Com Hem Avvecklar Analog-TV Bas.

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
X-11
Jävla FittComhem, Stänger ner det analoga utbudet(grundkanalerna blir kvar)
http://www.comhem.se/press/090427.pdf

Tro inte att jag är bakåtsträvande, men det går långsamt att byta kanaler, blippar å pixlar å håller på.

Bildkvaliten kanske är bättre men jag har bara vanlig tjocktv och DVD å VHS.
Va fan ska jag med digitaltv till!

Det ända schyssta digitaltv jag testat är Åländska ÅLCOM:s IP-TV

Snälla Bullen hjälp mej!

p.s. som vanligt är det inte killen i filmen som skrivit brevet d.s.

Är väl dags att kliva in i 2000-talet, vad är det för fel på bättre bild och ljud?

Jag har en också en gammal tjocktv, men det är betydligt bättre bildkvalitet om man väljer till de digitala utsändningarna (har comhem åtta favoriter).

Är väl dags att kliva in i 2000-talet, vad är det för fel på bättre bild och ljud?

Jag har en också en gammal tjocktv, men det är betydligt bättre bildkvalitet om man väljer till de digitala utsändningarna (har comhem åtta favoriter).

För att det tar 100 år att zappa eftersom bilden är fördröjd ett antal sekunder vid varje kanalbyte?

.

Därför att den analoga signalen duger mer än väl på tjock-TV:n man har i sovvrummet även om man kör digitalt i vardagsrummet. Det känns förbannat surt att behöva betala månadsavgift för att ha ytterligare en box och ytterligare ett programkort bara för att man ska kunna slökolla på skräp-tv morgon och kväll när man intagit sängläge.

Flera sekunder mellan kanalbyten?!

Då är det något fel. Skall max ta 0.5sek även om det är mpeg4 hdtv.

Om de samtidigt tar bort månadskostnaden på ett tvillingkort så visst, men att sitta och betala en hundring i månaden extra för se på TV i sovrummet är ocker tycker jag.

Comhem fixar och trixar så de skickar inte ens ut ordinarie digitala basutbudet (som man kan ta ner via antenn) i sitt nät utan att ta extra betalt. Vilken tur att man bara ser nyheterna.

Jag bytte från ComHem analog till digital i julas. Bytte samtidigt från tjockburk till plasma. Jag är nöjd med allt utom att fjärren till digitalboxen käkar batterier (Samsung), att ConHem (sic) plötsligt ska ha hyra för sitt kort och att vissa kanaler ständigt flyttar runt intressanta program som Top Gear i sina tablåer så att man tror att man har ett avsnitt inspelat, bara för att upptäcka att det som kallas Top Gear egentligen döljer ngn trist serie.

Tycker hela digitaltv grejjen är ren stöld. 4000kr/år får att kolla tv är lägre än glocalnet

Förbannat då står det väl inte på förrän dom avvecklar i övriga landet heller, orka digital-tv när man kollar på tv ca 10 ggr i månaden. Tv:n används ju bara till film hemma hos mig.

Hade en digitalbox med basutbud fram tills i höstas men tyckte att jag inte utnyttjade det tillräckligt mycket samt att det gick segt att byta kanal jämfört med när man tittade genom den analoga signalen. Ljuset var givetvis bättre på det digitala, men i övrigt saknar jag det inte. Har en analog gammal Bang Olufsen AV9000 tv som jag fortfarande tycker är rätt nice. Tekniskt sett är den helt omodern, men jag har inte känt det nödvändigt att byta ut den mot en flatscreen. Får väl skaffa en ny digitalbox med abonnemang om man nu stänger ner det analoga och hoppas på att boxarna blir bättre och snabbare att byta kanal med. Tycker dock att det är synd att man tvingar kunderna att skaffa abonnemang som man egentligen inte utnyttjar. Varje månad betalar man en fast avgift till leverantören genom hyran. Till det tillkommer då digitalboxen med abonnemang. Det blir mycket pengar i längden som man inte utnyttjar. Dessutom betalar man tv-licens.

DET förklarar varför dom sänker priset för kabelteven till BRF:en då...
Vi skulle nämligen få ett programkort gratis med ca 5 kanaler i 1-2-4 barnkanalen och nåt annat skit...
Så det innebär att när dom släcker det analoga nätet för oss så sitter vi
där med 5 kanaler och inget mer... :(
Sickna ruttna små jeflar... :död

Tur vi har styrelsemöte ikväll så ska jag läsa lusen av :3freak
som skrev under det...

För att det tar 100 år att zappa eftersom bilden är fördröjd ett antal sekunder vid varje kanalbyte?

Har man såna problem då är det nog varken tevens eller digitalboxens fel :krama

Därför att den analoga signalen duger mer än väl på tjock-TV:n man har i sovvrummet även om man kör digitalt i vardagsrummet. Det känns förbannat surt att behöva betala månadsavgift för att ha ytterligare en box och ytterligare ett programkort bara för att man ska kunna slökolla på skräp-tv morgon och kväll när man intagit sängläge.

Nu pratade vi väl inte om nån "andra" teve?

Jag har en tjockteve på 100Hz, jag märkte en väldigt stor skillnad mellan analoga sändningarna och de digitala. Det blev bättre bild (widescreen) och även ljudet fick sig ett lyft.

Men visst kan det kännas surt att behöva ha två boxar om man har två teve apparater, men det är ett teknikskifte och då får man tyvärr räkna med sånt här.

Last edited:
Har man såna problem då är det nog varken tevens eller digitalboxens fel :krama

Vadå? Vill du med det få sagt att min teknik att se två filmer samtidigt medelst kontinuerligt zappande mellan dessa båda kanaler är felaktigt förfarande? :mad: :tungan

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti