Classic muscle cars - en omöjlighet att äga?

Det man ska tänka på när man ger sig på gamla jänkare, är att dom är just -Gamla!

Dom är fantastiska med 1967 års standard inte 2009 års.
Jag har på nära håll bevittnat yngre killar som förförts av de snygga linjerna o mullret från en muskeljänkare.
Men de upptäcker snart vad mycket jobb det är med 40år gamla bilar med x antal ägare, samt vilken dålig väghållning det är i bilar från ett land utan kurvor.
Smogdämpade smallblocks o sexor från det effektmörka -70talet är inte roliga heller.
Det är heller inte billigt att tjöpa en med potent bigblock

Själv vill jag jävligt gärna ha en fastback 67-68 eller f-100 53-56 alt 32-39
Men har inte råd att köpa en bra eller tillräcklig energi att genomföra en renovering av "bruksis"

Klassiska könsroller, please come back.
:Bugar

Du din lilla provokatör:hihi:hihi
Du kan väl börja själv med att kränga på flanellskjortan o stoppa in prillan.

Last edited:
Det man ska tänka på när man ger sig på gamla jänkare, är att dom är just -Gamla!

Dom är fantastiska med 1967 års standard inte 2009 års.
Jag har på nära håll bevittnat yngre killar som förförts av de snygga linjerna o mullret från en muskeljänkare.
Men de upptäcker snart vad mycket jobb det är med 40år gamla bilar med x antal ägare, samt vilken dålig väghållning det är i bilar från ett land utan kurvor.
Smogdämpade smallblocks o sexor från det effektmörka -70talet är inte roliga heller.
Det är heller inte billigt att tjöpa en med potent bigblock

Själv vill jag jävligt gärna ha en fastback 67-68 eller f-100 53-56 alt 32-39
Men har inte råd att köpa en bra eller tillräcklig energi att genomföra en renovering av "bruksis"

Tack!! Jag vill så klart veta både för och nackdelarna med dessa bilar! Jag ÄR tjej och för mig är utseende den delen som lockar nr 1, sen är det mullret o morrandet. Sist men absolut inte minst så är det effekten och pillet.
Därför jag vill veta vad ni vet så man kanske kan avgöra om man nu ska ge sig in på något sådant. :)

När det gäller bil är jag inte ute efter att köra skiten ut folk utan mer ha en användbar men ändå jävligt snygg och cool bil, i mina ögon. Fart och vind får jag av hojåkandet. :tummenupp

jag har en firebird-77 o kan inte hålla med om att jänkare är så värst
dyra i drift...billig förs,bes vartannat år,skattebefriad o billigare
delar än till en volvo....dessutom ökar dom bara i värde...:tummenupp

Kan inte ni som har dessa fina bilar lägga ut lite bilder? Hade varit jätte skoj att se vad ni har! :)

Någon gång i mitt liv, när jag har ett bra garage, skall jag äga en sån här.
31436892_2.jpg

Jo jag har flummat på det eftersom många vänner är i hotrod-svängen.
Min HD har faktiskt inte HD:s oranga, det är Mopars Hemi-oranga. Ibland är det ngn gammal ärrad V8-snubbe som ser det.
Men mercan är nice som hobbybil den med.
Roadrunnern är en gammal favvo.

Men jag är mer sugen på en hotrod 32.a kupa alt en 50-60-tals sänkt stepside med bigblock om jag ska ha jänkare. Har man inte familj ska man ju utnyttja att man inte behöver köpa en bil med plats för 5.

Ah, det kunde jag inte tro. Men du har klart en poäng, har man inga utrymmesbehov i form av extra passagerarplats i bak så är en hot-rod klart ett alternativ.
Skulle gärna ha en jag också, men dessvärre är det fenomenala inköpspriser på dessa vagnar även på ett påbörjat projekt t ex.

En äkta 32a i plåt t ex. :gnissla

Jo, fast jag får lov att erkänna att jag frågade just i din byggtråd om kulören på tanken, och att du då skrev att det var hemi-orange.

Tänk om det fanns såna färger till nya bilar idag. Banana Yellow, Sublime Green, Plumcrazy osv. Ahh..

Tack båda! :tummenupp Kul med info! Jag orkar inte sitta och lusläsa all info som står på nätet. Därför jag frågar. Den dagen det kommer bli aktuellt kommer jag så klart ta reda på mycket mer. Tycker om att planera och ha kontroll på det jag gör så om det blir import så blir det med en resa.

Kan man få tag på amerikanska muskelbilar i andra länder som fortfarande är bra bilar, tänker på Tyskland tex. Eller om man nu vill ha en bra bil så är det nästan bäst att åka till us och a? Brukar finnas lite renoveringsprojekt här i sverige men har för mig att dom flesta tar rätt bra med pengar för sina "skrothögar".

Tack igen killar! :tummenupp

Jo, det kan man. Men som sagt, jag skulle inte tycka det var värt det om jag skulle köpa mig en Mustang.
Hade det varit en hemskt ovanlig bil så visst, men Mustanger finns det många av här i Sverige så det är liksom inte värt det.

Den här verkar ganska vettig t ex. Manuell låda dessutom vilket ju är ganska ovanligt. Men du får förbereda dig på att det inte är som att växla med en låda från BMW direkt. :hihi

http://www.blocket.se/dalarna/Ford_Mustang_24038140.htm?ca=10&w=3

Den här verkar inte vara så tokig den heller.

http://www.blocket.se/vastmanland/Ford_Mustang__66_23924113.htm?ca=10&w=3

Last edited:
Har alltid bott i orter med mycket Jänkejärn. Tidigare den jänketätaste oreten i Sverige, och numera i en likaledes jänketät ort.
Gillar och har alltid gillat bilarna (ta dem för de dinosaurier de är, men nothing beats cubic inches!) Ja förutom "more cubic inches då...)
Jag levde oxå i tron att bilarna var dyra i alla avseenden, men på min tid... kostade de flesta av de här järnen en spottstyver.
Dvs runt 30.ooo:-
Bara Corvetter låg på det dubbla. Möjligen oxå nån Hemi från "Kryssler".

Är man sedan uppväxt med Power meet, och älskar ljudet av en V8 så vet man att: En dag kommer jag nog ha en sån där... ;)

Nu - sedan jag börjat jobba seriöst med motorrenoveringar och trimningar så håller jag till på en firma (samma som satte ihop SO-vinnarens motor) och som (tidigare :hihi) enbart sysslade med V8:or, dragracing och annat "bil-tjafs"

De garvade läppen av sig när jag visade upp avgasventilerna på en 600:a :D

Jag baxnade över hur fördjeffla BILLIGT allt godis till V8:orna var!
(iaf med motorcykelmått mätt)
Fan ett par helalu DART-toppar MED rullvippor osv för runt sju tusen!!!
Det går ju i brallan när man vet vad detta gör åt en gammal smog-trött surhink! :D

Så numera har jag ju både kontakter, och resurser, så det vore ett rent tjänstefel att inte i sinom tid skaffa en vinkelåtta...

Mina 5

Jo, det kan man. Men som sagt, jag skulle inte tycka det var värt det om jag skulle köpa mig en Mustang.
Hade det varit en hemskt ovanlig bil så visst, men Mustanger finns det många av här i Sverige så det är liksom inte värt det.

Den här verkar ganska vettig t ex. Manuell låda dessutom vilket ju är ganska ovanligt. Men du får förbereda dig på att det inte är som att växla med en låda från BMW direkt. :hihi

http://www.blocket.se/dalarna/Ford_Mustang_24038140.htm?ca=10&w=3

Den här verkar inte vara så tokig den heller.

http://www.blocket.se/vastmanland/Ford_Mustang__66_23924113.htm?ca=10&w=3

Gilla ingen av dom. :S

Automatare eller manuell stick spelar inte så stor roll, är det svårare att få tag på manuell så får det bli automatare. Men är det inte dyrare med en automatlåda än en manuell? Menar om den pajjar?

Heter modellerna något speciellt om man vill ha tex halvcombi, sedan el cab? Eller vissa årsmodeller är bara gjorda i ett utförande osv? Vad heter den modellen som Plåtniklas skicka, heter den bara Dodge charger?

...Jag baxnade över hur fördjeffla BILLIGT allt godis till V8:orna var!
(iaf med motorcykelmått mätt)
Fan ett par helalu DART-toppar MED rullvippor osv för runt sju tusen!!!
Det går ju i brallan när man vet vad detta gör åt en gammal smog-trött surhink! :D

Så numera har jag ju både kontakter, och resurser, så det vore ett rent tjänstefel att inte i sinom tid skaffa en vinkelåtta...

Mina 5

...för att inte tala om vad billiga hela motorer är, sk crate engines. Kolla tex på priserna och innehållsförteckningen för en ny smallblock 427 stroker. Full med bara high.perf-delar, alublock och bromsad till över 500 hk. Jag skulle lätt ställa originalspisen åt sidan och utgå från en seriös klump direkt om jag skulle köpa en 70-tals camaro tex. Ingen ide att börja renovera och trimma en sliten gjutjärns 70-talsmotor om man ska bygga en potent bil.

http://www.ultrastreet.net/engines.asp

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka