CNC bearbetning modell bättre

Fast den är väl maskinnläst/scannad och replikerad?
Visst tar det maskintid, så det är tidsödande, men maskinen går ju i princip oövervakad.

Bläddrar man ner lite bland filmerna får man se när dom läser in ett ovanligt bra portat topplock som dom sedan kan reproducera om och om igen.

Den gjorde en topp på två timmar som hade tagit 20 manuella.

Fy fan så coolt... Rätt verktyg gör verkligen halva jobbet, fan vad snyggt det blev:D

Tror ni man programmerar en sån eller är det något CAM-program som spottar ut koden direkt?

En 3D-fil måste ju till på något sätt och laddas ner i maskinen, så antingen har någon suttit och ritat hjälmen som den ser ut, eller så har någon köpt den och scannat in den, men jag har lite svårt att tro att en scanner klarar detta.
Men hjälmen finns säkert på riktigt, så de kanske till och med har fått en 3D-modell av den från hjälmtillverkaren. Oavsett hur maskinen matats med filen så är både maskinen i sig imponerande, och resultatet minst sagt detsamma! :D

Samtidigt som det är lite skrämmande så är det onekligen faschinerande.

Portningsgubbar som står och klurar med pipan i mungipan och slipen i handen kommer fortfarande att behövas, men nu kan vem som helst som har köpt en bra topp av en sådan gubbe scanna den och sedan sälja kopiorna som blir nästan lika bra (misstänker att man får finlira lite själv)

Samtidigt som det öppnar nya möjligheter att slippa skicka toppar kors och tvärs utan bara skicka filer så öppnar det möjligheten att piratkopiera även detta hantverk.

Men samtidigt betyder det att "Gruskalle-toppar" kan fortsätta att tillverkas så här 25 år efter gubbens död.
Klassiska trimtoppar till klassiska fordon kan tillverkas på beställning liksom.

snarare sådär kan man fräsa, ingen scanning :)

lär nog dröja ett bra tag innan "vem som helst" kan börja kopiera toppar som dessutom ska vara ekonomiskt försvarsbart än att bara köpa en ny.

Last edited:
I filmen jag la in scannar dom in portarna med en mätspets, lägg märke till den totala avsaknaden av skärvätska och spån.

Inte för att det spelar så stor/någon som helst roll men jag skulle tro att detaljen är körd en gång, renblåst och verktyget kompenserat någon hundradel på längden och sedan körd igen, denna gång utan skärvätska för att filmen ska bli bra.

Inte för att det spelar så stor/någon som helst roll men jag skulle tro att detaljen är körd en gång, renblåst och verktyget kompenserat någon hundradel på längden och sedan körd igen, denna gång utan skärvätska för att filmen ska bli bra.

Jag gick till youtubesidan för att kolla film infon och där står så här:

rwolcott23 — 01 mars, 2008 — Porsche cylinder head scanned with a Romer arm, modeled in ProE, CAM in Mastercam Advanced multiaxis.

Sen klickade jag på "visa mera" och då dök det här upp:

Machining with Haas VF2 and TR160 trunnion. This head had just been cut but I ran it again with the coolant off to record the video. Fun stuff :-) This program is for converting a 911T head into an early S head and both intake and exhaust ports are machined along with MFI injector threads if needed.

Filmen jag hade tänkt lägga upp visade dock hur man scannade in ett portningsjobb med en sån där röd mätspets i närbild, så förfarandet är detsamma.

Så du hade rätt, även i att det inte spelar någon som helst roll, det ser likadant ut när man scannar som när man fräser

Kan garantera att dom fått 3d-modell ifrån tillverkaren av hjälmen som dom sedan gjort verktygsbanor på.

Äsch, bara smågrejjer ju, här har jag en 50tons svarvbädd uppe på bordet för renovering.

Som ni såg i porchetopp klippet så bytte fjuttmaskinen verktyg "ganska" snabbt, min maskin tar 3 min på sig o byta verktyg om vinkelhuvvet sitter på ,hahahah (fast det är pga parameterfel, (som vi inte hittar))
30898073.jpg

Varit uppe några vändor... Men den här är också fin:tummenupp:

[YOUTUBE-ID]QsmiIeAkE-o[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]2lsS05SbYyI[/YOUTUBE-ID]

Sådär scannar man ett portningsjobb....

ser inge "Scaning"!? snarare en bearbetning i luften..

Bra fart på verktygsväxlingen måste jag säga.. Kul så länge det håller- eller tills första nisses smällt armarna krokiga :D

:: Edit- visst någon mer som tagit upp det i tråden..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park