Covid-19 viktig information!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jahapp våran tid som ovaxinerad styrs av en enda man. Bill gates.

Bill gates har tydligen utvecklat ett Vaxin som sprids som ett virus. Från person till person.

Det sjuka är att det inte verkar krävas något tillstånd att släppa ut ett sådant Vaxin.

Dom skriver rakt ut att en del kommer att dö av virusvaxinet men totalt är det bra för dom som överlever.


 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Numerologi är ganska tramsigt i sig


Där har du FEL!

Numeroligi är JÄVLIGT tramsigt.

Tramsigare är astrologi där allt förklaras med att någon planet är på uppgående och någon annan på nedgående och det drabbar speciellt min fru eftersom hon är aspargus i måntecken...

Numerologi är tramsigare än det!
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Här är en annan lite rolig sak. Dom har ju helatiden matat på att remdesivir inte funkar mot covid. O i denna artikeln står det klart att på 3 dygn efter inlägg med remdevisir så är man friskare.

Ännu en sk fake news som dom körde med under sk pandemin är nu verifierad som ren lögn från statens sida.



Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nu blir det möjligt för svensk sjukvård att stoppa allvarlig coronainfektion genom det antivirala läkemedlet Paxlovid.
– Fördelen med Paxlovid är att det har effekt mot alla olika varianter, säger professor Magnus Gisslén.

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

Läkemedlet Paxlovid har funnits tillgängligt för vården att beställa sedan i torsdags, säger Socialstyrelsen till TT.
Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet och överläkare på infektionskliniken vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, säger att läkemedlet är beställt och på väg till infektionsklinikerna.
– Vi är precis på väg att börja använda det. Det kommer nog vilken dag som helst, säger han.

Effektiv mot varianter​

Det var i januari som Paxlovid fick tummen upp av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA. Läkemedlet består av två tabletter med substanserna nirmatrelvir och ritonavir som i studier visat sig minska risken att bli inlagd på sjukhus för patienter med förhöjd risk att få allvarliga symtom av covid-19.
I april förstärkte Världshälsoorganisationen WHO sina rekommendationer om vilka som bör få behandlingen. Men det skulle dröja innan läkemedlet nådde Sverige, eftersom EU:s gemensamma förhandlingar med tillverkaren Pfizer gick trögt.
Då var det inte heller någon brådska, eftersom covidläget var lugnt. Men nu ökar smittofallen återigen i Sverige, och Magnus Gisslén säger att han gläds över det nya läkemedlet.

– Vi har en ganska hög smittspridning i Sverige och omikronvarianten BA.5. dominerar. Fördelen med Paxlovid är att den har effekt mot alla olika varianter, säger han.

Ingen bred användning​

Samtidigt är det få som blir allvarligt sjuka i covid till följd av den höga vaccinationstäckningen, men enligt Gisslén finns det ändå många i landet som riskerar allvarlig sjukdom. För dem är Paxlovid ett bra alternativ, säger han.
Läkemedlet kommer användas på samma sätt i hela landet.
– Det är ingen bred användning för personer som inte riskerar att bli svårt sjuka. Det är framför allt personer som har dåligt immunförsvar och därför inte svarar på vaccination som ska få Paxlovid.
Dessutom måste man handla snabbt för att preparatet ska ha någon effekt. Läkemedlet ska tas inom fem dagar från första symtom.
– Det Paxlovid gör är att den hämmar viruset från att fortsätta föröka sig. Förökningen är som störst när man får de första symtomen och dagarna efter. Därför är det så viktigt att man kommer in snabbt för behandling, säger Gisslén.

Kan tas i hemmet​

Fördelen med Paxlovid är att det ges i tablettform och kan tas i hemmet. Det är en stor fördel både för patienten och sjukvården, säger Gisslén.
– Vi har tidigare gett ett annat antiviralt läkemedel, remdesivir. Problemet är att det ges som dropp. Det betyder att patienterna måste komma till sjukhuset tre dagar i rad.
Enligt Gisslén kan Paxlovid medföra risker om man tar det ihop med vissa andra läkemedel, men sjukvården kontrollerar den saken.
Tidigare talade man om läkemedlet som något som skulle kunna köpas av vem som helst för att snabbt bli frisk från corona.
– Men så kommer det nog aldrig bli. Delvis på grund av interaktionsrisken, men man vinner inte heller någonting på att ta det om man inte riskerar att bli svårt sjuk.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Här är en annan lite rolig sak. Dom har ju helatiden matat på att remdesivir inte funkar mot covid. O i denna artikeln står det klart att på 3 dygn efter inlägg med remdevisir så är man friskare.

Ännu en sk fake news som dom körde med under sk pandemin är nu verifierad som ren lögn från statens sida.



Foto: FREDRIK SANDBERG/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nu blir det möjligt för svensk sjukvård att stoppa allvarlig coronainfektion genom det antivirala läkemedlet Paxlovid.
– Fördelen med Paxlovid är att det har effekt mot alla olika varianter, säger professor Magnus Gisslén.

Text​

TT
Dela
Kopiera länk

Läkemedlet Paxlovid har funnits tillgängligt för vården att beställa sedan i torsdags, säger Socialstyrelsen till TT.
Magnus Gisslén, professor i infektionssjukdomar vid Göteborgs universitet och överläkare på infektionskliniken vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, säger att läkemedlet är beställt och på väg till infektionsklinikerna.
– Vi är precis på väg att börja använda det. Det kommer nog vilken dag som helst, säger han.

Effektiv mot varianter​

Det var i januari som Paxlovid fick tummen upp av Europeiska läkemedelsmyndigheten EMA. Läkemedlet består av två tabletter med substanserna nirmatrelvir och ritonavir som i studier visat sig minska risken att bli inlagd på sjukhus för patienter med förhöjd risk att få allvarliga symtom av covid-19.
I april förstärkte Världshälsoorganisationen WHO sina rekommendationer om vilka som bör få behandlingen. Men det skulle dröja innan läkemedlet nådde Sverige, eftersom EU:s gemensamma förhandlingar med tillverkaren Pfizer gick trögt.
Då var det inte heller någon brådska, eftersom covidläget var lugnt. Men nu ökar smittofallen återigen i Sverige, och Magnus Gisslén säger att han gläds över det nya läkemedlet.

– Vi har en ganska hög smittspridning i Sverige och omikronvarianten BA.5. dominerar. Fördelen med Paxlovid är att den har effekt mot alla olika varianter, säger han.

Ingen bred användning​

Samtidigt är det få som blir allvarligt sjuka i covid till följd av den höga vaccinationstäckningen, men enligt Gisslén finns det ändå många i landet som riskerar allvarlig sjukdom. För dem är Paxlovid ett bra alternativ, säger han.
Läkemedlet kommer användas på samma sätt i hela landet.
– Det är ingen bred användning för personer som inte riskerar att bli svårt sjuka. Det är framför allt personer som har dåligt immunförsvar och därför inte svarar på vaccination som ska få Paxlovid.
Dessutom måste man handla snabbt för att preparatet ska ha någon effekt. Läkemedlet ska tas inom fem dagar från första symtom.
– Det Paxlovid gör är att den hämmar viruset från att fortsätta föröka sig. Förökningen är som störst när man får de första symtomen och dagarna efter. Därför är det så viktigt att man kommer in snabbt för behandling, säger Gisslén.

Kan tas i hemmet​

Fördelen med Paxlovid är att det ges i tablettform och kan tas i hemmet. Det är en stor fördel både för patienten och sjukvården, säger Gisslén.
– Vi har tidigare gett ett annat antiviralt läkemedel, remdesivir. Problemet är att det ges som dropp. Det betyder att patienterna måste komma till sjukhuset tre dagar i rad.
Enligt Gisslén kan Paxlovid medföra risker om man tar det ihop med vissa andra läkemedel, men sjukvården kontrollerar den saken.
Tidigare talade man om läkemedlet som något som skulle kunna köpas av vem som helst för att snabbt bli frisk från corona.
– Men så kommer det nog aldrig bli. Delvis på grund av interaktionsrisken, men man vinner inte heller någonting på att ta det om man inte riskerar att bli svårt sjuk.

Vad menar du? Vad har staten ljugit om i det här fallet?
Och varifrån kommer påståendet "i denna artikeln står det klart att på 3 dygn efter inlägg med remdevisir så är man friskare". Är det någon annan artikel än den du citerar?

I Sverige har ju Remdesivir varit godkänt och använts mot Covid-19 sedan juli 2020, under en period även trots att WHO avrått från det.

 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Som väntat:
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag är skeptisk men det positiva kan vara starka åtgärder mot marknader med vilda djur fast jag tvivlar även där. Kommer Kina att agera?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju utanför min profession och kompetens att bedöma men jag undrar lite hur säkert man komma fram till den slutsatsen samt också hur man kan vara säker på att viruset kom med djuren till marknaden och inte från labbet till marknaden.

Först var man ju väldigt säker på teorin om marknaden, sedan var det nästan säkert att det kom från labbet och nu marknaden igen.

Jag skulle inte våga betta mina pengar på vare sig det ena eller det andra, skulle nog hellre betta på att singla slant för där känner jag mig mer säker på att ingen försöker lura mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Som väntat:
Som väntat fortsätter mörkläggningen, enig
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vem bryr sig? Covid försvann när Putin invarderade Ukraina. Poff!

Nu väntat vi på att kriget ska sluta så vi kan oroa oss för apkoppor istället. Det lär dyka upp lägligt när kriget stagnerar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vem bryr sig? Covid försvann när Putin invarderade Ukraina. Poff!

Nu väntat vi på att kriget ska sluta så vi kan oroa oss för apkoppor istället. Det lär dyka upp lägligt när kriget stagnerar.

Har du mycket homosex?
Det var väl nästan enda sättet att få apkoppor?

Jag känner mig väldigt säker på att inte få det.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har du mycket homosex?
Det var väl nästan enda sättet att få apkoppor?

Jag känner mig väldigt säker på att inte få det.
Nej knulla har jag slutat med.

Det är såklart rätt att det smittar mestadels via bögsex. Det har inte hindrat allmänheten från oro och masspsykos förr. Jämför med ”aidsvågen” på 80-talet.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Intressant om hur de olika varianterna sprids.
Samtliga utom Delta är undervarianter till Omikron.
Den muterar snabbt! Bådar inte gott för framtiden.
 

Bifogat

  • SARS-CoV-2 sekvensering 2022.png
    SARS-CoV-2 sekvensering 2022.png
    375.2 KB · Visningar: 20

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför bådar det inte gott? Vad består risken av?
Den snabba mutationstakten gör såklart att nya virusvarianter uppstår hela tiden. Hur framgångsrika de blir styrs av mutationstrycket. Mutationstrycket består mycket av ökad infektivitet, men på grund av att en stor andel potentiella virusvärdar nu har immunitet (från vaccin eller infektion) består det nu också av strukturella skillnader vilket hjälper viruset ducka immunförsvaret. Som jag tidigare skrivit finns heller inget motsatsförhållande mellan ökad infektivitet och ökad dödlighet. Därmed finns en överhängande risk att det uppstår en eller flera varianter som både har ökad infektivitet, ökad immunresistens, och ökad dödlighet.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top