Comeback av Cralle i PRO Superbike?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Ifrågasatte framhjulet omkrets inget annat.
Vi råkade ut för det 95 på Sviestad.
En kalibrerad mätare som visade 270 på rakan, men konstaterade omgående att det berodde på snabbhögern på rakan!
Om du kollar ett MC däck så har det mindre diameter ju längre ut på däcket du tittar.
Då blir det automatiskt högre fart på en mätare monterad på framhjulet än i verkligheten.

En kalibrerad mätare som visade 270 på rakan, men konstaterade omgående att det berodde på snabbhögern på rakan!
Om du kollar ett MC däck så har det mindre diameter ju längre ut på däcket du tittar.
Då blir det automatiskt högre fart på en mätare monterad på framhjulet än i verkligheten.

Jodå det är jag fullständigt på det klara med..
Men iom att det var en zx10 vi pratade om så har den inte givaren på framhjulet. :tummenupp
En givare på drivande axel påverkas av drevningen men också av däcksprofil mm. Samt så visar även den fel vid nedlägg... pga mindre diameter på bakdäcket.

Last edited:
Jodå det är jag fullständigt på det klara med..
Men iom att det var en zx10 vi pratade om så har den inte givaren på framhjulet. :tummenupp

Freddy har nån datalogger så den kan vara uppmätt på ett framhjul. Dock inte på ett kval eller race då det inte tillåts då. Men det låter lite påhittat för att verka ballt? 294km/h sa han på en träning där i våras efter SM-premiären. Kanske läge att kalibrera sin utrustning :tungan

Sitter orginalsensorn på växellådan så har den ingen aning om drevningen vilket blir helt fel ändå. Vid nedlägg, när hjulets omkrets blir mindre, så kommer varvtalet på motorn öka vilket gör att "hastigheten" på en mätare med ökar.

Nietos Kawa gjorde 311km/h på Losails 1068 meters raka som snabbast i år på ena kvalet där. Anderstorp har en raka på 900 meter nånting?

Som Valencias 876m då, dessutom är Anderstorp en plan raka med låg utgångsfart i likhet med Valencia. Xaus Ducati gjorde 304 km/h som bäst i år, Superstock 1000 gjorde ca 280 km/h där.

Att toppfarterna på Anderstorp för Freddy och Co ligger på 270-280 km/h som Michelle gissar är alltså en mycket bra gissning. 300+ är ett fantasifoster.

Cralle kommer ine göra slarvsylta av någon, i alla fall inte Jimmy men han har helt klart en plats och det skulle va kul att se lite bataljer igen. Linslus (mediahora) som han är så kanske han hjälper till att få mer fokus på sporten.

Men hur mycket nedlägg har man i slutknycken på A-torprakan ? Försumbart skulle jag vilja säga, ...tillräckligt för att "högsta" punkten på däcket ska lämna kontakten med asfalten ??
Om man dessutom räknar med en viss diameterexpansion pga centrifugalkraften i de hastigheterna så skulle det lika gärna kunna blir fel åt andra hållet (många är dom som har gjort hål i sina för tighta framskärmar just där).

Inte för att jag nu tror att hans Kawa gör äkta 300+ där, ...men ändå.

Miinins egna ord....

Saxat från miinin.se skrev:
Hi.
First free practise, only three laps. Over and out. Front end problems. Qual 1 & 2, spare bike used, but a lot of problems. Qual 18th. What can I say. Changes to the bike before Sundays warm up. Some minor improvment, but lack of power in engine. Time to quit.

Hej hej.
En riktigt tung helg med massor av problem innan, under och efter. Absolut ingenting ville fungera nu heller trots uppdateringar. Kändes snarare som de var gjorda åt motsatt håll min önskan.
Kvalen är de sämsta någonsin i min karriär trots skadefri kropp och inget annat att skylla på när det gäller prestanda. Det är hojen som är mil från de inställningar som behövs.
Vi får se vad som sker framöver.
Ha det gott i sommarvärmen.
/ Christer

Men hur mycket nedlägg har man i slutknycken på A-torprakan ? Försumbart skulle jag vilja säga, ...tillräckligt för att "högsta" punkten på däcket ska lämna kontakten med asfalten ??
Om man dessutom räknar med en viss diameterexpansion pga centrifugalkraften i de hastigheterna så skulle det lika gärna kunna blir fel åt andra hållet (många är dom som har gjort hål i sina för tighta framskärmar just där).

Knycken på Sviestad lades det ner med än vad man tänker på, likaså på Anderstorp.

Låt säga 5 % så gör det stor skillnad 270 km/h blir 256.5 Km/h.
Som du själv säger så sväller däcket på höjden av centrufuglkraften.
Metzeler själva sa ca 2 % vid 300 Km/h, dock så när du svänger så trycks däcket ihop lite med minskad omkrets som följd.
Kolla själv på onboardbilder där kameran sitter monterad så du ser bromsar och dyligt hur däcket "sjunker" under vid nedlägg.

Kevin Schwantz tror jag hade 302 Km/h i sluthastighet på ett kval, sista året de körde på Mossen.

Knycken på Sviestad lades det ner med än vad man tänker på, likaså på Anderstorp.

Låt säga 5 % så gör det stor skillnad 270 km/h blir 256.5 Km/h.
Som du själv säger så sväller däcket på höjden av centrufuglkraften.
Metzeler själva sa ca 2 % vid 300 Km/h, dock så när du svänger så trycks däcket ihop lite med minskad omkrets som följd.
Kolla själv på onboardbilder där kameran sitter monterad så du ser bromsar och dyligt hur däcket "sjunker" under vid nedlägg.

Kevin Schwantz tror jag hade 302 Km/h i sluthastighet på ett kval, sista året de körde på Mossen.
Detta kanske skulle haft en egen tråd men...
...5% visad hastighetsskillnad skulle innebära 5% diameter-/omkretsskillnad där centrum av anläggningsytan hamnar på däcket, innebärande halvvägs ut mot kanten av framdäcket = tämligen fett nedlägg = inte i slutet av A-torprakan.

Och sedan så påverkar inte en ev ihoptryckning/flatspot av däcket omkretsen/rotationshastigheten menligt (är ju bara på en liten del av däcket), till skillnad mot svällandet av däcket pga centrifugalkraften (som påverkar runtom hela däcket, ...jämför med larvfötter, det är ju inte avståndet till navcentrum som påverkar rotationshastigheten/hjulets varvtal, utan omkretsen där anläggningsytan befinner sig).
Det är iaf vad jag kommer fram till vid kliande på huvudet... :va

Last edited:
Skulle va mycket intressant och se vad Chralle skulle kunna prestera

sen vet jag att andra gamla namn som Fredrik jansson tex har sagt att om Chralle kommer tillbaka så ska han fundera på comback :D

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti