Ja en 190kg klumpeduns med 118 RWHP och Superbike-chassiegeometri från 1991 är inget att skryta med, det håller jag med om. Men gaffeln funkar efter varit hos MC Sport och Motor i Tomelilla. Nya viktanpassade linjära fjädrar från Öhlins, polerade/honade glidytor och nya bussningar/tätningar, gjorde stor nytta. De ursprungliga fjädrarna passade en förare på 45kg...
Men visst:
-Hur man än polerar en gris, är det ändå en gris!
Din Ducce är nog en dröm att svänga med jämfört med min HD, även om de nog väger lika mycket. Sporstern har ju rätt konservativa chassievinklar. Tex
29.6 graders i gaffelvinkel och 116.8mm:s i försprång. Dessutom är nog ramen inte styvare än en ordinär motardram

Men jag ser den mer som en hotrod, dvs en rolig bushoj med obsolet chassie och för mycket motor. Som man har för att stoppa pengar i och ha roligt i garaget och på vägarna med. Det är kul att hålla på och förbättra helt enkelt.
Jag tror att det du berättar om dina fjädrar i minst samma grad gäller mina fjädrar. Det jag upplever som ett problem är tex att gaffeln lätt trycks ihop för mycket i böjarna. Jag känner mig inte trygg på hojen då, det blir samma känsla som när man bromsar i en kurva, hojen blir bockig och vill räta upp. Skickar med en bild där jag tycker att det ser ut som att gaffeln är mycket ihoptryckt trots att det tom är i utgången av en sväng.
Sitter jag långt bak och kommer in långsamt i en sväng som dessutom öppnar sig så att jag vågar ge mer gas, ja då är det en helt annan hoj. Då sträcker motorn ut gaffeln hojen är mycket mer balanserad och jag kan njuta av kurvan. Just detta Jekyll&Hyde tar mycket av körglädje på krokvägar, dvs är det blött eller nypande, ja då räcker det inte med att sänka farten med avseende på detta, hojen blir därtill bänglig och ovillig.
En medium-lösning vore ju att konsultera race-tech och beställa avpassade linjära fjädrar för min vikt, samt därtill deras ventiler plus instruktioner och olja. Eftersom racetech verkar ha både erfarenhet och tom färdiga paketlösningar för denna gaffel. Sedan även passa på att ekra av min 19" akront-bana och ekra på en akront 18", plus att passa på att gå upp från 100mm till 110mm framdäck. Med mindre hjul borde det kunna bli lite mer lättstyrt.
Då kan jag utvärdera detta under kommande säsong. Det känns ju dumt att kassera min nuvarande gaffel utan att testa vad den kan ge.
Det är ju ballare att lyckas hänga på några sporthojar på en krokväg med en gaffel som är till synes flintstone, men ändå har alla justeringsmöjligheter samt har ett modernt inre. Dessutom tror jag att friktionen i tätningar mm är en större issue på moderna gafflar med större diameter på rören -> mycket större behov av specialbeläggningar på gaffelrören etc. I synnerhet som moderna hojar är så lätta. Dvs fjäderkraft och hojvikt är klenare i förhållande till dimensionen på packboxar och bussningar i tex en modern lätt 1000cc-sporthoj med bautastor teleskopgaffel.