Comhem + torrent= wtf?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
"Uppgraderade" från BBB till Comhem i veckan av ekonomiska skäl, 160:-/mån billigare, och har märkt att jag får helt horribelt låga hastigheter på torrents numer. Körde TP-test och fick bra hastighet, 26 Mbit, men på torrents verkar jag fan inte kunna komma över 140 kB/s.

Någon mer än jag som upplevt det? Några tips på vafan jag ska göra?

Ingen brandvägg... lite dumt om du frågar mig.
Vad får du för ip-adress i datorn? Börjar den med 192.168.X.X så har du "brandvägg"/NAT i utrutningen från Comhem och då är det där som skon klämmer...

Ingen brandvägg... lite dumt om du frågar mig.
Vad får du för ip-adress i datorn? Börjar den med 192.168.X.X så har du "brandvägg"/NAT i utrutningen från Comhem och då är det där som skon klämmer...

Stämmer att jag har en 192.168.X.X adress. Vad ska jag göra för att få lite fart i prylarna då? :)

[edit] Nu har jag loggat in på 192.168.0.1 och har en miljaaaard inställningsmöjligheter framför näsan.

Last edited:
http://portforward.com/

Finns en svensk vägledning någonstans som är bra, kommer inte ihåg vad den heter..

Kort:
1. Gå in i torrentklienten och välj en port.
2. Gå in på 192.168.0.1, gå till "port forwarding" och forwarda porten du valt i klienten till ditt "lokala ip" (Kontrollpanelen/Nätverk/Status). Ska vara 192.168.0.X, finns också att hitta på "attached devices" i routerconfigen.
Då ska porten vara öppen och nedladdningarna går fortare.

Spärra även UL raten i torrentklienten till ~10% av vad du har i UL från comhem. Dvs, om du har 1 i UL spärra till 100k.

..och där fick man den klassiska "Det är inget fel på våran utrustning!" så jag sa omedelbart upp Comhem och gick tillbaks till BBB. :mad:

BBB rockar! Har haft de i 5år nu och aldrig haft några bekymmer... fast då sitter vi på fiber också.

http://portforward.com/

Finns en svensk vägledning någonstans som är bra, kommer inte ihåg vad den heter..

Kort:
1. Gå in i torrentklienten och välj en port.
2. Gå in på 192.168.0.1, gå till "port forwarding" och forwarda porten du valt i klienten till ditt "lokala ip" (Kontrollpanelen/Nätverk/Status). Ska vara 192.168.0.X, finns också att hitta på "attached devices" i routerconfigen.
Då ska porten vara öppen och nedladdningarna går fortare.

Det står start port och end port i min "router" skall bägge vara samma?

Edit: Behöver man göra någon inställning i Windowsbrandväggen?

Last edited:
Det står start port och end port i min "router" skall bägge vara samma?

Edit: Behöver man göra någon inställning i Windowsbrandväggen?

Jag brukar köra samma, kan någon med mer vetskap kommentera om det finns säkerhetsrisker m.m. med det? :va

Jag kör alltid deaktiverad, men det går också att gå in i inställningarna för windowsbrandväggen (XP) och sedan undantag och lägga till programmet där.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti