Colortune - bra eller ej

Har inte använt colortune men var såklart sugen på den tiden det begav sej.
Fast det känns som ett ickeproblem när det finns bredbandslambda :)
 
Om man som jag har bänk o kan köra med belastning så funkar colortune rätt så bra just 2T som har en förmåga att döda lambda sonder som inte är för 2T så är colortune jätte bra tillomed.
 
Kolla tändstiften kan man göra men det känns krångligare och blir det inte en hel del stift som man dessutom kanske bör skära upp?
Jag har ingen erfarenhet av att läsa tändstift eller Colortune men med Colortune tittar du på blandningen vid tomgång och rpm över tomgång samt snabbt gaspådrag dvs högre rpm.

Vet vilken färg man ska titta efter då man läser stiften men säger det inte bara hur blandningen är vid högre rpm dvs om du har rätt huvudmunstycken?

Man kan ju läsa av stiften för en allmän uppfattning om blandningen och det kanske duger för de flesta men det går inte att läsa av om du har rätt huvudmunstycken på det viset om jag minns rätt utan då är det nytt tändstift som gäller, gasa och döda motorn.

Färgen på stiftet visar senaste sekundernas gång. Du behöver inte skära upp stiftet eller sätta i nytt. Kör du en repa på fullgas, dödar motorn och rullar till kanten och kollar stiftet så ser du om motorn går fett eller snålt på huvudmunstycke. Du kan göra samma sak på dellast för att få en uppfattning om nålhöjd etc men inget av det blir ju särskilt exakt. Bredbandslambda är det som gäller.
 
Beroende på vilka behov man har finns några varianter av bredbandslambdamätare.

Den enklaste är en sensor och någon form av display,
Antingen med visare eller i klartext (siffror).
Om man kollar/justerar/mappar ett område i taget funkar detta.

Vid mer omfattande mappning är en bredbandssensor med logger eller kanske t,o,m autotunerfunktion (insprutning) önskvärd.
För att en logger ska vara effektiv behöver minst spjällvinkel och varvtal loggas, kanske även insugstryck (belastning).

Det finns två sätt att ange det mätta värdet:
Lambda där 1=det ideala luft/bränsleförhållandet.
AFR=Air/fuel ratio(luft/bränsleförhållande) där 14,7 till 1 är det ideala blandningsförhållandet för bensin, olika bränslen har olika ideala AFR så mäter man olika bränslen är det bra att kunna justera detta i instrumentet.
Mäter man lambda spelar det ingen roll då 1 är ideal blandning oavsett bränsle.

Därmed inte sagt att motorn alltid ska justeras till ideal blandning, max effekt och vridmoment produceras vanligtvis vid fetare blanding, fetare blandning krävs även vid t,ex kallstart, acceleration mm.
 
Last edited:
Har en Colortune men tyckte inte att jag hade så stor nytta av den. Visst man kan se färgen på förbränningen, men frågan är om det hjälper. Vid tomgång kanske, men knappast en belastad motor vid lite varv. Nyttjade den mest till att ställa bränsleskruven vid tomgång. Sen är den jävligt meckig att få ner i mina tändstiftbrunnar, då isolatorn som tändstiftnyckeln håller stiftet i, är för smal för att den ska greppa.

Sen är det väl egentligen lika med att kolla färgen på stiften, det ger en grov indikation på förbränningen men inte mer. Vill man veta AFR är en sond enligt mig det enda verktyget man har.
 
Dom där topparna på maxvärdet 20 vid avslag, berodde det på att han ej pluggat slangen till PAIR ventilen i luftboxen ?
Insprutningshojar stänger av bränslet helt när man motorbromsar, då går AFR i taket.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top