Coola Top Fuel Dragster fakta

Jag tror att det var på Zatzy jag läste att dom en klar bit över 6000 pållar nu, närmare 7000 med dagens motorer tydligen. Dock så har dom tydligen vissa svårigheter att få ner så mycket i backen... :bow

Om någon av er råkar ha 1000 hästar ni inte behöver så skicka dom i ett PM till mig, jag kan nog fördela dom på mina fordon... :p
 
Bj.O.rn skrev:
6000 hästar i tillförd effekt (läs, bränslefödets energiinnehåll) är nåt jag kan tror på, vad man får ut därbak är en helt annan femma, förlusterna på en sån motor måste vara enorma..

Borde vara enklare att räkna ut effekten genom förhållandet Acceleration/vikt/effekt/luftmotstånd...


Det lär ju vara bra mycket mer än 6000hk i tillförd effekt, såvida inte motorerna har en 100%:ig verkningsgrad.

Jag tror också att det är enklare att räkna på slutfarten, luftmotståndet och vikten på ET för att få ut ungefärlig drivhjulseffekt.
 
det roligaste av allt är att det är en 19årig svensk tjej som e ganska duktig på sporten... (3:a på förra EM....) - svider nästan... sen att de accar 0-100km/h på 0,8s.. vad är det mot en bal på slottet.... (alltså ytterst nära den fysikaliska gränsen för vilken acceleration en människa överlever utan syrgas...)
 
Vet nån vad en sån rackare väger? Jag kan räkna ut teoretisk effekt på morosostickan om nån hittar viktuppgifter.
 
Fick fram lite egna uppgifter. Den väger ungefär 1000kg, om däcken har fullt grepp hela repan så åker du på 4,17sek vilket inte är så långt från verkliga tider trots allt.

Baserat på vikten och tiden den där snubben fick i texten så skulle han ha 5626,39hk på bakhjulen :D
Det är ju inte direkt slött. :tummenupp

Men hur bra felar Morosostickan?

Fräna grejer :bow

Men jag läste att vid jump start på afterburn från ett hangarfartyg
så går 0-100 på 0,5sek.
Det lär ju kännas i ryggen=)
Accelerationen är så fruktansvärd att en del av piloterna/förarna får synproblem på grund av de krafter som ögat utsätts för har jag läst. :fakta

coola grejer=)
 
Polarens farsa var mek åt Viveka Averstedt -91 och jag hängde med till Sko Uno ett par dagar. Jag förstod aldrig vad som var utmaningen.. Det team med mest pengar och bäst mekaniker vinner. Men visst är det enormt imponerande. Först uppstart i depå där ljudnivån känns fysiskt genom alla celler i hela kroppen och efter några tiondelar sprutar ögonen tårar av all nitrometan. Sedan körningen. Man måste stå vid målgång för att förstå hur fort det går. Har för mig att de hade 60 liter soppa i hennes "bil" som gick åt på de där 400 metrarna. Och alla grunkemojjer i motorn-det var många prylar som de rev ner mellan körningarna och inspekterade/bytte.
Men redan efter en dag gäspade man bara åt hjullyften. Roligast var när det blev lite action som att bromsfallskärmen på någon bil brann upp eller något exploderade (i alla fall från en 14-årings perspektiv..).
 
Jag tror att Morosostickan felar en del när det handlar om sådana extrema farter eftersom luftmotståndet blir ganska avgörande, såvida den inte är utformad för T.F-bilar.
 
Är det någon som vet om det går något race ner i skåne i sommar.

Hade varit mäktigt att kolla och känna ljudet i magen! :tummenupp
 
Varför skulle man inte kunna bänka en sådant monster? Bänkade inte Neil singer (tror han hette så) sin motor i början på 90-talet?
Eller så är det kanske så att alla kör med uppskattade uppgifter :(
 
Bjorn N skrev:
Jag förstod aldrig vad som var utmaningen.. Det team med mest pengar och bäst mekaniker vinner.

Har du luskat ut vad utmaningen var för något? ;)

Tror du fortfarande att mest pengar och bäst mekaniker vinner? Du behöver se fler Top Fuel race. Du tror inte att psyke, reaktionsförmåga, avsaknad av rädsla, respekt, peddle-intuition etc har någon inverkan?

Själv tycker jag att det är lite fjolligt att köra med 4 hjul. Två hjul (utan stödhjul) är mer utmanande, "trots" att det bara går rakt fram.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top