Comeback av Cralle i PRO Superbike?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Har inte Cralle och Lindström kört mot varandra tidigare för ett antal år sedan (i SS)? Hur gick det då?

Nej, skona oss!
Inte en 08 världsmästare till...
Nu har vi ju äntligen blivit av med 1000 bortförklaringars mästare!
(alla andra e dumma o ja e bäst)

All respekt dock för vad som varit, men tiden går....

Jo, Cralle vann då.

Lindströms krach 04 på knutan kostade honom troligvis segern 04.
Var den säsong som Jimmy körde på riktigt fungerande matrial.
Krachen höll på att kosta Jimmy livet. Käken hopsydd med ståltråd ändå ställer han upp och tävlar 10 dagar senare.. placerade sig 2a om jag inte mins helt fel.

Cralles och Jimmys fajter väckte också många diskussioner. Även rivalerna mellan.. Var en kul och händelserik säsong.
På Anderstorp fick vi se en Jimmy som verkligen fick slita mot Backlund.. Spännande värre.. Dock visade det ju sig att Backlund hade plockat trattkantareller och blev diskad. Riktigt tråkigt.
Papunens zx10 var snabbast på rakan 312 km/h, sägs det.
Bra fart på maskinerna har grabbarna iaf. Och både Zuber och Papunen har ju visat att de iaf kan matcha Jimmys tider några enstaka varv. För deras del gäller det att orka hela vägen fram.. Men det är killar som utvecklats enormt och jag tror det kommer att märkas under säsongen...
En comback från Cralle skulle helt klart kunna göra serien intressantare.. Tätare fajter vilket gynnar både publik och sporten.

Dock så är jag ju lite färgad.. Håller ju självklart på Jimmy :)

Cralle skulle säkert göra slarvsylta av stora delar av startfältet med en bra styrning men det vore väldigt synd om generalagenter och sponsorer satsar sina slantar på en förare som lämnat sina bästa år som racingförare bakom sig istället för att få fram unga, hungriga förare för framtiden istället.

• Får nuvarande Superbike mer press än vad Veidec hade? Källa? Hur mycket mer?
- TV4+ är en betydligt större kanal än ViaSat Sport.
- Har även läst om PRO Superbike i tex Expressens sportbilaga (de skrev nog inte en rad om Veidec förra året).
• Hur drar du slutsatsen att det är skillnaden i cylindervolym och inte andra faktorer som har gjort skillnaden?
- Personer inom STCC/Veidec har hela tiden velat ha 1000 cc och när de nu fått det satsas det mer på att få ut klassen i media.
- Klassen har lockat fler kända förare tack vare kubikbytet som i sin tur ger mer uppmärksamhet.
- Importörerna satsar mer pga bytet.

Ovanstånde är självklart vad jag känner och tror, några faktiska siffror är av förklarliga skäl omöjliga att lägga fram.

Vad känner du själv, har klassen fått mer eller mindre uppmärksamhet i år?
Vad tror du det beror på om det inte har att göra med bytet av cylindervolym?

Cralle lär ju inte ge upp Porsche cup. Hur ska han orka lägga full kraft på båda?

Papunens zx10 var snabbast på rakan 312 km/h, sägs det.

En comback från Cralle skulle helt klart kunna göra serien intressantare.. Tätare fajter vilket gynnar både publik och sporten.

Farterna över 300 + med deras hojar ska man ta med en nypa salt.
Rakan på Mossen har en högerböj innan rakan tar slut och när man vinklar hojen där så minskar framhjulets omkrets men resultatet att en mätare visar för mycket!

270 - 280 är mer rimligt.

Att Cralle skulle komma in och köra vore kul för klassen.
Men sopa banan med Jimmy tvivlar jag på.
Som nån påpekade att Cällis skulle göra.
Man såg ju på finalen 04 hur snabb han var.
När han och hans temakompis kom upp från Holland och skulle visa vart skåpet skulle stå. (I vedbon verkade det som)
Snabb är/har han varit inget snack men att sopa banorna, Icke!

Rakan på Mossen har en högerböj innan rakan tar slut och när man vinklar hojen där så minskar framhjulets omkrets men resultatet att en mätare visar för mycket!

Skrev "säg det".
Men framhjulets omkrets? Visst om hastighetsgivaren sitter på framhulet.. Men det gör den ju inte på moderna sporthojar. Brukar sitta på utgående drev. Så jag får inte riktigt ihop det med framhjulets omrkets.

Tror Cralle får det enormt svårt att hänga på Jimmy idag. Cralle hade problem att hänga på Jimmy 04a. Jimmy har utvecklats sen dess och har blivt snabbare. Cralle har knappast haft den utvecklingskurvan.

Skrev "säg det".
Men framhjulets omkrets? Visst om hastighetsgivaren sitter på framhulet.. Men det gör den ju inte på moderna sporthojar. Brukar sitta på utgående drev. Så jag får inte riktigt ihop det med framhjulets omrkets.

Tror Cralle får det enormt svårt att hänga på Jimmy idag. Cralle hade problem att hänga på Jimmy 04a. Jimmy har utvecklats sen dess och har blivt snabbare. Cralle har knappast haft den utvecklingskurvan.

Sorry glömde ta upp det med drevning också.

Sorry glömde ta upp det med drevning också.

jo.. och felvisning och en massa annat..
Var siffrorna kommer från har jag ingen aning om.. Uppgifterna kan ju komma ur loggar..
Du vet idag är det ganska vanligt med att logga saker..använda gps mm för att sedan göra analyser. Vi loggade och analyserade jimmys hoj och körning under träningar förra året.
Nu handlade ju inte tråden om detta.. utan om Cralles comback.. samt så blev det lite diskussioner om "sparvarnas" bärkraftighet.
Om det nu gick 280 eller 350 är inte det viktigta. Det jag ville belysa var att freddys hoj gick utav bara tusan... Jimmy hängde inte med Filips suckan.. ännu mindre Freddys Kawwa på rakan... Och hade det bara gått 280 då tror jag Jimmy hängt med.
Tror inte du behöver förklara utväxling mm för mig heller.. Känns som om jag har rätt bra koll på det..

Last edited:
Skrev "säg det".
Långt ifrån säkert att de använder sig av originalgivaren iofs.

Vore kul att se Kai Börre komma tillbaka också. Han tokregerade ju ett tag.

Ändå ifrågasatte du.
Kan tala om att jag vet en del också.
Skriver på min dotters nick och är inte tjej.
Ex SS mek åt 2 faldig SM vinnare.

Ifrågasatte framhjulet omkrets inget annat.
Har inte ens funderat på vem du är.. ditt kön eller något annat än vad du skrivit..
Grattis till två lyckade år då..
Meckade åt Jimmy förra året, Tanken var att jag skulle vara med iår med.. Men nytt jobb, ingen semester samt instruktörsbiten åt smc gjorde det svårt att ge Jimmy den support han vill ha. Blev tvungen att säga nej.

Visst är det kul om gml förare gör comback. Skulle de hänga med idag?? Kanske, tom ganska troligt. Frågan är dock hur motivirade de verkligen är.
Jimmy är hur hungrig som helst. Året nere i Tyskland utvecklade han krafigt... Resultatet därifrån gjorde att han kom hem taggad till max. Han vill verkligen visa att han är det snabbaste svensk rr kan presentera.
Som Jimmy själv sagt.. Här hemma hade han Cralle att fajtas med.. I Tyskland fanns det 10 st Cralle att slåss med.
Kan tänka mig att Jimmy inte alls skulle ha något emot att köra mot Cralle igen. Krachen 04 gjorde ju att Cralle snuvade SM-tecknet det året..

Last edited by a moderator:
Farterna över 300 + med deras hojar ska man ta med en nypa salt.

312 hade inte ens Nietos WSBK-Kawa med 40 hästar mer gjort på Anderstorp.

312 hade inte ens Nietos WSBK-Kawa med 40 hästar mer gjort på Anderstorp.

Nietos Kawa gjorde 311km/h på Losails 1068 meters raka som snabbast i år på ena kvalet där. Anderstorp har en raka på 900 meter nånting?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti