Classic Racing-besläktad gaffelfråga

Jag har ju enkel skiva av viktsskäl
På en HD? :krama Jaja, bespara mig tjafs om ofjädrad vikt.

Jag skulle tippa att en vanlig gaffelrenovering (polering/tätningar/olja) plus byte till linjära fjädrar (Öhlins tex) hade tagit dig så långt du behöver. Resten kan du pröva dig fram med justeringar av dämpning och luftvolym.

Jag har också god erfarenhet av Rooske, men till operationen jag nämnt ovan, finns all kunskap i landet, på flera ställen.

Jag och många med mig har goda erfarenheter av Johan http://www.eklof-suspension.com/ Han har t.o.m. byggt en gaffel från scratch till ett 70-Racing bygge som jag har förmånen att åka på då och då. Snacka med honom, han löser det mesta till förmånliga priser.

Jo det har jag räknat med. Men därför vore det smakligt med tex Paioli eller xr1200-gaffel. Ty då får jag nog en gaffel ganska väl anpassad för min hoj på en gång. Men det lär nog dröja innan man kan hitta en xr1200-gallel på ebay. HD-ägare ligger ju inte så långt framme på krashfronten. Har inga känningar på HD, annasr hade det kanske kunnat gå att skala av lite på priset och köpa en komplett XR-gaffel som reservdelar.

Men Marzocci verkar också vara ett alternativ att beställa med rätt längd, men då var det ju det där med kronor samt att den måste bestyckas internt för min hoj. Som du säger.

På en HD? :krama Jaja, bespara mig tjafs om ofjädrad vikt.

Jag skulle tippa att en vanlig gaffelrenovering (polering/tätningar/olja) plus byte till linjära fjädrar (Öhlins tex) hade tagit dig så långt du behöver. Resten kan du pröva dig fram med justeringar av dämpning och luftvolym.

Jag har också god erfarenhet av Rooske, men till operationen jag nämnt ovan, finns all kunskap i landet, på flera ställen.

Våtvikten på min HD är ungefär samma som din Ducati, fast min motor är ju starkare förstås :tungan

Ja för tillfället så känns det efter lite funderande som att en utväg skulle vara att som steg 1 modernisera originalgaffeln för att se vad detta ger. Eftersom kostnaden för att sånt kit/arbete verkar vara såpass överkomlig att
det kan vara värt att pröva detta först.

Jag har kollat Race-Texh som Boris tipsade om, de har tom en förarviktsbaserad kalkylator samt kit med fjädrar i olika styrkor samt gold-valves till just min gaffel.
http://old.racetech.com/evalving/en...&year=97-03&TABLEINFO=street&langname=english

Har även hitta en firma i USA som bygger gaffelkit till HD inkl sportster.
De använder dels XR-kronor som lättas, men tillverkar även egna kronor.
I kitten verkar de dels ha ngn egen gaffel men gör även med Öhlins R&T gaffelben. Man kan även köpa en anpassa XR1200:a Showa gaffel med ban setup.
http://www.motorcyclemetal.com/gpage33.html

Jag och många med mig har goda erfarenheter av Johan http://www.eklof-suspension.com/ Han har t.o.m. byggt en gaffel från scratch till ett 70-Racing bygge som jag har förmånen att åka på då och då. Snacka med honom, han löser det mesta till förmånliga priser.

Jag ska kolla med denna firma. I synnerhet om jag ska beställa en helt ny gaffel så vore det nice att hitta ngn firma i Sverige som kunde klara allt, från fräsning av kronor till gaffelben. Att jag skickar dit hela den befintliga gaffeln, så att jag får till styrstopp, klarning mot tank, fästen för raisers, mätarhus, lykta osv helt rätt från början.

Förr kunde man ju ringa till Öhlins, får hjälp, samt beställa såna här grejor och byggen. men idag är det ju enklare att få sådan hjälpa av öhlins i USA. Jag lyckades inte ens beställa ett nytt plastvred till mina bak-Öhlinare när jag ringde till Öhlins i Upplands-Väsby, de hänvisade till Ava-Mc :död

Last edited:
Våtvikten på min HD är ungefär samma som din Ducati, fast min motor är ju starkare förstås :tungan
Ja en 190kg klumpeduns med 118 RWHP och Superbike-chassiegeometri från 1991 är inget att skryta med, det håller jag med om. Men gaffeln funkar efter varit hos MC Sport och Motor i Tomelilla. Nya viktanpassade linjära fjädrar från Öhlins, polerade/honade glidytor och nya bussningar/tätningar, gjorde stor nytta. De ursprungliga fjädrarna passade en förare på 45kg...

Men visst:

-Hur man än polerar en gris, är det ändå en gris!

Ja en 190kg klumpeduns med 118 RWHP och Superbike-chassiegeometri från 1991 är inget att skryta med, det håller jag med om. Men gaffeln funkar efter varit hos MC Sport och Motor i Tomelilla. Nya viktanpassade linjära fjädrar från Öhlins, polerade/honade glidytor och nya bussningar/tätningar, gjorde stor nytta. De ursprungliga fjädrarna passade en förare på 45kg...

Men visst:

-Hur man än polerar en gris, är det ändå en gris!

Din Ducce är nog en dröm att svänga med jämfört med min HD, även om de nog väger lika mycket. Sporstern har ju rätt konservativa chassievinklar. Tex
29.6 graders i gaffelvinkel och 116.8mm:s i försprång. Dessutom är nog ramen inte styvare än en ordinär motardram :D
Men jag ser den mer som en hotrod, dvs en rolig bushoj med obsolet chassie och för mycket motor. Som man har för att stoppa pengar i och ha roligt i garaget och på vägarna med. Det är kul att hålla på och förbättra helt enkelt.

Jag tror att det du berättar om dina fjädrar i minst samma grad gäller mina fjädrar. Det jag upplever som ett problem är tex att gaffeln lätt trycks ihop för mycket i böjarna. Jag känner mig inte trygg på hojen då, det blir samma känsla som när man bromsar i en kurva, hojen blir bockig och vill räta upp. Skickar med en bild där jag tycker att det ser ut som att gaffeln är mycket ihoptryckt trots att det tom är i utgången av en sväng.:gnissla

Sitter jag långt bak och kommer in långsamt i en sväng som dessutom öppnar sig så att jag vågar ge mer gas, ja då är det en helt annan hoj. Då sträcker motorn ut gaffeln hojen är mycket mer balanserad och jag kan njuta av kurvan. Just detta Jekyll&Hyde tar mycket av körglädje på krokvägar, dvs är det blött eller nypande, ja då räcker det inte med att sänka farten med avseende på detta, hojen blir därtill bänglig och ovillig.

En medium-lösning vore ju att konsultera race-tech och beställa avpassade linjära fjädrar för min vikt, samt därtill deras ventiler plus instruktioner och olja. Eftersom racetech verkar ha både erfarenhet och tom färdiga paketlösningar för denna gaffel. Sedan även passa på att ekra av min 19" akront-bana och ekra på en akront 18", plus att passa på att gå upp från 100mm till 110mm framdäck. Med mindre hjul borde det kunna bli lite mer lättstyrt.

Då kan jag utvärdera detta under kommande säsong. Det känns ju dumt att kassera min nuvarande gaffel utan att testa vad den kan ge.
Det är ju ballare att lyckas hänga på några sporthojar på en krokväg med en gaffel som är till synes flintstone, men ändå har alla justeringsmöjligheter samt har ett modernt inre. Dessutom tror jag att friktionen i tätningar mm är en större issue på moderna gafflar med större diameter på rören -> mycket större behov av specialbeläggningar på gaffelrören etc. I synnerhet som moderna hojar är så lätta. Dvs fjäderkraft och hojvikt är klenare i förhållande till dimensionen på packboxar och bussningar i tex en modern lätt 1000cc-sporthoj med bautastor teleskopgaffel.

Bifogat

• 3896800038_bbb75ed86d.jpg
    3896800038_bbb75ed86d.jpg
    109.7 KB · Visningar: 100
Last edited:
Det jag upplever som ett problem är tex att gaffeln lätt trycks ihop för mycket i böjarna. Jag känner mig inte trygg på hojen då, det blir samma känsla som när man bromsar i en kurva, hojen blir bockig och vill räta upp.

Sitter jag långt bak och kommer in långsamt i en sväng som dessutom öppnar sig så att jag vågar ge mer gas, ja då är det en helt annan hoj. Då sträcker motorn ut gaffeln hojen är mycket mer balanserad och jag kan njuta av kurvan.

Om jag ska undvika bli för tekniskt långrandig: Byt till styvare (linjära) gaffelfjädrar, så har du kurerat 70-80% av ditt problem! Det kostar inte skjortan heller och du kan behålla looken på din hoj. Min gamle Ducce fordrade rejält med gas genom böjarna för att bli stadig, innan jag bytte fjädrarna. Sen ska du kunna känna dig trygg på hojen med moderat gaspådrag genom böjarna. Det blir ingen sportmaskin för det, men då kan du förödmjuka fler "yl-fyror" utan att du själv gör nypmärken i sadeln samtidigt. :tummenupp

Om jag ska undvika bli för tekniskt långrandig: Byt till styvare (linjära) gaffelfjädrar, så har du kurerat 70-80% av ditt problem! Det kostar inte skjortan heller och du kan behålla looken på din hoj. Min gamle Ducce fordrade rejält med gas genom böjarna för att bli stadig, innan jag bytte fjädrarna. Sen ska du kunna känna dig trygg på hojen med moderat gaspådrag genom böjarna. Det blir ingen sportmaskin för det, men då kan du förödmjuka fler "yl-fyror" utan att du själv gör nypmärken i sadeln samtidigt. :tummenupp

Ja du verkar inte vara den ende här som gett mig det tipset. Så du/ni har npg rätt i det. Om jag inte springer på en fetare modernare gaffel-lösning som är väldigt lätt att köpa/montera så ska jag nog inleda med att byta fjädrar och hydraulik i min nuvarande gaffel.
Har ju låtit klä om min sadel förra vintern så det vore ju synd att nypa sönder den :gnissla

Med erfarenhet från Crossbanan kan jag säga att rätt fjädrar gör skillnad som natt och dag. Kombinera det med Race-tech ventiler så har du en väldigt bra och prisvärd komb.

Steg 2 skulle vara att hitta en "Snygg" och bra gaffel från en Japps. XJR1300 - GSX1400 eller liknande. En hoj med skapligt lika vikt så har man rätt fjäderkonstant i gaffel redan från början. Enklast är ju om man kan borra upp orginalkronorna så mycket att grövre ben går i. Men då har du fortfarande sura 123mm försprång, (Eller vad det va.) Perfekt läge att få ordning på det på samma gång. Trög styrning ligger till 85% i stor försprång.
OM gaffeln blir för kort. Höj motsvarande bak så blir markfrigången ungefär lika. Men försprånget minskar.
Vill du ändå ha samma stuk på hojen så går det att förlänga gaffeln med special toppmuttrar. Eller med Droppade kronor. Ökar man offsetten i kronorna så får man på samma gång mindre försprång.
Sikta på 100mm försprång.

Mats

Tack för alla råd jag fått i tråden. Jag har nu bestämt mig för hur jag ska gå vidare. Eftersom RaceTech (som bla Boris tipsade om) hade både fjädersortiment samt goldvalve-ventiler till just min 1200S-gaffel så tillskrev jag dem. Men inget svar från USA på en vecka. Flera i mitt hojgarage tipsade om Kumlins som de varit mycket nöjda med. Vid koll med Mattias och Bengt på Kumlins visade det sig att de utöver renomén även är återförsäljare för RaceTech och tom hade olika fjädrar och goldvalve-ventiler hemma till min gaffel. Så idag plockade jag av gaffelbenen, hällde ut oljan och skickade dom i företagspaket till Kumlins i Sala. De ska byta ev dåliga slitdelar i mina gaffelben samt montera nya fjädrar, ventiler och shimsning anpassade för min hoj och vikt.

/J

Hoppas det blir riktigt bra. Skont att ha att gora med en firma hemmavid, som man kan ha/fa en god relation till.

Fin H-D, for ovrigt!

/Lasse

Hoppas det blir riktigt bra. Skont att ha att gora med en firma hemmavid, som man kan ha/fa en god relation till.

Fin H-D, for ovrigt!

/Lasse

Tack!

Ja det känns onekligen skönt att det vart en svensk firma och dessutom i närområdet. Mycket mindre risk för missuppfattningar.

/J

För att spä på svaret var en av mina vänner (ClassicRR) inte direkt "wooohaaa" över Maxton, han var nyfiken på modifieringarna och öppnade upp gaffeln vid hemkomst bara för att upptäcka att gaffeln var i behov av rengöring, det fanns "svarvspån" i oljan. Onödigt slarvigt av Maxton att inte lägga ned de sista 10 minuterna och göra det ordentligt när man ändå fått betalt av kund som gjort sig omaket att skicka det fram och tillbaka från Sverige.

//AM

Tack!

Ja det känns onekligen skönt att det vart en svensk firma och dessutom i närområdet. Mycket mindre risk för missuppfattningar.

/J

För att spä på svaret var en av mina vänner (ClassicRR) inte direkt "wooohaaa" över Maxton, han var nyfiken på modifieringarna och öppnade upp gaffeln vid hemkomst bara för att upptäcka att gaffeln var i behov av rengöring, det fanns "svarvspån" i oljan. Onödigt slarvigt av Maxton att inte lägga ned de sista 10 minuterna och göra det ordentligt när man ändå fått betalt av kund som gjort sig omaket att skicka det fram och tillbaka från Sverige.

//AM

Ja sånt där är förödande för fortroendet. Hittar jag ett sånt fel på en komponent så blir jag lätt nojjig över hela det utförda arbetet och måste börja kolla igenom allt. Dsv skicka gaffeln till en ny fjädringsfirma som till skillnad från mig kan mäta upp fjädrar och kolla allt som gjorts. :gnissla

Kolla med Watz som ju jobbar med Black art Design? Vet inte om de har vad du behöver men Fredde är king på fjädring.
http://www.watz-racing.com/
http://www.blackartdesigns.com/index.html

Tack för tipset!:tummenupp
Dock hann jag satsa på Kumlins innan jag läste ditt inlägg.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4583787&postcount=29
Men det är riktigt imponerande att det verkar finnas så många duktiga fjädringsfirmor i Sverige. Innan jag startade denna tråd kunde jag bara nämna firman som börjar på Ö om ngn hade frågat mig :D Nu vet jag bättre tack vare alla svar

Fick syn på denna filmsnutt där det kör i stort sett original sportsters med lilla motorn (883cc). Kan de lägga ned så där mycket med original 39mm:s gaffelrören, originalbromsar samt utan mina ISR-bromsar och Öhlinsbakdämpare så har jag nog en heeel del att växa i med min 39 mm.s justerbara Showa :glömdet

Dessutom kör de med den klena originalsvingen, den är så klen att man märker om man kör utan kedjeskyddet kan jag säga... Jag bytte ut den mot en Metmachex-sving för länge sen :näsblod
Sjukt vad hårigt stryktåliga förarna är, rakt in i armco-räcket (vid 2.39 tex) och reser sig och kör, hår på bröstet, förarna måste komma direkt från flattrack-banan :Bugar

http://www.youtube.com/watch?v=F6_PIJD9zhw

Last edited:
Fick syn på denna filmsnutt där det kör i stort sett original sportsters med lilla motorn (883cc). Kan de lägga ned så där mycket med original 39mm:s gaffelrören, originalbromsar samt utan mina ISR-bromsar och Öhlinsbakdämpare så har jag nog en heeel del att växa i med min 39 mm.s justerbara Showa :glömdet

Dessutom kör de med den klena originalsvingen, den är så klen att man märker om man kör utan kedjeskyddet kan jag säga... Jag bytte ut den mot en Metmachex-sving för länge sen :näsblod
Sjukt vad hårigt stryktåliga förarna är, rakt in i armco-räcket (vid 2.39 tex) och reser sig och kör, hår på bröstet, förarna måste komma direkt från flattrack-banan :Bugar

http://www.youtube.com/watch?v=F6_PIJD9zhw
Jisses! Sportsters i originalskick ser inte riktigt lämpade ut för roadracing. Man ser hur de svajar och går på. Säkert jävligt roligt så länge man inte behöver köra i Amerika där avåkningsytorna är en meter grus följt av en meter gräs följt av en däcktrave och en mur.

Men nu vet du att det går att köra roadracing med din hoj i alla fall. Ta en roadracinglicens och rensa upp i BoTT.

Jisses! Sportsters i originalskick ser inte riktigt lämpade ut för roadracing. Man ser hur de svajar och går på. Säkert jävligt roligt så länge man inte behöver köra i Amerika där avåkningsytorna är en meter grus följt av en meter gräs följt av en däcktrave och en mur.

Men nu vet du att det går att köra roadracing med din hoj i alla fall. Ta en roadracinglicens och rensa upp i BoTT.

Isf vill jag ha dig som förare och jag som chefsmekaniker :gnissla
Du kan ju egentligen min hoj, hon är nämligen den totala inversen av dina 250 tvåtaktsräcers. Hon ger 120 nm vid 2000 rpm och maxvrid 178 Nm vid 4000rpm, ingen ryckutjämnare och ingen slipper clutch.
29.6 graders i gaffelvinkel och 116.8mm:s i försprång
Bara göra tvärtom mot vad du brukar! Du är ju lätt dessutom, kommer gå som ett skott på rakan :D

Last edited:
Isf vill jag ha dig som förare och jag som chefsmekaniker :gnissla
Du kan ju egentligen min hoj, hon är nämligen den totala inversen av dina 250 tvåtaktsräcers. Hon ger 120 nm vid 2000 rpm och maxvrid 178 Nm vid 4000rpm, ingen ryckutjämnare och ingen slipper clutch.
29.6 graders i gaffelvinkel och 116.8mm:s i försprång
Bara göra tvärtom mot vad du brukar! Du är ju lätt dessutom, kommer gå som ett skott på rakan :D
Mja, jag kan nog fortsätta som jag gör nu, dvs gasa sent och bromsa tidigt och inte luta så värst i svängarna.

Jag har en 125.a nu, för övrigt.

Kanske finns fler än jag som inte kände till Racetechs Gold Valve. Hittade bild på Racetechs Gold Valve. Verkar vara en ganska smart lösning för att bättra på funktionen hos lite primitivare framgafflar.

Några citat från engelskt TDR-forum, dom har nån rejsklass där man inte får byta ut orginalgaffeln.

"Pretty much. It only has an effect on the compression dampening.

With my RDLC race bikes I used to get a lot of patter on some corners such as the corner around corporate hill at Eastern Creek.
Most of my fellow competitors on RDLCs and TZs did too.
Patter is the scourge of the older TZs.

Once I fitted the Gold Valves it all went away.

They are easy to tune too. Fitting these will give me adjustable compression dampening.
To adjust you remove the fork cap and spring, fish the Gold Valve out with a piece of wire and adjust the screw. Then you just put them back again.
Ok, so it's not external adjustment, but it doesn't take very long."

"The forks are working really well.
I have raced the TDR at Oran Park, Eastern Creek and Wakefield Park with them and they have performed excellently.
On the race track I don't get the full fork travel but that works out fine.
I believe that this is due to extra compression damping that I get from using the Gold Valves.
For non race use I would be tempted to try 7.5 weight oil which would probably return all of the fork travel.
I don't have any plans to do further fork adjustments because I am really happy with how they are currently working."

Bifogat

• Racetech_goldvalve.jpg
    Racetech_goldvalve.jpg
    44.2 KB · Visningar: 54
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti