Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Som väntat:
Då borde det ju vara lätt tala om vilket djur som naturligt bär på viruset. :dummer
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Någon som haft covid två gånger och hur skiljde dem sig?

Haft två gånger. Första gången var inte så trevlig, men ändå mildare än säsongsinfluensan.
Andra gången var det riktigt milt, men då var jag fullvaccinerad.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Då borde det ju vara lätt tala om vilket djur som naturligt bär på viruset. :dummer
När jag läser på länken har NRK publicerat en rättelse där man tydliggör att det är forskarens egna spekulationer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag läser på länken har NRK publicerat en rättelse där man tydliggör att det är forskarens egna spekulationer.
Han är inte den ende. Det som för mig talar för Viruslabbet i Wuhan är 4 saker
1) När en läkare skriver en artikel om en ny sjukdom grips han för spridande av falska rykten.
(så brukar den som avslöjar statshemligheter behandlas, exempel
https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/40-ar-efter-affaren-som-skakade-makten/ )
2) De drakoniska åtgärder som vidtas i Kina för att hindra spridningen. Man låser helt enkelt in folk i hus där de får klara sig bäst de kan.
Är detta normal åtgärd vid en ny sjukdom eller tyder det på att de kinesiska myndigheterna hade goda kunskaper om den nya sjukdomen som läkaren rapporterat om i December 2019.
3) Viruset påstås komma från ett djur på en marknad i Wuhan. Vilket djur ?
Fortfarande 2 år och 8 månader efter läkarens artikel har "man" inte hittat vilket djur det är !
Och det är första gången man inte lyckats hitta djuret som bär på en sjukdom som drabbar oss.
4) I Wuhan ligger ett Viruslaboratorium .....bara några km från marknaden. Är det otänkbart att en smittad som varit / arbetar på Viruslaboratoriet besökt marknaden och smittat männniskor på marknaden ? Eller smittat ett djur på marknaden.
Eller säljer personal från Viruslabbet eller "renhållningsgubbarna" "begagnade" försöksdjur till Marknaden ?
Skulle förklara den kinesiska inställningen att viruset spridits från marknaden samtidigt som man fortfarande inte har kunnat hitta det djur som bär på viruset i naturen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill klicka gilla på Comeback eftersom det är bra poänger. Dock kan det ju misstolkas som att jag tror viruset kommer från labbet och det vet jag ingenting om.

Men som sagt var, bra poänger.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Verkar vara först nu som det kommer vaccin för något efter beta. Det som rullat ut hittills var ju medioker effekt redan mot delta och än mer begränsat mot omikron, detta kanske skulle kunna ändra på det. Frågan är dock vilka varianter som har hunnit mutera fram när väl detta är fullt utrullat...

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Verkar vara först nu som det kommer vaccin för något efter beta. Det som rullat ut hittills var ju medioker effekt redan mot delta och än mer begränsat mot omikron, detta kanske skulle kunna ändra på det. Frågan är dock vilka varianter som har hunnit mutera fram när väl detta är fullt utrullat...


Jahapp, då är det bara att invänta att vaccinet kommer till vårdcentralen innan man bokar tid igen...

Man måste beundra optimismen hos den som gjorde vaccinkorten med bara två rader för vaccinationsdatum, snart får dom skriva på baksidan också...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den snabba mutationstakten gör såklart att nya virusvarianter uppstår hela tiden. Hur framgångsrika de blir styrs av mutationstrycket. Mutationstrycket består mycket av ökad infektivitet, men på grund av att en stor andel potentiella virusvärdar nu har immunitet (från vaccin eller infektion) består det nu också av strukturella skillnader vilket hjälper viruset ducka immunförsvaret. Som jag tidigare skrivit finns heller inget motsatsförhållande mellan ökad infektivitet och ökad dödlighet. Därmed finns en överhängande risk att det uppstår en eller flera varianter som både har ökad infektivitet, ökad immunresistens, och ökad dödlighet.
Överhängande risk minsann, det borde du uppmärksamma allmänheten på.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
2022-06-06
Stryk nollan
2+2+2=6
Månad 6
Dag 6
=666

Ger dig svaret/facit.
COVID=666
Nu behöver du bara klura ut hur...

2022-06-06
Stryk nollan
2+2+2=6
Månad 6
Dag 6
=666

Ger dig svaret/facit.
COVID=666
Nu behöver du bara klura ut hur...
Romerskt.. C är 100
O är 0
V är 50
I är 1
D är 500

Summera nu:
100 + 0 +50 ger dig siffran 6
sedan summera 1+500 och ta bort nollorna och du får siffran 6
Ta nu och summera 2022 och du får siffran 666 som är den största dårens siffra som någonsin existerat och existerar i universum...
 
Last edited:

Daniellindeen

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2011, Yamaha FZ8-N
Någon som haft covid två gånger och hur skiljde dem sig?

Åkte på covid första gången april 2021, dvs innan vaccin fanns. Den gången hade jag feber drygt 2 dygn till och från, med väldigt seg huvudvärk. Tappade lukt efter jag blev frisk men fick sedan tillbaka den.
Är nu vaccinerad 3 ggr och insjukna för andra gången natten mot lördag. Denna gång med värre febertoppar, värre hosta och täppt näsa, huvudvärk och ont i kroppen. Börjar idag känna mig bättre och har inte haft feber sedan igår natt.
Sambon insjukna förra onsdagen dvs snart en vecka. Är fortfarande riktigt dålig med svår hosta, yrsel, illamående, feber och värk i kroppen. Får knappt i sig mat. Hon har astma och 3 vaccin doser men första gången hon insjuknar.
Skulle säga att det var mycket värre denna gång. Men mRNA vaccinet har begränsad tid i skydd och det stiger i antal insjuknande nu. Så det är dags att ta nästa dos om ni inte vill bli sjuka. Tar sprutan 10/10 gånger istället för att bli så här sjuk igen!!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Åkte på covid första gången april 2021, dvs innan vaccin fanns. Den gången hade jag feber drygt 2 dygn till och från, med väldigt seg huvudvärk. Tappade lukt efter jag blev frisk men fick sedan tillbaka den.
Är nu vaccinerad 3 ggr och insjukna för andra gången natten mot lördag. Denna gång med värre febertoppar, värre hosta och täppt näsa, huvudvärk och ont i kroppen. Börjar idag känna mig bättre och har inte haft feber sedan igår natt.
Sambon insjukna förra onsdagen dvs snart en vecka. Är fortfarande riktigt dålig med svår hosta, yrsel, illamående, feber och värk i kroppen. Får knappt i sig mat. Hon har astma och 3 vaccin doser men första gången hon insjuknar.
Skulle säga att det var mycket värre denna gång. Men mRNA vaccinet har begränsad tid i skydd och det stiger i antal insjuknande nu. Så det är dags att ta nästa dos om ni inte vill bli sjuka. Tar sprutan 10/10 gånger istället för att bli så här sjuk igen!!
Jag väntar med sprutan tills den är uppdaterad med Omikron och Delta. Det som delas ut nu bygger på Alpha och Beta, dvs hur viruset såg ut för 1.5 år sedan. Det har nog begränsad effekt idag.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Romerskt.. C är 100
O är 0
V är 50k
I är 1
D är 500

Summera nu:
100 + 0 +50 ger dig siffran 6
sedan summera 1+500 och ta bort nollorna och du får siffran 6
Ta nu och summera 2022 och du får siffran 666 som är den största dårens siffra som någonsin existerat och existerat och existera i universum...

1) varför ska man summera just 100, 0 och 50 och inte skriva talen var för sig?
2) V är 5, inte 50, eller 50k.
3) varför ska man summera 1 + 500
4) summera 1 + 0 + 0 +5 + 1 + 5 + 0 + 0 vore mer logiskt. Men det blir ju inte kul när du på förväg bestämt vilket resultat du vill ha.
5) varför ska man ta bort nollorna?
6) varför ska man välja just det årtalet? 2019 vore väl mer passande om det gällde covid-19
7) varför ska man summera de ingående siffrorna i årtalet?
8) på vilket sätt tror du att 666 skulle vara särskilt unikt i universum? Inte ens på jorden är det speciellt intressant för andra än djupt troende kristna, och hårdrockare, som kanske utgör max 10% av jordens befolkning. Naturvetenskaplig är det ett tal som vilket annat.

Du kan ta i princip vilket fenomen som helst och böra härleda till 666 om du tillåter dig sådana friheter....
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
1) varför ska man summera just 100, 0 och 50 och inte skriva talen var för sig?
2) V är 5, inte 50, eller 50k.
3) varför ska man summera 1 + 500
4) summera 1 + 0 + 0 +5 + 1 + 5 + 0 + 0 vore mer logiskt. Men det blir ju inte kul när du på förväg bestämt vilket resultat du vill ha.
5) varför ska man ta bort nollorna?
6) varför ska man välja just det årtalet? 2019 vore väl mer passande om det gällde covid-19
7) varför ska man summera de ingående siffrorna i årtalet?
8) på vilket sätt tror du att 666 skulle vara särskilt unikt i universum? Inte ens på jorden är det speciellt intressant för andra än djupt troende kristna, och hårdrockare, som kanske utgör max 10% av jordens befolkning. Naturvetenskaplig är det ett tal som vilket annat.

Du kan ta i princip vilket fenomen som helst och böra härleda till 666 om du tillåter dig sådana friheter....
Nu talar vi om COVID.. Du får gärna tala om ALLA de övriga fenomen som hänvisar till 666...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Åkte på covid första gången april 2021, dvs innan vaccin fanns. Den gången hade jag feber drygt 2 dygn till och från, med väldigt seg huvudvärk. Tappade lukt efter jag blev frisk men fick sedan tillbaka den.
Är nu vaccinerad 3 ggr och insjukna för andra gången natten mot lördag. Denna gång med värre febertoppar, värre hosta och täppt näsa, huvudvärk och ont i kroppen. Börjar idag känna mig bättre och har inte haft feber sedan igår natt.
Sambon insjukna förra onsdagen dvs snart en vecka. Är fortfarande riktigt dålig med svår hosta, yrsel, illamående, feber och värk i kroppen. Får knappt i sig mat. Hon har astma och 3 vaccin doser men första gången hon insjuknar.
Skulle säga att det var mycket värre denna gång. Men mRNA vaccinet har begränsad tid i skydd och det stiger i antal insjuknande nu. Så det är dags att ta nästa dos om ni inte vill bli sjuka. Tar sprutan 10/10 gånger istället för att bli så här sjuk igen!!

Krya på er! Förhoppningsvis tappar ni inte luktsinnet denna gång och riskerar långvarigt problem. Jag hade omikron och fick kanske lite dämpat luktsinne men det var mer pga nästäppa. Dagens vaccin, 3-4:e boost ger enligt vad jag sett ett skydd som toppar efter 3 veckor. 8:e veckan är den så gott som borta men t-cellsskyddet lär bestå. När ni tillfrisknar har ni ett bra skydd mot omikron iaf. Jag fick själv omikron tidigt i år och hoppade då över dos 3. Ansåg att den dosen inte gjorde mig någon nytta under den smittsamma vintern/våren samt att det naturliga skyddet är bra tills annan variant möjligtvis dyker upp i höst/vinter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Endast 12.5% av de inlagda på IVA under första halvan av augusti är ovaccinerade.
Jag har jäkligt svårt att se någon mening med att vaccinera sig idag.
 

Bifogat

  • IVA_20220816B.png
    IVA_20220816B.png
    22.1 KB · Visningar: 6
  • IVA_20220816.png
    IVA_20220816.png
    20.4 KB · Visningar: 6
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom i stort sett alla äldre och riskgrupper är vaccinerade så är ju 12,5% ovaccinerade på IVA en mycket stor andel och borde vara skäl nog till att boka vaccinering om man nu inte har något vaccinskydd alls.

Samtidigt så har väl Covid i och med detta blivit mer som en vanlig säsongsinfluensa (där folk faktiskt också årligen dör i något tusental normalt sett).
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Någon som haft covid två gånger och hur skiljde dem sig?

Känner några, bland annat min mamma. Pappa fick det första gången utan symptom och andra gången inte alls (ja de bor ihop).

Det var lite värre andra gången för mamma.

Första gången var de inte vaccinerade, nu är de minst trippel, kanske fyra, minns inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top