CP störda fäljar.. hur i hela..... ska man få bort gummit

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Om någon vet hur det ser ut på vissa hondamodeller så är det en väldigt speciell konstruktion till ryckutjämningen.
Det är nämligen så att det är 4st gummibustningar som är nersänkta i fäljen.. ser ut som ett lager. Ytteringen ( i detta fallet fäljen i sig) sen gummi och innerst en metallring.
På drevet fäster man 4 bultar som man sänker ner i dessa 4 hålen och sedan låser man fast drevet i sidled med en låsring.
Nu till saken så ska jag pulverlackera fäljarna men jag får inte ut dessa gummibustningar och jag tror inte dom klarar 250grader som det är i ugnen.
Finns dom nya att köpa någonstanns.. kan man tillverka egna och i så fall hur.
Det gör inget om drevet skulle sitta fastskruvat i fäljen i fortsättningen då jag inte tar ryckutjämningen på allvar med så låg motoreffekt.

Tacksam för alla svar.. Beslut måste tas under helgen.

Kan inte hjälpa dig med problemet men jag bjuder på fälg :)

Gummi+250 grader varmt= Fåtångat gummi. Gummi pallar bara drygt 120 grader beroende på blandning

sandstream skrev:
Kan inte hjälpa dig med problemet men jag bjuder på fälg :)
Vad som nu menas med det.. förstod inte skämtet. är väl för trött :D

SvartR1a skrev:
Gummi+250 grader varmt= Fåtångat gummi. Gummi pallar bara drygt 120 grader beroende på blandning
:gnissla Där har jag ett problem... men kan jag "göra om" gummit efteråt.. har insett att det kommer att gå sönder helt om jag tar loss det.. finns inget sätt att få ut det helt.

twinner skrev:
Närv = Nerv? * Nervsjukdom? :gnissla
Nog om svenskalektion.. att jag har lite fel koll på vad CP betyder är inte det viktiga nu. :gnissla Bara ni förstår vad jag menar.

Jag vill verkligen lacka fäljarna men då måste jag veta att jag kan laga eller åtminstonde göra hojen funktionell efteråt. Gummibussningarna kan alltså inte vara kvar i ugnen och då undrar jag om det finns något sätt att göra nya bustningar etc..
Ska i alla fall försöka imorgon att få bort gummit en gång till. Har en trasig fälj jag har försökt på men lyckas bara ta sönder bussningarna. Hade varit skönt att veta om det gick att göra något åt dom. göra nya exempelvis själv eller liknande.
Kanske finns gummi att köpa som är lämpligt att använda till ryckutjämningen som jag kan skära rätt form på.

Det räckte med två inlägg så spårade tråden ur... :D

Jag har aldrig själv plockat ner en hondafälg så jag vet inte riktigt vad du menar. Men att gummit inte klara temperaturen vid pulverlackning kan jag hålla med om.
Ring till Addemoto, Lelles eller någon annan handlare imorgon. Kolla upp vad nya bussningar kostar. Är det billiga så är det väl bara att riva bort de som sitter där. Släng upp några bilder om du kan!!
//Olle

SkogsOlle skrev:
Det räckte med två inlägg så spårade tråden ur... :D

Jag har aldrig själv plockat ner en hondafälg så jag vet inte riktigt vad du menar. Men att gummit inte klara temperaturen vid pulverlackning kan jag hålla med om.
Ring till Addemoto, Lelles eller någon annan handlare imorgon. Kolla upp vad nya bussningar kostar. Är det billiga så är det väl bara att riva bort de som sitter där. Släng upp några bilder om du kan!!
//Olle
Jag ska se om jag får några schyssta bilder med en mobilkamera.. tyvär det enda jag kan få tag på. Annars är konstruktionen ganka enkel och borde inte vara så svår att förklara på en bild.
Ska ringa imorgon och kolla.. Men är skeptisk till att det går att få tag på dessa.

Tips är ju att köpa nya, sen river du ur de gamla, då gör det ju inget om de går sönder.

Borde ju rätt garanterat gå att köpa som orginal reservdel från honda?

Det går att köpa nya, lillemans skulle ha 300:- för både gummi bussningarna och bultarna till min.

:)

Hittade nya bussningar för 240kr.. men det går inte få ut dom.. :huvet
funderar på att skita i det och skippa lackeringen.. (dom var rätt snygga efter blästringen redan). Kanske tillockmed snyggare att bara klarlackera nu efter blästringen. :D Slippa byta bussningar också. :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...