Corolla KE30 -77 - 3K-C motor - Mekanisk bränslepump läcker som ett såll

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Efter första turen, ca 3.5 mil, sedan 2008 stod det klart att bilskrället läcker bensin. Trodde först att det var packningen mellan pumpens halvor som fuktade lite men efter att har startat motorn med huven öppen såg jag att det bokstavligen spottade bensin såpass att det skulle ha räckt till en V8 ;)

Undertill finns 2 hål, ett på vardera sida, jag förmodar att det är därifrån det kommer bensin då det var inte läge att stoppa in skallen under med motorn igång. Finns det något givet fel som leder till att den släpper ut bränsle genom hålen alt. kvalificerad gissning? Såg som sagt ut som den spottade/pulserade ut bensinen men möjligen kan kylfläkten gjort att det såg mer dramatiskt ut. Man skulle ju kunna tänka sig att någon packning/o-ring inuti torkat genom åren och så börja det läcka nu när den stått några år.

Ny pump kostar 500-600:-, av det jag hitta här hemma, vilket inte är hela världen men det är ju ändå intressant att veta orsak. Kan det vara någon annan del/komponent som ställer till det så att pumpen läcker, vill m.a.o. inte skruva dit en ny pump för att få reda på att samma fel uppstår. Bilen går dock bra, jämn tomgång när motorn är varm utan choke men är det troligt att det är något stopp i förgasare eller bränslerör som orsakar läckaget?

Mekanisk pump
Pump1.jpg

Trodde först att det fukta från denna packning tills jag starta motorn med öppen huv...
Pump2.jpg

Hål på vardera sida (fotat underifrån)
Pump3.jpg

Hål på ena sidan (fotat underifrån)
Pump4.jpg

Det är förmodligen hål i gummimembranet, ta isär och kika på det.

Så måste det vara, finns väl ingen anledning till att ha soppa under membranet =0)

:crash

Speciellt inte på elektriska membranpumpar som är ju används på hojar.
Dom här med dragmagnet och brytarspets/hall styrning - man får ju ned soppan i brytarns gnistregn.

Locket poppar upp med liten bränslebrand,slangen brinner av till tanken = stor bränslebrand

Toyota fick inte fram något alls på vare sig regnr. eller chassinr. och lokala reservdelshandlaren hade visserligen den specad på hemsidan men bilden visade inte rätt pump, efter ett besök så blev nog varken dom eller jag klokare hurvida de kunde få fram rätt pump eller ej.

Sen blev jag på annat håll tipsad om denna sida:

http://www.toyodiy.com/

Hur smidigt som helst, där står original-artikelnr. och det var tydligen ett beprövat knep att ta dem därifrån och kila till sin lokala Toyotahandlare så kan dom ta hem delarna. Får se vad dom säger imorgon =0)

Letade o letade.. tyckte det såg snarlikt ut motormässigt men efter noga övervägande insåg jag att det förmodligen inte skulle passa :tummenupp

leta1.jpg

leta2.jpg

Det är ju bara en pump.
Förmodligen så är det lättaste att köpa en elektrisk på biltema.

Det är ju bara en pump.
Förmodligen så är det lättaste att köpa en elektrisk på biltema.

Är inte det att häda? :D

Mekaniska pumpen har kapacitet på över 900 cc/min och 0.2-0.3kg/cm2 tryck.

Kan ju vara ett alt. om det visar sig väldigt svårt att få tag på en originalpump men än så länge siktar jag på det i.a.f. =0) Om inte det går får jag sätta mig in i hur den konverteringen bör se ut.

NOS = New Old Stock - Förvisso alltid en risk men den där såg verkligen lastgammal ut = frågan är om den inte kommer leka sprinkler den med ;)

Är handtaget på sidan till för att kunna handpumpa ifall det kommit luft i den eller liknande?

Om du syftar på den med fjädern så är det den som sitter inne i blocket och får smisk av kamaxeln, finns ingen "manuell" handjagare på denna. Om du tittar på sprängskissen några inlägg ovan så kanske det blir mer logiskt =0)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park