Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan det bero på att andra länder i olika grad stängt ner och därför ligger 'före' oss i fas?
Iaf om man räknar bort vårt misslyckande med att skydda äldre.

Ja det beror ju alldeles säkert på att Sverige är det enda land som inte stängt ner.

Sen vet jag inte hur du definierar "före", många länder har ju haft sina första bekräftat smittade före oss så i den meningen skulle vi väl ligga efter men räknar man i hur stor andel av befolkningen som smittats och förhoppningsvis blivit immuna så misstänker jag att Sverige snart ligger i täten.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Papaya testade positivt för Corona."
Det här viruset är mycket lömskare än vi någonsin kunnat tro. ;)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nL9KB/uppgifter-papaya-testade-positivt-for-corona

Skämt åsido visar det ju på svårigheten med tester, resultat, WHO(?) osv.
Om vi förutsätter att komplexiteten att skapa vaccin är större än att skapa ett test.
Och det nu är så svårt att göra tillförlitliga tester (vilket ju är vitalt!) hur svårt kommer det då inte vara att skapa ett vaccin?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Papaya testade positivt för Corona."
Det här viruset är mycket lömskare än vi någonsin kunnat tro. ;)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nL9KB/uppgifter-papaya-testade-positivt-for-corona

Skämt åsido visar det ju på svårigheten med tester, resultat, WHO(?) osv.
Om vi förutsätter att komplexiteten att skapa vaccin är större än att skapa ett test.
Och det nu är så svårt att göra tillförlitliga tester (vilket ju är vitalt!) hur svårt kommer det då inte vara att skapa ett vaccin?

I en värld där mammon härskar och moral är till för losers kanske man inte ska bli förvånad.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Lite uppdatering från Västerbotten:
Vi har under ett antal veckor sett att antalet nya fall inte ökar utan verkar ligga relativt stabilt på runt 5% av alla testade. Det tyder på att smittspridningen gått ner från som mest 12% av alla testade under V14.
Det är ännu för tidigt att fastslå att vi sett toppen, men liknande tendenser ses i många regioner som fick in smittan ganska tidigt. Andra regioner som fick in smittan senare har fortfarande ökande antal fall.

Vi kommer under denna vecka också börja med antikroppstester vilket kan visa på de som genomgått sjukdomen och utvecklat immunitet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lite uppdatering från Västerbotten:
Vi har under ett antal veckor sett att antalet nya fall inte ökar utan verkar ligga relativt stabilt på runt 5% av alla testade. Det tyder på att smittspridningen gått ner från som mest 12% av alla testade under V14.
Det är ännu för tidigt att fastslå att vi sett toppen, men liknande tendenser ses i många regioner som fick in smittan ganska tidigt. Andra regioner som fick in smittan senare har fortfarande ökande antal fall.

Vi kommer under denna vecka också börja med antikroppstester vilket kan visa på de som genomgått sjukdomen och utvecklat immunitet.

Vilka kommer att testas för antikroppar?

Jag var rejält dålig efter att jag hade besökt Skellefteå lassarett, precis i början av det här, med rejäl feber och hosta i ett par dagar, jag trodde inte då att smittan fanns i västerbotten men det har det ju visat sig att den gjorde.

Finns det ett test över när alla viktiga personer är testade så tar jag gärna ett, men det är inte viktigt att testa mig, så är det brist på testerna väntar jag.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite uppdatering från Västerbotten:
Vi har under ett antal veckor sett att antalet nya fall inte ökar utan verkar ligga relativt stabilt på runt 5% av alla testade. Det tyder på att smittspridningen gått ner från som mest 12% av alla testade under V14.
Det är ännu för tidigt att fastslå att vi sett toppen, men liknande tendenser ses i många regioner som fick in smittan ganska tidigt. Andra regioner som fick in smittan senare har fortfarande ökande antal fall.

Vi kommer under denna vecka också börja med antikroppstester vilket kan visa på de som genomgått sjukdomen och utvecklat immunitet.

Med anledning av Aftonblaskans, möjligen bogus, reportage ovan vill jag ändå fråga om du vet vilka/vems tester man använder och förväntad träffsäkerhet på dem?
Där framförallt träffsäkerheten är viktig.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vilka kommer att testas för antikroppar?

Jag var rejält dålig efter att jag hade besökt Skellefteå lassarett, precis i början av det här, med rejäl feber och hosta i ett par dagar, jag trodde inte då att smittan fanns i västerbotten men det har det ju visat sig att den gjorde.

Finns det ett test över när alla viktiga personer är testade så tar jag gärna ett, men det är inte viktigt att testa mig, så är det brist på testerna väntar jag.
Fullt möjligt att du haft genomgången Covid-19, men det kan också vara annan infektion så ett antikroppstest hade varit bra.
Jag vet tyvärr inte hur man planerar att prioritera antikroppstesterna än även om sjukvårdspersonal ligger ganska högt. Så som jag förstått vill man mjukstarta för att få in rutinerna, men man räknar med att behöva testa större delen av befolkningen förr eller senare.
Ska försöka komma ihåg att fråga om detta imorgon, det är nämligen en annan sektion som kör dessa tester.

Med anledning av Aftonblaskans, möjligen bogus, reportage ovan vill jag ändå fråga om du vet vilka/vems tester man använder och förväntad träffsäkerhet på dem?
Där framförallt träffsäkerheten är viktig.
Jag läser sällan/aldrig kvällspressen så jag är lyckligt ovetande om vad de skriver.
Våra tester är utvecklade här på Umeå universitet i samarbete med Region Västerbotten. Tror jag postat länken tidigare:
https://www.umu.se/nyheter/immuntest-for-coronavirus-framtaget-av-forskare-i-vasterbotten_9093852/
De ska ha både hög sensitivitet och hög specificitet, men jag har inga exakta siffror.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hade inte så stort intresse att uppdatera statistiken i måndags eftersom det inte längre händer så mycket. Men nu gjorde jag två kurvor där jag lagt på felet.
Dels totalt antal döda 2020, så har jag sista veckan lagt på genomsnittligt fel för sista. Veckan veckan före har jag lagt på två veckors fel och veckan där före är det tre veckors fel pålagt. Se tabellen.

Samt differensen av denna tidsserie mot normal dödlighet.

Ingen hänsyn tagen till helgdagar vilket naturligtvis gör felkalkylen osäker.

Det ser ju ut som att det går neråt nu men och andra sidan hade vi ju en svacka i slutet av april också men efter detta så har ju innevarande vecka börjat med väldigt låg dödlighet.

Man bör kanske studera Stockholm och övriga Sverige separerade.
 

Bifogat

  • Dead_20maj.png
    Dead_20maj.png
    65.5 KB · Visningar: 20
  • Fel.png
    Fel.png
    62 KB · Visningar: 15

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tabell på vilka åldersgrupper och kön som dog under april månad.
Notera noll överdödlighet för kvinnor under 65.

Och så kurvor för dödligheten i Sverige utanför Stockholm. 14 dagars glidande medelvärde, det blev för mycket brus med 7 dagar.

Skulle väl säga svagt stigande bortsett från sista veckan som vi vet inte har tillförlitlig data.

Men nu säger Tegnell
"– Men i Sverige sprids inte smittan i kluster längre, det finns inga tecken på det"

Undrar om han med Sverige egentligen avser Stockholm?
 

Bifogat

  • Sverige_15maj.png
    Sverige_15maj.png
    39.2 KB · Visningar: 21
  • April.png
    April.png
    8.3 KB · Visningar: 17
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tabell på vilka åldersgrupper och kön som dog under april månad.
Notera noll överdödlighet för kvinnor under 65.

Och så kurvor för dödligheten i Sverige utanför Stockholm. 14 dagars glidande medelvärde, det blev för mycket brus med 7 dagar.

Skulle väl säga svagt stigande bortsett från sista veckan som vi vet inte har tillförlitlig data.

Men nu säger Tegnell
"– Men i Sverige sprids inte smittan i kluster längre, det finns inga tecken på det"

Undrar om han med Sverige egentligen avser Stockholm?

Siffran för kvinnor under 65 är ju ganska fantastisk, nästan otrolig?

Tja, alla stockholmare sätter väl likhetstecken mellan Sverige och Ståckålm? ;)

Intressant, och kanske väntat ändå, med olika kurvor.
Så vi "utanför" får vara extra på vår vakt när man nu kan(?) slappna av lite i hufvudstaden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Siffran för kvinnor under 65 är ju ganska fantastisk, nästan otrolig?

Tja, alla stockholmare sätter väl likhetstecken mellan Sverige och Ståckålm? ;)

Intressant, och kanske väntat ändå, med olika kurvor.
Så vi "utanför" får vara extra på vår vakt när man nu kan(?) slappna av lite i hufvudstaden.

Folk lever försiktigare nu så de minskar ju övrig dödlighet så det är nog inget konstigt.

Ja, vi ska nog fortsätta leva försiktigt. Jag tror att vi får en andra våg när det börjar bli kluster utanför Stockholm. Men vi får hoppas att jag har fel.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Folk lever försiktigare nu så de minskar ju övrig dödlighet så det är nog inget konstigt.

Ja, vi ska nog fortsätta leva försiktigt. Jag tror att vi får en andra våg när det börjar bli kluster utanför Stockholm. Men vi får hoppas att jag har fel.

Så är det nog. :)
Men om alla grupper ligger från 30-50% över och en grupp ligger under 0 så är det uppseendeväckande.
Oavsett vilken mätning det gäller sas.
Min första reaktion är: stämmer siffrorna? (DVS den som du tittar på, inte att du skrivit in den fel.)
Min andra reaktion är: Vad gör dessa kvinnor och hur, om möjligt, kan andra grupper imitera beteendet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så är det nog. :)
Men om alla grupper ligger från 30-50% över och en grupp ligger under 0 så är det uppseendeväckande.
Oavsett vilken mätning det gäller sas.
Min första reaktion är: stämmer siffrorna? (DVS den som du tittar på, inte att du skrivit in den fel.)
Min andra reaktion är: Vad gör dessa kvinnor och hur, om möjligt, kan andra grupper imitera beteendet?

Vet inte, jag såg precis på kvinnorna under 65 att summan inte blir rätt.

EDIT: Rättad nu, råkade bli en dag felräkning så 1 april 2020 var inte alls med någonstans.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vet inte, jag såg precis på kvinnorna under 65 att summan inte blir rätt.

EDIT: Rättad nu, råkade bli en dag felräkning så 1 april 2020 var inte alls med någonstans.

OK, men fortfarande anmärkningsvärd skillnad. :)
Men jag tror iofs att kvinnor är generellt sämre än män att avlida i just den gruppen.

Edit:Ordföljd
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att hoppas på flockimmunitet ser ibland ut som när hunden jagar sin egen svans.

De visar att Stockholm har störst andel positiva antikroppstester: 7,3 procent, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...x9cKMjmaRLaZNfD2DlMsxtoSqLpz0p8qbWkmRJiUrluWs

Immuniteten varar sannolikt någonstans från månader upp till i bästa fall kanske två år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experten-sa-lange-kan-immunitet-mot-corona-vara
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att Tegnell inte är ett ess på att vara tydlig, det måste ju vara tydligt i alla fall.
Om man lägger ihop 2 och två så är det rimligen?? så att det finns Coronavirus i områden där 50% av befolkningen bor. Antar jag?

Bland ej lika med hos. Etc. Ni fattar va? Ja alla fattar precis.
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top