Comhem + torrent= wtf?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
"Uppgraderade" från BBB till Comhem i veckan av ekonomiska skäl, 160:-/mån billigare, och har märkt att jag får helt horribelt låga hastigheter på torrents numer. Körde TP-test och fick bra hastighet, 26 Mbit, men på torrents verkar jag fan inte kunna komma över 140 kB/s.

Någon mer än jag som upplevt det? Några tips på vafan jag ska göra?

Ingen brandvägg... lite dumt om du frågar mig.
Vad får du för ip-adress i datorn? Börjar den med 192.168.X.X så har du "brandvägg"/NAT i utrutningen från Comhem och då är det där som skon klämmer...

Ingen brandvägg... lite dumt om du frågar mig.
Vad får du för ip-adress i datorn? Börjar den med 192.168.X.X så har du "brandvägg"/NAT i utrutningen från Comhem och då är det där som skon klämmer...

Stämmer att jag har en 192.168.X.X adress. Vad ska jag göra för att få lite fart i prylarna då? :)

[edit] Nu har jag loggat in på 192.168.0.1 och har en miljaaaard inställningsmöjligheter framför näsan.

Last edited:
http://portforward.com/

Finns en svensk vägledning någonstans som är bra, kommer inte ihåg vad den heter..

Kort:
1. Gå in i torrentklienten och välj en port.
2. Gå in på 192.168.0.1, gå till "port forwarding" och forwarda porten du valt i klienten till ditt "lokala ip" (Kontrollpanelen/Nätverk/Status). Ska vara 192.168.0.X, finns också att hitta på "attached devices" i routerconfigen.
Då ska porten vara öppen och nedladdningarna går fortare.

Spärra även UL raten i torrentklienten till ~10% av vad du har i UL från comhem. Dvs, om du har 1 i UL spärra till 100k.

..och där fick man den klassiska "Det är inget fel på våran utrustning!" så jag sa omedelbart upp Comhem och gick tillbaks till BBB. :mad:

BBB rockar! Har haft de i 5år nu och aldrig haft några bekymmer... fast då sitter vi på fiber också.

http://portforward.com/

Finns en svensk vägledning någonstans som är bra, kommer inte ihåg vad den heter..

Kort:
1. Gå in i torrentklienten och välj en port.
2. Gå in på 192.168.0.1, gå till "port forwarding" och forwarda porten du valt i klienten till ditt "lokala ip" (Kontrollpanelen/Nätverk/Status). Ska vara 192.168.0.X, finns också att hitta på "attached devices" i routerconfigen.
Då ska porten vara öppen och nedladdningarna går fortare.

Det står start port och end port i min "router" skall bägge vara samma?

Edit: Behöver man göra någon inställning i Windowsbrandväggen?

Last edited:
Det står start port och end port i min "router" skall bägge vara samma?

Edit: Behöver man göra någon inställning i Windowsbrandväggen?

Jag brukar köra samma, kan någon med mer vetskap kommentera om det finns säkerhetsrisker m.m. med det? :va

Jag kör alltid deaktiverad, men det går också att gå in i inställningarna för windowsbrandväggen (XP) och sedan undantag och lägga till programmet där.

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar