Classic muscle cars - en omöjlighet att äga?

Vad heter den modellen som Plåtniklas skicka, heter den bara Dodge charger?
Dodge Charger R/T är det på bilden. R/T står för Road/Track och är alltså utrustningsgraden med bland annat 440 Magnum alt 426 Hemi som motor. Finns även SE, 500 och Daytona som kan ha olika motor/setup. Men den heter alltid Dodge Charger.

Wikibabbel kring den modellen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dodge_Charger_(B-body)

..och där blev det lite mycket sandlåda av det hela.

:rolleyes:
:arsele
 
Last edited:
...för att inte tala om vad billiga hela motorer är, sk crate engines. Kolla tex på priserna och innehållsförteckningen för en ny smallblock 427 stroker. Full med bara high.perf-delar, alublock och bromsad till över 500 hk. Jag skulle lätt ställa originalspisen åt sidan och utgå från en seriös klump direkt om jag skulle köpa en 70-tals camaro tex. Ingen ide att börja renovera och trimma en sliten gjutjärns 70-talsmotor om man ska bygga en potent bil.

http://www.ultrastreet.net/engines.asp

Helt korrekt Watson! :tummenupp

Jag har varit med och kikat när en 572 cui (smaka på det! - Det är 9,4 LITER!!!) byggdes på just det sättet, och den blev GRYM! Trots relativt moderat trim.
Och - troligtvis mycket billigare än ett förmodat ras på originalklumpen. Ja.

Har även hunnit med en handfull V8-toppar...och herrejiiizus..det är ofta så "dåligt" utfört i originaltoppar att bara man sätter dit slipstiftet så har man 75 hästar till! :D Man vet inte om man ska skratta eller gråta...
 
Last edited:
jörgen säger att man måste ha mkt deg, så då är chargern min...
Du köper och rustar upp, så lejer jag Adnan sen. :näsblod

Nä, går naturligvis att köpa en om man prioriterar det. Problemet sitter mer i prylarna kring. Som att man vill ha ett garage att meka i vilket jag inte har nu (som Chargern får plats i). Var ett pubeshår ifrån att köpa en -68 för tio år sedan men säljaren backade ur. Han tjänade nog minst 100K på det. När/om han väl säljer dvs.

För de som är intresserade av Charger finns det för övrigt en riktigt underhållande renoveringstråd om en sådan. En -69 iofs. Se länk nedan.

http://forum.musclecars.nu/showthread.php?t=1219

Utdrag ur första inlägget. :D

Alla de andra muskelbilarna drog långa burnouter och brände sina kopplingar så att männen skulle tro att just de var allra brutalast och välja någon av dem. Men inte Dodgeladdaren, han visste att de inte skulle välja honom. Han brydde sig heller inte om det, istället rullade han direkt till sin björk och parkerade, utan att se efter var han parkerade, rakt på ett kvarglömt elsystem från en Saab 99!!!
-”WROOOOM!!!! WROOOM!!! BÖÖÖÖR!!! BÖÖÖRN!!!”
Dodgeladdaren började sladda omkring, varvandes som en tokig, med ett elsystem från en Saab 99 inlindat runt drivaxeln. Och snart var Dodgeladdaren med sin odiffade 8 ¾” och sina spesulor den som la mest gummi på asfalten.
De två herrarna såg honom och båda skrek de av glädje:
-”Bravo! Mopar! Espléndido! Oskruvad! Portentoso! Honom ska vi ha! Jipii!!!”
 
Last edited:
Har alltid bott i orter med mycket Jänkejärn. Tidigare den jänketätaste oreten i Sverige, och numera i en likaledes jänketät ort.
Gillar och har alltid gillat bilarna (ta dem för de dinosaurier de är, men nothing beats cubic inches!) Ja förutom "more cubic inches då...)
Jag levde oxå i tron att bilarna var dyra i alla avseenden, men på min tid... kostade de flesta av de här järnen en spottstyver.
Dvs runt 30.ooo:-
Bara Corvetter låg på det dubbla. Möjligen oxå nån Hemi från "Kryssler".

Är man sedan uppväxt med Power meet, och älskar ljudet av en V8 så vet man att: En dag kommer jag nog ha en sån där... ;)

Nu - sedan jag börjat jobba seriöst med motorrenoveringar och trimningar så håller jag till på en firma (samma som satte ihop SO-vinnarens motor) och som (tidigare :hihi) enbart sysslade med V8:or, dragracing och annat "bil-tjafs"

De garvade läppen av sig när jag visade upp avgasventilerna på en 600:a :D

Jag baxnade över hur fördjeffla BILLIGT allt godis till V8:orna var!
(iaf med motorcykelmått mätt)
Fan ett par helalu DART-toppar MED rullvippor osv för runt sju tusen!!!
Det går ju i brallan när man vet vad detta gör åt en gammal smog-trött surhink! :D

Så numera har jag ju både kontakter, och resurser, så det vore ett rent tjänstefel att inte i sinom tid skaffa en vinkelåtta...

Mina 5

Vaffan, bor du i Västerås? :va

Var det moroten till Asconan?

...för att inte tala om vad billiga hela motorer är, sk crate engines. Kolla tex på priserna och innehållsförteckningen för en ny smallblock 427 stroker. Full med bara high.perf-delar, alublock och bromsad till över 500 hk. Jag skulle lätt ställa originalspisen åt sidan och utgå från en seriös klump direkt om jag skulle köpa en 70-tals camaro tex. Ingen ide att börja renovera och trimma en sliten gjutjärns 70-talsmotor om man ska bygga en potent bil.

http://www.ultrastreet.net/engines.asp

Man behöver faktiskt inte köpa eftermarknadsmotorer/block för att det ska hålla.
En helalu. LS1 från nyare Corvette är en mycket potent motor som enligt uppgift ska hålla för ganska driftsäkra 800 hk om du byter ventilfjädrarna som inte riktigt håller måttet vid de effektuttagen.

Du köper och rustar upp, så lejer jag Adnan sen. :näsblod

TEXT

Jipii!!!”[/I]

Vaffan har du också hittat dit. :hihi

Ja den mannen tar noggranhet till en helt ny nivå. :näsblod
 
Last edited:
Man behöver faktiskt inte köpa eftermarknadsmotorer/block för att det ska hålla.
En helalu. LS1 från nyare Corvette är en mycket potent motor som enligt uppgift ska hålla för ganska driftsäkra 800 hk om du byter ventilfjädrarna som inte riktigt håller måttet vid de effektuttagen.

Jo det var inte frågan om hålla, det var krona/per hk jag menade.
Att bygga tex en sån här motor http://www.ultrastreet.net/engines/427_realstreet.asp med de highperf-delar som står uppräknande är rent oekonomiskt med dagens dollarkurs när man kan få denna motor enligt länken monterad, dynomappad och klar och med 2 års garanti.

En kompis har just tagit hem en sådan till sin fina Camaro tex. Dels för pris/prestanda, dels för att inte rota i den orörda originalmotorn som har matching numbers
 
Helt korrekt Watson! :tummenupp

Jag har varit med och kikat när en 572 cui (smaka på det! - Det är 9,4 LITER!!!) byggdes på just det sättet, och den blev GRYM! Trots relativt moderat trim.
Och - troligtvis mycket billigare än ett förmodat ras på originalklumpen. Ja.

Har även hunnit med en handfull V8-toppar...och herrejiiizus..det är ofta så "dåligt" utfört i originaltoppar att bara man sätter dit slipstiftet så har man 75 hästar till! :D Man vet inte om man ska skratta eller gråta...

Ball!

Den här har anknytning till tråden och är nog lite udda gatbil tror jag.
700 aluminium cui på gatan. :hihi

frrd.jpg


SANY0222.jpg
 
Ingen bil klarar salt och slask. Därför blir jag lite ledsen när jag här i sthlm ser tex unga teknikokunniga hippa mediemänniskor som köpt en fin gammal renoverad 60-tals Amazon eller Mustang "för att synas" och sedan kör den på vintern och har den stående på gatan. Bara för att de inte hade råd "att synas" med en ny dussinporsche eller random vinterbil att komplettera den fina hobbybilen med. Ren förstörelse av teknikhistoria.

Amen!

Det är köpa-glass-bilar-i-solsken det handlar om, de skall bevaras, och inte bruksas. :fakta
 
Jo det var inte frågan om hålla, det var krona/per hk jag menade.
Att bygga tex en sån här motor http://www.ultrastreet.net/engines/427_realstreet.asp med de highperf-delar som står uppräknande är rent oekonomiskt med dagens dollarkurs när man kan få denna motor enligt länken monterad, dynomappad och klar och med 2 års garanti.

En kompis har just tagit hem en sådan till sin fina Camaro tex. Dels för pris/prestanda, dels för att inte rota i den orörda originalmotorn som har matching numbers

Jo naturligtvis är det svårt att bräcka. Jag menade nog mera som en motor att utgå ifrån för ytterligare trim, istället för t ex. en gammal sur 350 från 60-talet.

Men att hänga ned, färdig, i sin bil så går det definitivt inte att slå det där priset om man ska köpa allt löst och plocka ihop själv.
 
Vaffan, bor du i Västerås? :va

Var det moroten till Asconan?

Haha! Ja och nej, jag bodde i Hallsta, som när det blomstrade på bruksorternas högtid huserade både Bulten-Kanthal, Bruket och diverse av dessa beroende småindustrier... Där folk från yrkesskolorna sögs upp till fast arbete DiREcKt vid 16-17 års ålder.
Dvs fast lön...och vad köper en ung man då?

V8

Minns Bilsportreportaget från tiden det begav sig... shit asså vad med FINA jänkare det fanns.


Jepp - det var motorn till Asconan ;)
 
Jo naturligtvis är det svårt att bräcka. Jag menade nog mera som en motor att utgå ifrån för ytterligare trim, istället för t ex. en gammal sur 350 från 60-talet.

Men att hänga ned, färdig, i sin bil så går det definitivt inte att slå det där priset om man ska köpa allt löst och plocka ihop själv.

Då är jag med, men jag tror att många i likhet med min kompis är nöjda redan med de 525 hp som denna smallblock ger direkt ur lådan :D
Det är ju mycket som ska fixas redan innan tex en gammal Camaro kan ta emot 525 hp. Låda, koppling/konverter bakaxel, bromsar etc. men det vet ju du med.
 
Haha! Ja och nej, jag bodde i Hallsta, som när det blomstrade på bruksorternas högtid huserade både Bulten-Kanthal, Bruket och diverse av dessa beroende småindustrier... Där folk från yrkesskolorna sögs upp till fast arbete DiREcKt vid 16-17 år.
Dvs fast lön...och vad köper en ung man då?

V8

Minns Bilsportreportaget från tiden det begav sig... shit asså vad med FINA jänkare det fanns.


Jepp - det var motorn till Asconan ;)

Kewl!

Det finns fortfarande grymt potenta jänkare just i Västerås har jag fått uppfattningen om. Kanske skulle flytta. :gnissla

I see, ja det ska till ett gäng norrlänningar för att visa (stockholmarna) hur man kör snabbt. :D

Sorry för OT trådskaparen, slutar med det nu.

Mvh J
 
Då är jag med, men jag tror att många i likhet med min kompis är nöjda redan med de 525 hp som denna smallblock ger direkt ur lådan :D
Det är ju mycket som ska fixas redan innan tex en gammal Camaro kan ta emot 525 hp. Låda, koppling/konverter bakaxel, bromsar etc. men det vet ju du med.

Definitivt, det är ju förmodligen en alldeles perfekt mysa-omkring-med-och-köpa-glass-motor som den är. Sen kan ju Shafiroff sina saker dessutom.

Jovars, det ena föder det andra..
 
Ball!

Den här har anknytning till tråden och är nog lite udda gatbil tror jag.
700 aluminium cui på gatan. :hihi

Ren porr...

Och TrickFlow-toppar... *ståpäls*

FRÄNT! :yoparty

Brrrr....strYk skall du ha! Hallsting! :fatta!:fatta!

A bara kom ner till folkparken i era sura rostiga gamla polisvalianter med sexa...som ni alltid hade och skämde ut er med jälla Suringar - så ska ni få stryk som vanligt! :D
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top