Coast to coast resa på sporthoj...

Espen skrev:
Inför resan…

Jag körde en vecka på östkusten, visserligen i bil men ändå... Nummerplåtarna är personliga i USA så de följer inte fordonet utan du får skaffa egna. Vår hyrbil hade tillfälliga skyltar vilket ledde till att polisen stoppade oss en gång för att de inte kunde kolla om bilen var stulen...

Om du ändå skall till NY så är det inte mer än en dags körning till Niagarafallen. Väl värt ett besök! Deesutom odlar de vin där uppe så då kan du passa på att klämma in en vinprovning oxå...

Vi chansade och sov i bilen på rastplatser = Hög risk för rån! I stället för motell/hotell kan du prova motsvarigheten till våra vandrarhem. De kallas Youth Hostels och borde vara mkt billigare. Du får massor av träffar om du söker på Google.

När vi blev stoppade av polisen visade jag mitt internationella körkort. De fattade ingenting utan var bara intresserade av mitt svenska. Vet inte om det är så överallt. De har ju lite problem med våra personnummer eftersom de skriver DDMMYY i USA istället för YYMMDD som i Sverige.

Verkar bli en kul resa och ett rejält äventyr. Lycka till!

Edit: Länk http://www.hiayh.org/

Fazer75 skrev:
Jag körde en vecka på östkusten, visserligen i bil men ändå... Nummerplåtarna är personliga i USA så de följer inte fordonet utan du får skaffa egna. Vår hyrbil hade tillfälliga skyltar vilket ledde till att polisen stoppade oss en gång för att de inte kunde kolla om bilen var stulen...

Om du ändå skall till NY så är det inte mer än en dags körning till Niagarafallen. Väl värt ett besök! Deesutom odlar de vin där uppe så då kan du passa på att klämma in en vinprovning oxå...

Vi chansade och sov i bilen på rastplatser = Hög risk för rån! I stället för motell/hotell kan du prova motsvarigheten till våra vandrarhem. De kallas Youth Hostels och borde vara mkt billigare. Du får massor av träffar om du söker på Google.

När vi blev stoppade av polisen visade jag mitt internationella körkort. De fattade ingenting utan var bara intresserade av mitt svenska. Vet inte om det är så överallt. De har ju lite problem med våra personnummer eftersom de skriver DDMMYY i USA istället för YYMMDD som i Sverige.

Verkar bli en kul resa och ett rejält äventyr. Lycka till!

Edit: Länk http://www.hiayh.org/

Tack för väldigt bra tips.
Då vet jag med skyltarna. Men frågan är om jag som utlänning får hämta ut personliga skyltar?

Niagara är ett givet besöksmål, samt "lite" vinprovning, ska visa dem "the scandinavian way"! :hihi

Tackar!

EDIT: Kollade in länken, mycket bra! :tummenupp

Last edited:
Espen skrev:
Köper ingen tur och retur biljett heller utan ser vad som finns när jag är där :).
Jag tror att immigrationsverket i USA gärna ser att du har en "return ticket", annars kan det kanske bli krångel vid gränsen, men jag är inte säker. Kolla upp det för säkerhets skull.

sgtpepper skrev:
Jag tror att immigrationsverket i USA gärna ser att du har en "return ticket", annars kan det kanske bli krångel vid gränsen, men jag är inte säker. Kolla upp det för säkerhets skull.

Just det, f*n det tänkte jag inte på! :huvet

Detta ska kollas upp, men jag tror det är som du skriver!

Espen skrev:
Just det, f*n det tänkte jag inte på! :huvet

Detta ska kollas upp, men jag tror det är som du skriver!

Jag har bott i filippinerna (mini-usa) och där kräver dom returbiljett - annars kommer man inte in i landet !

Köp en 3månaders öppen biljett till NY ToR så behöver du bara köpa en inrikes mellan LA och NY (billigare än från sverige) när du ska hem. en 3månadersbiljett kostar 5-600 mer än en med fast datum. Helt klart värt det - samt att man slipper ev. strul i tullen.

Du får ett 3månadesrs turistvisa när du kommer dit.

//A

Webspy skrev:
Jag har bott i filippinerna (mini-usa) och där kräver dom returbiljett - annars kommer man inte in i landet !

Köp en 3månaders öppen biljett till NY ToR så behöver du bara köpa en inrikes mellan LA och NY (billigare än från sverige) när du ska hem. en 3månadersbiljett kostar 5-600 mer än en med fast datum. Helt klart värt det - samt att man slipper ev. strul i tullen.

Du får ett 3månadesrs turistvisa när du kommer dit.

//A

Går det att lösa en sådan biljett med alla flygbolag eller är det ett speciellt du använde?
Får man turistvisa automatiskt? Jag trodde att man var tvungen att söka via http://unitedstatesvisas.gov/obtainingvisa/index.html

Hm, många frågetecken kvarstår. :)

Frågor som är obesvarade...

*skyltarna, adress problemen?

*bensinpriser, länkar?

*försäkring, kostnad. Länkar?

*bra inköpsställen för mc och utrustning i LA?

*tips på bra reseböcker, guider osv. Har kollat http://www.resebokhandeln.com men jag hittade inte en som tod upp både sevärdheter, boende, kartor och allt man kan tänkas vilja läsa om. Finns det en sådan?
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=2060930057&mscssid=6UTVTKRNM8LM9MF48JM6BS0P8EG68NJ5
Är denna bra eller är det bara karta? Vill ju han en stoooor bok med all information man kan tänkas behöva! :)

Hur gjorde du Swedie? Berätta, jag vill veta!!!! :lol

Fortsätt komma med saker som är värda att se/besöka!

Last edited:
Coast to coast

Lite tips från en som bott där...

Till att börja med så kanske en sporthoj inte är bästa valet för en sån tripp även om det är det coolaste. Inköpspriset är ju hyfsat men precis som i sverige är försäkringarna hysteriska. Jag skulle få betala $2000 för en helårs trafikförsäkring i LA 1993 för en -86 Kawa GPZ 750... :4skrika . Bodde ju där så det blev att åka utan och ja, det är hur vanligt som helst därborta med oförsäkrade fordon om det inte skett en stor förändring. Om du ska köra kust till kust så är en riktig försäkring oumbärlig dock. Kolla bara så att den gäller "out of state". Alla försäkringar gör inte det.

Plåtarna är inte heller personliga, (var i alla fall inte det då), utan individuella från stat till stat.
Det kostar extra att registrera en "out of state vehicle" i alla stater. Så om du köper i LA och säljer i NY eller vice versa så är det alltid svårare att få sålt. Du får räkna med att dom börjar med att pruta bort registreringsavgifen.

Bensinpriset varierar enormt mellan olika stater. I Texas kan en gallon soppa kosta hälften av vad den kostar i CA eller NY.

Försök också att få ett "extra" kvitto på en betydligt mycket lägre summa än vad du betalade för bågen när du köper den då du betalar sales tax på köpesumman vid registreringen. Avsätt också minst en halvdag för besöket på DMV. (där du registrerar ditt nya åk). Köer på två-tre timmar är inte ovanliga.

Släng iväg ett PM till Swedie också då hans USA tripp är betydligt färskare än min, han har säkert massor med nyttig info.

Om du undrar nåt annat så släng iväg ett PM så svarar jag så fort jag kan och om jag kan. :tummenupp

Skulle gärna åka med om jag kunde.... :gnissla
Mvh. Snake

Espen skrev:
*skyltarna, adress problemen?

*bensinpriser, länkar?

*försäkring, kostnad. Länkar?

*bra inköpsställen för mc och utrustning i LA?

*tips på bra reseböcker, guider osv. Har kollat http://www.resebokhandeln.com men jag hittade inte en som tod upp både sevärdheter, boende, kartor och allt man kan tänkas vilja läsa om. Finns det en sådan?
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=2060930057&mscssid=6UTVTKRNM8LM9MF48JM6BS0P8EG68NJ5
Är denna bra eller är det bara karta? Vill ju han en stoooor bok med all information man kan tänkas behöva! :)

Hur gjorde du Swedie? Berätta, jag vill veta!!!! :lol

Fortsätt komma med saker som är värda att se/besöka!

Du får förmodligen temporära skyltar i ljusbeige kartong-papp. Det står sista föbrukningsdag på dem. 14 dagar kanske. Om det inte räcker - invänta de riktiga som tillverkas. Håll utkik efter DMV på din ort. Ordet utlänning existerar knappt. Om du har en adress så är du som vilken amerikan som helst.

Gissar på 1.5-1.8 per gallon. (kan vara fel men det är så billigt att man kan skippa den frågan)

Försäkring är billigt för hoj. Vissa mindre centrala stater kan ha dyrare. Skaffa en "Full Coverage" istället för "Liablility" som inte täcker sjukvårdkostnader för dig själv. Å andra sidan kanske du fixar en försäkring hemma som gör det. Då räcker det med "Liablility" som är minimum-krav.

Geico, AAA, State Farm är vanliga bolag. Vissa kräver att du har bilen hos dem också. Annars kan du gå in på vilket lokalt försäkringskontor som helst och fråga om priser. Finns i varje by nästan.

Espen skrev:
Tackar! :tummenupp

Jo, jag väntar på att swedie ska få syn på tråden, och hoppas på bra svar! :)

P.S Ducati är inte uteslutet, beror på vad jag får tag i där borta! :gnissla
Du kan ansöka om extra lång utlandsförsäkring. Då får du med dig en massa papper över som du kan ha för att visa sjukhuset over there om du bryter benet eller nått. För sånt kostar cirka 150.000 dollar att fixa (polare där som bröt benet o jag fick se räkningen).

Utöver det, kör på! Men se upp för poliserna där. De är INTE lika snälla som svenska poliser är i vanliga fall. Sen ska även körkortet vara s.k "international drivers license". Vart du hittar detta vet jag ej, men jag fick ett i stockholm, som jag sedan tappade bort .. heh :tungan

USA, KRÄVER returbiljett... samt plats du ska bo på, ELLER en detaljerad plan för vad du ska hitta på. Säkrast är att du åker till Amerikanska Ambassaden och skaffar dig ett riktigt visum istället för sånt man får på flygplanet, som är värdelöst. Skaffar du ett riktigt visum har du bild på dig själv, samt det räcker i 6 månader inom USA. Jag skulle gjort såhär, men visste inte... och fick erfara skaka galler m.m pga detta. Eller ja inte helt pga det, men jag skulle haft "roligare" med rätt visum =)

Last edited:
Snake skrev:
Lite tips från en som bott där...

Till att börja med så kanske en sporthoj inte är bästa valet för en sån tripp även om det är det coolaste.
Jag skulle få betala $2000 för en helårs trafikförsäkring i LA 1993 för en -86 Kawa GPZ 750... :4skrika

Plåtarna är inte heller personliga, (var i alla fall inte det då), utan individuella från stat till stat.
Det kostar extra att registrera en "out of state vehicle" i alla stater. Så om du köper i LA och säljer i NY eller vice versa så är det alltid svårare att få sålt. Du får räkna med att dom börjar med att pruta bort registreringsavgifen.

Skulle gärna åka med om jag kunde.... :gnissla
Mvh. Snake

Tackar för bra tips!
Det blir en sporthoj oavsett, ska inte ha någon packning mer än det som får plats i tankväskan och ryggsäcken om jag väljer en sådan. De är lite det som är grejen, att leva lite sluskigt och bara köra båge! :tummenupp

#Olsson# skrev:
Försäkring är billigt för hoj. Vissa mindre centrala stater kan ha dyrare. Skaffa en "Full Coverage" istället för "Liablility" som inte täcker sjukvårdkostnader för dig själv. Å andra sidan kanske du fixar en försäkring hemma som gör det. Då räcker det med "Liablility" som är minimum-krav.

Hm, detta talar helt emot Snake:s utlåtande om försäkringen, vilket stämmer? Är det dyrt eller billigt med försäkringen?

Tack för bra tips! :tummenupp

Swedie skrev:
Du kan ansöka om extra lång utlandsförsäkring. Då får du med dig en massa papper över som du kan ha för att visa sjukhuset over there om du bryter benet eller nått. För sånt kostar cirka 150.000 dollar att fixa (polare där som bröt benet o jag fick se räkningen).

Utöver det, kör på! Men se upp för poliserna där. De är INTE lika snälla som svenska poliser är i vanliga fall. Sen ska även körkortet vara s.k "international drivers license". Vart du hittar detta vet jag ej, men jag fick ett i stockholm, som jag sedan tappade bort .. heh

USA, KRÄVER returbiljett... samt plats du ska bo på, ELLER en detaljerad plan för vad du ska hitta på. Säkrast är att du åker till Amerikanska Ambassaden och skaffar dig ett riktigt visum istället för sånt man får på flygplanet, som är värdelöst. Skaffar du ett riktigt visum har du bild på dig själv, samt det räcker i 6 månader inom USA. Jag skulle gjort såhär, men visste inte... och fick erfara skaka galler m.m pga detta. Eller ja inte helt pga det, men jag skulle haft "roligare" med rätt visum =)

Tackar för svaret!
Hur gjorde du med boende? Duger ett hotell som adress? Fan känner ju ingen i CA, blir krångligt om dom skickar plåtarna till släkten i NY :tungan
Men vad säger du om försäkringar, registreringar?
Vart ska jag börja, LA, NY?
Tips på bra ställen att handla mc och utrustning?
Tips på ställen som jag absolut ska besöka?
Tips på saker att göra som inte reseguider tar upp (festning, nattliv, brudar osv)? :yoparty

Fan swedie, kom igen nu! ÖS på med information, vill ju veta allt från vad du tyckte om palmerna till hur en vanlig dag såg ut! :banana :lol

Last edited:
loser skrev:
Helt korrekt, men ett tips är att ta fram den knaggliga skolengelskan istället för att verka allt för bevandrad i språkbruket (jäs siir / nououo siir). Detta resulterar ofta i att dom försöker förklara vad man har begått för brott som man gör till ett barn. Barn bötfäller man inte gärna, utan det brukar räcka med en åthutning. Detta har räddat mig mer än en gång iaf, när Highway Patrol tycker att det har gått för fort. :)
Det stämmer verkligen.

Förtydliga (med korkad uppsyn) att du är från "sviiden". Tala sämre engelska än du egentligen kan och se eftertänksam ut. Nicka. "Jääs sör, aj sii, okej, jäs, åff kåårs, thenk jo verri match, aj äm verri grejtfoll". De går alltid ut stenhårt, beordrar händerna där de kan ha uppsikt över dem, säger att din bil/mc kommer att beslagtas, att man har begått ett mycket allvarligt brott etc. Men om du är medgörlig, vänlig och kör din korkade svenska stil kommer de efter ett tag säga: "We´re gonna let you go ahead and drive on this time. You have to remember to..."

Lycka till. Du har otroligt mycket kul framför dig.

:tummenupp

Espen skrev:
Tackar för svaret!
Men vad säger du om försäkringar, registreringar?
Tips på saker att göra som inte reseguider tar upp (festning, nattliv, brudar osv)? :yoparty

Fan swedie, kom igen nu! ÖS på med information, vill ju veta allt från vad du tyckte om palmerna till hur en vanlig dag såg ut! :banana :lol

Försäkringar tecknar du på plats. Dyrt är det nog... De tecknar inte heller oftast försäkringar mindre än 6 månader, samt du måste betala hela beloppet på plats då du inte har nån registrerad adress i USA. Mig kostade det 400 dollar tror jag det var för 6 månaders försäkring på en 02 R1 utan körkort.. dock med "international d/l".. Använde "Insurance 4 less". Finns hur många som helst, bara o slå upp i en telefonbok på "insurance" o ringa runt.

Hyr du egen hoj, har de försäkringar som täcker dig.

MC-affärer finns vartstans. Sök i telefonboken.

Fester finns på varje Pub, Bar, Club whatever... just i S.D så finns PB (Pacific Beach). Mycket droger där.. hum. Hur jag vet.. jaru. Var där några gånger o festade. Ställe efter ställe utmed gatorna, alla fulla med fulla folk som du kan ragga lätt på om du har rätt attityd.

En sak jag tyckte var ballt utöver att det finns lika mycket palmer som det finns träd här i Sverige, nästan då.... Iaf åk ut i Öknen! Tycker det är apballt. Men åk inte ut oförberedd. Kan bli farligt. Själv blåste jag en kylare mitt ute i ingenstans när jag stunta runt. Var sisådär. Var dock halvt förberedd då kylaren blåste innan jag åkte ut oxå. Turligt nog hände det i närheten av ett ställe med vatten.

Sen kan du testa att köra in ghetton, dock UTAN att stanna... då de märker om du är turist eller inte och yxmördar dig på direckten! :banana Nädå! Men jag kommer ihåg mina vistelser i ghettona .. många blickar på ens åk. Kunde se hur dom planera att omringa en ungefär ;) närå.. men lite kul o se amerikanska ghetton ibland.

Är du i L.A... testa att åka på motorvägen o känn på hur äkta trafikstockning är. Damn, turligen åkte jag i bil genom L.A inte mer än några gånger. Fakk, sitta där i timtals för o köra några mil genom downtown (highway pass) L.a. nein! nischt more. Hoj rockar. Bara tuta o köra mellan bilarna. Dock inte så fort, då tar polisen dig! Promiss. Fast iofs, jag lyckades köra förbi 2 MC snutar utan lyse eller nånting när jag råka krascha o körde med racekåpor på gata och en ficklampa som framlyse :hihi. Fast jag svängde av motorvägen två gånger innan jag vågade göra det. Det hade precis början skymna, därför jag hade ficklampa så jag kunde se någorlunda vart jag körde.
Hum, medans jag håller på att berätta historier om motorvägen så klår nog inget när jag lirade en fet wheelie från San Diego's hwy 5 norrut.. en bred fin läcker motorväg med feta låååånga "kurvor" att wheela uppför o nerför o sånt... men iaf, hade polarna med mig bakom och han fick se gnistor och en konstig mojängg flyga förbi honom när jag låg o wheela och mitt feta Harris-blås ramla loss (var inte surrat så vackert.. jao, kraschrelaterat / hojtjuvsrelaterat (nån försökte stjäla men kom bara halvvägs)). Men iaf, BRÖÖÖL sa det helt plötsligt, titta bak en sekund.. såg lite lysen skimra o greja (på natten) och jag vände mig .. gasa och titta aldrig tillbaka förrän jag var hemma. Hoppsan. Tur att ingen polis var i närheten då... då skulle det blivit skaka galler en natt eller så o sen feeeta böter o ingen mer hoj (impounded fo sho).

Sen ta o lira lite strandåk. Ta 1an söderut från L.A mot San Diego. Finns fett balla vägar mellan San Fran o L.A.. men det är låånga vägar. Räcker o glo på brudar utmed stränderna i Södra Cali... minnen... =) Var roligt o bara sitta nere på stranden med ena handen i byxan o andra på gashandtaget.. äh. Okej, skojjar bara. Men solbrillerna var på iaf. Fast stå inte o knastra för länge i Cali-solen... steker attans hårt ibland. :död Råka ligga på stranden en gång o sola med nårra polare (måste skryta o säga att jag låg o sola med en polare som var oversize-tutt-strippa) och jag flippade inte snabbt nog .. så min rygg var aningen röd. Tog en gammal gubbe o berätta för mig att jag inte borde vara i solen längre. :hihi Solade inte på ett tag efter det. aj

Sen testa o käka på In-n-Out. Köp 2 meals o skicka ena till mig. Saknar denna goa hamburgare. Finns lite överallt i Södra cali... Sen testa Steakhouse! Feta köttmenyer! Är du i Oceanside, CA på nån Söndag åk till Motopro kl12. Vet inte ifall de fortfarande anordnar körningar då, men det gjorde iaf vi (våran grupp) när jag var där...

Orkar inte skriva mer.. puh.

Last edited:
Nyteknik skrev:
Det stämmer verkligen.

Förtydliga (med korkad uppsyn) att du är från "sviiden". Tala sämre engelska än du egentligen kan och se eftertänksam ut. Nicka. "Jääs sör, aj sii, okej, jäs, åff kåårs, thenk jo verri match, aj äm verri grejtfoll". De går alltid ut stenhårt, beordrar händerna där de kan ha uppsikt över dem, säger att din bil/mc kommer att beslagtas, att man har begått ett mycket allvarligt brott etc. Men om du är medgörlig, vänlig och kör din korkade svenska stil kommer de efter ett tag säga: "We´re gonna let you go ahead and drive on this time. You have to remember to..."

Lycka till. Du har otroligt mycket kul framför dig.

:tummenupp

Ha ha ha... kan se det framför mig! :fyllisar :rofl :lol
Tack för tippset, ska verkligen komma ihåg detta!

Espen skrev:
Tips på...
Halva nöjet med en resa är ju att planera den. Ska du låta andra göra det åt dig? Köp böcker, läs tidningar, sök informationen själv. Med Internet är det ju en barnlek att hitta informationen. Men bara du vet vilken typ av resa du vill vara med om. Ett råd om du gillar spänning och äventyr är att inte ta reda på så hemskt mycket innan. Bestäm dig för en route med några fasta punkter dit du vet att du ska. Resten besämmer du längs vägen. Då kommer du ha fjärillar i magen på väg dit...

Swedie skrev:
Försäkringar tecknar du på plats. Dyrt är det nog... De tecknar inte heller oftast försäkringar mindre än 6 månader, samt du måste betala hela beloppet på plats då du inte har nån registrerad adress i USA. Mig kostade det 400 dollar tror jag det var för 6 månaders försäkring på en 02 R1 utan körkort.. dock med "international d/l".. Använde "Insurance 4 less".

Orkar inte skriva mer.. puh.

Det var ju vettig premie, men vet du om den täckte hela USA?

Tack annars för ett inlägg som var väldigt givande! :tummenupp

Nyteknik skrev:
Halva nöjet med en resa är ju att planera den. Ska du låta andra göra det åt dig? Köp böcker, läs tidningar, sök informationen själv. Med Internet är det ju en barnlek att hitta informationen. Men bara du vet vilken typ av resa du vill vara med om. Ett råd om du gillar spänning och äventyr är att inte ta reda på så hemskt mycket innan. Bestäm dig för en route med några fasta punkter dit du vet att du ska. Resten besämmer du längs vägen. Då kommer du ha fjärillar i magen på väg dit...

Jo, det är sant! Men just nu känns det överväldigande med allt som jag måste ta reda på :näsblod Samlar på mig tips, och tipsen inkluderar böcker och annan litteratur som kan komma till hjälp. Har du något bra tips om reseguider förresten? :) Kolla mina inlägg längre upp, det verkar inte finnas så mycket litteratur som är bra för en sån här resa, skulle ju vilj ha en som tog upp allt... en stooor bok! :D

Hur rutten kommer se ut i slutändan är det ingen som vet, kommer som du skriver ha några fasta punkter men annars är det "ta dagen som den kommer" som gäller!

Espen skrev:
Hm, detta talar helt emot Snake:s utlåtande om försäkringen, vilket stämmer? Är det dyrt eller billigt med försäkringen?

Det är ju olika som vanligt och Snake stötte på en av de värsta kanske. Jag vet folk som betalar $545 hel/hel för en 04 Factory. AAA tror jag. Generellt är MC-försäkring mycket billigare jämfört med bil.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti