på nåt sen introduktionen av modellen??

Det var iallafall det jag fått för mig. Och då kan man ju i princip få en 88 att se ut som en 98 med lite ny plast och dekaltrimmning... =)

/Z

Hehe, det låter bra :D
Har ju ett helt sett med YZ-250 -02 kåpor liggandes i garderoben, så dom får åka på isåfall och ett par fina honda-dekaler :)
Är det skiva bak på 88:an tro? Har iof hittat en CR500 -91 för nån tusenlapp mer som verkar lite mer intressant.
Tack för alla svar hittils :yoparty

Jag skulle köpt Hondan om skicket och priset var någolunda lika.
Dom har lika mycket effekt, 65hk men Hondan har 10nm mer i vrid och som någon annan skrev så tar effekten väldigt fort slut villket är jäkligt tråkigt, på min CR 97a var cylinder portad för ett längre register men jag tyckte den drog alldeles för kort ändå :4skrika

Dom går bäst när dom får ta i, ju tyngre desto bättre så dreva på så mycket som går :banana

Eftersom jag inte har nåt liv (och ändå snart får kicken) kommer här några årsmodeller...

1982
MCSNr12470.jpg

1987
MCSNr25536.jpg

1988
MCSNr3500.jpg

1990
MCSNr11684.jpg

1996
MCSNr22695.jpg

1999
MCSNr22886.jpg