Covid-19 viktig information!

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Tråkigt att våra makthavare beslutade att experimentera istället för total lockdown med gradvis lindring av karantän när man har mer fakta.

Går det bra kan tegnell och makteliten slå sig på bröstet och dumförklara resten av världen.

Går det dåligt dör 3000 extra och INGEN kommer att ta ansvar, man kommer att trycka på att gemene man gjorde fel själv.

Det är så bedrövligt att man bara vill skrika.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tråkigt att våra makthavare beslutade att experimentera istället för total lockdown med gradvis lindring av karantän när man har mer fakta.

Går det bra kan tegnell och makteliten slå sig på bröstet och dumförklara resten av världen.

Går det dåligt dör 3000 extra och INGEN kommer att ta ansvar, man kommer att trycka på att gemene man gjorde fel själv.

Det är så bedrövligt att man bara vill skrika.

Du är spartan alltså! :krama
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Cyklade ner till Biltema / Jula nere i Sisjön igår för att köpa en väckarklocka åt ett födelsedagsbarn.
Eftersom en viktig detalj med en väckarklocka är att det lätt går att se när den ska larma så föll Biltema bort.
På väg till Jula 200 meter bort passerar jag Bauhaus och jag har aldrig sett så mycket bilar på parkeringen.
Det fullständigt kryllade.
På Jula höll folk avstånden bra tyckte jag.

Jag misstänker att folk har börjat jobba hemifrån:hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tråkigt att våra makthavare beslutade att experimentera istället för total lockdown med gradvis lindring av karantän när man har mer fakta.

Går det bra kan tegnell och makteliten slå sig på bröstet och dumförklara resten av världen.

Går det dåligt dör 3000 extra och INGEN kommer att ta ansvar, man kommer att trycka på att gemene man gjorde fel själv.

Det är så bedrövligt att man bara vill skrika.
Det var någon läkare som formulerade det bäst hittills på Facebook idag:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158092440307629&id=585687628

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var någon läkare som formulerade det bäst hittills på Facebook idag:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158092440307629&id=585687628

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Bara vi kan få stockholmarna att låta bli att åka till Seeelen för att åka skidor just i år så är mycket räddat.
Men tyvärr vill stockholmarna av någon outgrundlig anledning åka till dom platser som har sämst sjukvård/offentlig service så fort dom blir lediga.

Det där facebookinlägget summerade väldigt mycket vad jag känner just nu också, jag går med på totalisolering (inklusive igensvetsade dörrar), eller inga tvingande åtgärder alls, bara det finns en bra förklaring till VARFÖR just det alternativet funkar bäst.

England, som hade samma approach som oss tidigare är nu nere på att hundägare får gå på promenad en gång om dagen (vilket dom flesta delar upp så två personer ur samma hushåll går en gång var) och sedan får dom rasta sina hundar på bakgården/i närheten av där dom bor.

Vi skiljer oss ändå inte så mycket i smittspridning från England, än så länge, det återstår ju att se om vi går om och rusar ifrån dom.

Problemet vi har nu är att sjukvården redan är ansträngd, ambulansen till exempel har ju varit underbemannad redan innan det här, och nu måste dom dessutom hinna sanera bilarna ordentligt mellan patienterna.
Dom jobbar redan 110%

Får vi en snabb ökning av smittspridningen finns inte mycket mer att ta av.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack, nu förstår jag vad du menar.
Du drar fel slutsats, läs inlägget på Facebook så förstår du vad jag menade.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

F,låt, jag trodde du var emot hanteringen av krisen i Sverige... :rodnar

En annan sådan får man genom att räkna atenare och spartaner.
Det är ju den gamla konflikten, ni vet: Aten mot Sparta. Aten var hyfsat demokratiskt, öppet, fritt och individualistiskt. Sparta krigiskt, kollektivistiskt, auktoritärt och just spartanskt. Lite Pol Pot, lite Honecker, lite Franco.
Det intressanta är att Sverige, internationellt sett, just nu ses som atenare. Anders Tegnell är vår Perikles, med händerna i byxfickorna.
Ta inte i för mycket, säger han. Ta det en aning lugnt med ordergivningen och militariseringen av samhället.
Men spartanerna finns mitt ibland oss. Och de bildar helt nya kompisgäng: Peter Wolodarski, Ivar Arpi, Björn Wiman och Hanif Bali, till exempel. Om det fortfarande rör på sig, ska det orderges och stängas in, är deras grundläggande idé. Den spartanska ytterligheten kallas märkligt nog ”försiktighetsprincipen”.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
F,låt, jag trodde du var emot hanteringen av krisen i Sverige... :rodnar

En annan sådan får man genom att räkna atenare och spartaner.
Det är ju den gamla konflikten, ni vet: Aten mot Sparta. Aten var hyfsat demokratiskt, öppet, fritt och individualistiskt. Sparta krigiskt, kollektivistiskt, auktoritärt och just spartanskt. Lite Pol Pot, lite Honecker, lite Franco.
Det intressanta är att Sverige, internationellt sett, just nu ses som atenare. Anders Tegnell är vår Perikles, med händerna i byxfickorna.
Ta inte i för mycket, säger han. Ta det en aning lugnt med ordergivningen och militariseringen av samhället.
Men spartanerna finns mitt ibland oss. Och de bildar helt nya kompisgäng: Peter Wolodarski, Ivar Arpi, Björn Wiman och Hanif Bali, till exempel. Om det fortfarande rör på sig, ska det orderges och stängas in, är deras grundläggande idé. Den spartanska ytterligheten kallas märkligt nog ”försiktighetsprincipen”.

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/

Ja jag läste.

Jag är inte nödvändigtvis emot hanteringen, jag hoppas den är rätt, men bevisbördan är tung på Sverige och det var det som stod i Facebook-inlägget.

Jag kopierar inte in hela texten men kan gärna göra det om du vill.

Mvh Markus

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det var någon läkare som formulerade det bäst hittills på Facebook idag:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10158092440307629&id=585687628

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Tyckte det var en bra text. :tummenupp
Men iom att vi inte ännu inte, och inte än på ett antal månader, har något utfall så kan ju samma omvända fråga ställas till alla andra länders experter.
Varför gör ni inte som Sverige och vad gör vårt lands experter bättre än Sveriges?

Inom EU kommer utvärderingarna vara måååånga när vi når något slags slut på detta.
Det man kan vara säker på är att sittande regering/beslutsfattare kommer kritiseras av oppositionen.
- Har man stängt ner landet har man dödat ekonomin.
- Har man inte stäng ner landet har man, ev, dödat människor.
Detta oavsett vilken väg landet valt och oavsett om regeringen är höger eller vänster .

Jag är glad över att besluten mellan dödsfall kontra ekonomi inte ligger på mig. :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tyckte det var en bra text. :tummenupp
Men iom att vi inte ännu inte, och inte än på ett antal månader, har något utfall så kan ju samma omvända fråga ställas till alla andra länders experter.
Varför gör ni inte som Sverige och vad gör vårt lands experter bättre än Sveriges?

Inom EU kommer utvärderingarna vara måååånga när vi når något slags slut på detta.
Det man kan vara säker på är att sittande regering/beslutsfattare kommer kritiseras av oppositionen.
- Har man stängt ner landet har man dödat ekonomin.
- Har man inte stäng ner landet har man, ev, dödat människor.
Detta oavsett vilken väg landet valt och oavsett om regeringen är höger eller vänster .

Jag är glad över att besluten mellan dödsfall kontra ekonomi inte ligger på mig. :)
Jag håller med men ändå inte.
Hade det varit två läger som delade världen eller Europa, eller ännu fler åsikter och strategier, så hade jag varit all fine.
Men om man helt ensam driver en linje ensam mot världen så har man bevisbördan.
Det är liksom inte Holland som måste förklara sitt styrelseskick för Nordkorea.
Apropå Nordkorea påminner Sverige inte så lite om det landet för tillfället. Vi vet bäst. Alla är emot oss. De andra har inget förstått. Kritiker är fiender.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja jag läste.

Jag är inte nödvändigtvis emot hanteringen, jag hoppas den är rätt, men bevisbördan är tung på Sverige och det var det som stod i Facebook-inlägget.

Jag kopierar inte in hela texten men kan gärna göra det om du vill.

Mvh Markus

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag läste hela texten, annars hade jag juh inte kunnat svara! :)

Håller med Kratoz och tillhör de som föredrar :krama framför :smasha
Andres Tegnell är inte ensam om besluten men det är han som syns. Man måste vara rätt pessimistisk om man inte tror att de inte vill göra rätt. Vad som blev rätt får vi se...
Det är ju inte för eller emot utan olika sätt att lösa problemet...

Jag gör mitt genom att köra motorcykel! :tummenupp
Men hur gör jag här? :va
https://www.biltema.se/kop--hamta-drive-in/sa-fungerar-kop--hamta-drive-in/
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag läste hela texten, annars hade jag juh inte kunnat svara! :)

Håller med Kratoz och tillhör de som föredrar :krama framför :smasha
Andres Tegnell är inte ensam om besluten men det är han som syns. Man måste vara rätt pessimistisk om man inte tror att de inte vill göra rätt. Vad som blev rätt får vi se...
Det är ju inte för eller emot utan olika sätt att lösa problemet...

Jag gör mitt genom att köra motorcykel! :tummenupp
Men hur gör jag här? :va
https://www.biltema.se/kop--hamta-drive-in/sa-fungerar-kop--hamta-drive-in/
Jag tror absolut han vill göra rätt.
Det betyder inte att det är rätt.
Om konjunkturinstitutet går ut och flaggar för en betydande ökning av BNP i år så skulle jag också dra öronen åt mig.
Låt Anders förklara varför han har rätt och alla andra länder har fel. Ge honom en chans.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag håller med men ändå inte.
Hade det varit två läger som delade världen eller Europa, eller ännu fler åsikter och strategier, så hade jag varit all fine.
Men om man helt ensam driver en linje ensam mot världen så har man bevisbördan.
Det är liksom inte Holland som måste förklara sitt styrelseskick för Nordkorea.
Apropå Nordkorea påminner Sverige inte så lite om det landet för tillfället. Vi vet bäst. Alla är emot oss. De andra har inget förstått. Kritiker är fiender.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag håller med men ändå inte. ;)

Kan, såklart, hålla med om att Sverige står ut och därav har en något större bevisbörda.
Men så länge inget utfall finns blir bevis svåra.
- Hur stor ekonomisk skada tar ett land av nedstängning?
- Hur många fler dör av begränsad nedstängning?
- Kan en begränsad nedstängning snabbare skapa en gruppimmunitet som i längden sparar liv?

Jag tror att domen kommer bli hård om det visar sig att "vår" strategi inte fungerar.
Extra hård pga av att vi valt en väg som just sticker ut.
Åas tror jag inte lovorden kommer vara speciellt översvallande om den visar sig vara rätt.

Jag såg nåt reportage på nån Amerikansk kanal där professor Ditt-eller-datt sa just att utvärderingarna efter alla dessa olika länders experiment skall bli intressant.
Hur har man klarat balansen mellan liv-ekonomi och vilken time'ing, vilka beslut ledde fram till resultatet?
Hade även varit spännande att lägga till Amerika om dom "öppnat" upp från Påsk som Pr. Trump ville.
Nu verkar det dock ha blåst av.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror absolut han vill göra rätt.
Det betyder inte att det är rätt.
Om konjunkturinstitutet går ut och flaggar för en betydande ökning av BNP i år så skulle jag också dra öronen åt mig.
Låt Anders förklara varför han har rätt och alla andra länder har fel. Ge honom en chans.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Jag tycker att jag att det förklarats flera gånger men eftersom jag inte kan ge dig länkar så får du väl :smasha:smasha några gånger men det står jag ut med! :krama

Att göra som alla andra är lite som att köpa toapapper utan att veta eller fundera varför! :D

Nu köper danskarna toapapper så det står härliga till och pekar finger åt oss som inte bryr oss om toapappret! :7peta

Danskdjävlar!
https://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker att jag att det förklarats flera gånger men eftersom jag inte kan ge dig länkar så får du väl :smasha:smasha några gånger men det står jag ut med! :krama

Att göra som alla andra är lite som att köpa toapapper utan att veta eller fundera varför! :D

Nu köper danskarna toapapper så det står härliga till och pekar finger åt oss som inte bryr oss om toapappret! :7peta

Danskdjävlar!
https://www.youtube.com/watch?v=YlTukY9fV9Y
Äh du vill bara gräla.
Vet inte varför det är så, är nog mest för dig att fundera på också.


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag läste hela texten, annars hade jag juh inte kunnat svara! :)

Håller med Kratoz och tillhör de som föredrar :krama framför :smasha
Andres Tegnell är inte ensam om besluten men det är han som syns. Man måste vara rätt pessimistisk om man inte tror att de inte vill göra rätt. Vad som blev rätt får vi se...
Det är ju inte för eller emot utan olika sätt att lösa problemet...

Jag gör mitt genom att köra motorcykel! :tummenupp
Men hur gör jag här? :va
https://www.biltema.se/kop--hamta-drive-in/sa-fungerar-kop--hamta-drive-in/
Du får helt enkelt beställa och montera korvlådor på trajan först :fakta
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Med anledning av att det officiella dödsantalet i kina borde multipliceras med sisodär 10 så kan man nog dra slutsatsen att Kinas lösning på problemet inte funkade så bra.(Total shutdown)...
Hittills finns inget i Sveriges sätt att hantera detta som pekar på att våra beslutsfattare valt fel väg, snarare tvärtom men det är för tidigt att slå fast än.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top