Coola Top Fuel Dragster fakta

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Coola Top Fuel Dragster fakta:

En TF Dragsters 500 kubiktums (8,2 liter) Hemi genererar mer hästkrafter än dom 16 första NASCAR bilarna i starfältet på Daytona 500.

På full gas drar en Nitro motor 5.68 liter nitro per sekund, ungefär samma bränsleförbrukning som en fullt lastad Boeing 747, nitron har dock 4 gånger högre energivärde per liter.

En standard 426 Hemi har inte tillräckligt med kraft för att orka dra TF Dragsterns kompressor (den kräver ca 800 hästar).

Cirka 85 kubikmeter luft per minut trycks in i motorn av kompressorn och bränsle/luft blandningen komprimeras till nästan fast form i motorn. Cylindrarna körs på gränsen till "hydraulic lock"

Dom dubbla magneterna/fördelarna levererar 44 ampere tändström till varje tändstift, det är lika mycket som en elbågsvets ger, till varje cylinder.

Vid det perfekta blandningsförhållandet av 1.7:1 luft/bränsle (för nitro), är flamtemperaturen för nitron 899 grader Celsius.

Nitrometan brinner med gul låga. Dom spektakulära 2 meters vita flammorna som syns ovanför avgasrören vid nattrace är rått brinnande väte urskiljt ur luftens fuktighet av dom väldigt heta avgaserna.

Dom 16 tändstiftens elektroder är totalt bortbrända efter en repa. Efter halva sträckan självantänder bränslet i motorn av ompressionshettan (som i en diesel) - plus att avgasventilerna glöder med en temperatur av 760 grader Celsius. Enda möjligheten att stänga av motorn är att stoppa bränsletillförseln.

Om tändgnistan tillfälligt slutar fungera tidigt under repan, fylls cylindrarna med oförbränd nitro, när kolven försöker komprimera denna vätska, vilket inte går, så exploderar motorn med en kraft som kan spränga topparna i bitar och loss från blocket eller så sprängs motorblocket mitt av. Detta kallas "hydraulicing".

För att överstiga 300 mph (482 km/h) på 4.5 sekunder måste TF Dragstern accelerera i genomsnitt med en kraft motsvarande över 4G. Men dom når 200 mph (322 km/h) redan efter mindre än halva banan så accelerationskraften vid starten är närmare 8G.

Om all utrustning och bil är betald, teamet jobbar gratis och om för en gångs skull INGENTING GÅR SÖNDER så kostar en repa 1000 Dollar per sekund.

En TF Dragster kommer upp i över 300 mph (482 km/h) innan du läst klart den här meningen.

Vevaxeln i TF Dragsterns motor roterar ENDAST 540 varv från det att den lämnar startlinjen tills den korsar mållinjen!

Nitro motorernas toppvarv är relativt högt, 9500 rpm och tomgångsvarvet är ca 2600 rpm.

Gällande ET rekord för Top Fuel Dragsters i USA är 4.477 sekunder på kvartsmilen satt av Kenny Bernstein, och gällande hastighets rekord är 333.08 mph (536.04 km/h) satt av Tony Schumacher.

Som slutsummering tar vi ett exempel:
Du kör en Lingenfelter trimmad dubbelturbo Corvette. Ett par kilometer längre fram står en Top Fuel Dragster instagead och klar att starta på dragstripen samtidigt som du passerar. Du har fördelen av en flygande start och du varvar ur Corvetten på alla växlar och blåser förbi startlinjen och passerar dragstern med 200mph (322 km/h) på hastighetsmätaren.
Exakt samtidigt som du passerar startar TF Dragstern och tar upp jakten på dig, du håller gaspedalen lanterad i golvet men du börjar höra ett brutalt vrål som nästan spräcker trumhinnorna och inom ett par tre sekunder har TF dragstern både hunnit upp och passerat dig.
TF Dragstern spöar dig och är först till mållinjen, bara en kvartsmile ifrån när du passerade den.
Det, gott folk, är acceleration!

Om man funderar lite över detta så har från en stående start, föraren i denna fenomenala maskin sett dig passera i 322 km/h och inte bara hunnit upp dig, utan nästan blåst dig av banan när han passerade dig, och allt detta inom 402.33 meter.
 

NoicE

ANATINAE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Det är ju galet, det är ju amerikanskt, det är skitfränt :rock

Såg på discovery att dom kör samma sak fast med båtar!
 

ZX-9R

Varför Knäskrapa?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Finspång
Hoj
Kawasaki ZX-9R Ninja -96
Undrar om man skulle våga åka med om man fick chansen....
Måste vara världens adrenalinkick!
 

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
ingen...
ZX-9R skrev:
Undrar om man skulle våga åka med om man fick chansen....
Måste vara världens adrenalinkick!



finns en nöjespark i usa som har dragsters som går på räls =)
0-402 meter på ~5 sek :rock
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Hur i hela h......e kan nån köra en sån maskin??? Måste ju vara ungefär lika lätt som balasera en pingisboll på näsan samtidigt som Tyson delar ut uppercuts....
Jag är så grymt imponerad av de där maskinerna, totalt vansinne :rock
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
har länge, länge haft mina funderingar om hur dom egentligen vet vilken effekt dom pumpar ur sina maskiner (även om det är ointresant, ET är det enda intressanta egentligen..)

Inte fan sätter dom upp en sån där mackapär i bänk..

Uppgiven effekt är väl snarare teoretisk, dvs dom vet hur stort bränsleflödet är och därmed tillförd effekt... knappast mer..

Mycket speciell teknologi är det i vicket fall..

/B
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Bj.O.rn skrev:
har länge, länge haft mina funderingar om hur dom egentligen vet vilken effekt dom pumpar ur sina maskiner (även om det är ointresant, ET är det enda intressanta egentligen..)

Inte fan sätter dom upp en sån där mackapär i bänk..

Uppgiven effekt är väl snarare teoretisk, dvs dom vet hur stort bränsleflödet är och därmed tillförd effekt... knappast mer..

Mycket speciell teknologi är det i vicket fall..

/B

Det är väll bara till att ställa upp den på en rullande landsväg och peta i ettan....eller nåt :rolleyes: Nej det är nog rimligtvis beräknad effekt.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Bj.O.rn skrev:
har länge, länge haft mina funderingar om hur dom egentligen vet vilken effekt dom pumpar ur sina maskiner (även om det är ointresant, ET är det enda intressanta egentligen..)

Inte fan sätter dom upp en sån där mackapär i bänk..

Uppgiven effekt är väl snarare teoretisk, dvs dom vet hur stort bränsleflödet är och därmed tillförd effekt... knappast mer..

Mycket speciell teknologi är det i vicket fall..

/B

6000 (!) hästar har jag hört men det kanske är snack som allt annat,,,,


Jag har iaf stått fem meter ifrån en Top Fuel, tror det var Monika Aver,, nånting, när denna blåste kompressorn vid Barkarby nån gång i början av 90-talet. Det lät väldigt högt och den drivremmen flög jättelångt,,, :D
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
John Holmes skrev:
6000 (!) hästar har jag hört men det kanske är snack som allt annat,,,,


Jag har iaf stått fem meter ifrån en Top Fuel, tror det var Monika Aver,, nånting, när denna blåste kompressorn vid Barkarby nån gång i början av 90-talet. Det lät väldigt högt och den drivremmen flög jättelångt,,, :D

6000 hästar i tillförd effekt (läs, bränslefödets energiinnehåll) är nåt jag kan tror på, vad man får ut därbak är en helt annan femma, förlusterna på en sån motor måste vara enorma..

Borde vara enklare att räkna ut effekten genom förhållandet Acceleration/vikt/effekt/luftmotstånd...


Jämför med ett kraftverk jag har arbetat på under 90-talet..

Tillförd effekt: 700-800MW eller nåt sånt... 59 ton olja (EO5) i timmen...

tillgodogjord effekt: 250 MW el.. Å då är verkningsgraden jämförelsevis hög mot en motor...

En kollega på jobbet bor granne med han Micke Kågeröd eller vad han heter, åsså dragracingfantom.. (kör enligt kollegan jättelångsamt privat, å min kollega åker ändå skoda-diesel.. :D )

/B
 
Last edited:

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Bj.O.rn skrev:
6000 hästar i tillförd effekt (läs, bränslefödets blablablabla blablablablabla blabla blabla
blablabla
blablabla50 MW el.. Å då är verkningsgraden jämförelsevis hög mot en motor...

Ja men dom går utav bara helvete! :D
 
Nyheter
Provkörning pågår, BMW S1000RR och M1000R!

Just nu befinner sig Bikes ...

Honda CRF300L 2023 – ny färg och handtagsskydd

23YM CRF300L Hondas popu...

Ny KTM 790 Adventure till 2023!

Knappt har vi hunnit smälta...

Euro NCAP Vision 2023 ska öka säkerheten för motorcyklister

Motorcyklar och andra motor...

KTM 890 Adventure – 2023!

Till 2023 uppdaterar KTM si...

BMW Motorrad fyller 100

Under 2023 fyller BMW Motor...

Idas Enfield-projekt – Del 2

Den 6/11 berättade vi här p...

Årets mc-verkstad och mc-handlare 2022

Desmo Center är Årets mc-ve...

Håll luftkylda bumsen levande

Gamla luftkylda boxertwinna...

Nytt krav på ID-handling vid privat övningskörning

Från och med den 1 januari ...

Top