Classic muscle cars - en omöjlighet att äga?

Och som sagt, även om den inte skulle vara helt frisk i maskineriet är det mycket billiga delar till dessa bilar så du ska inte bli avskräckt utifall det behöver bytas någon reservdel på ett tänkt objekt.
Dessutom är det lättmekat som få.
Så man skulle nästan kunna säga att att en Camaro är en amerikansk motsvarighet till Volvo 240? :hihi

hur mkt skulle det bli för min favvobil, en dodge charger '68? och nej, att ha en sådan bil bara för att synas är inte min grej. fuck that shit, som jag brukar säga.

du skulle kunna få meka med den om du vill.

jag skulle ha varmgarage till min favvobil.

Garagehyra i Sthlm innarför tullarna för en valig bilplats brukar ligga kring 1500-3500:- i månaden. Har hitta garage för 1200:- men det är inte ofta.

Jag skruvar inte så mycket med andras grejor, jag brukar ställa upp om mindre kunniga men teknikintresserade kompisar vill ha hjälp. Dvs för att de vill lära sig, så jobbar vi tillsammans.

Att tex stå och ta ned en jänkeautomat medan ägaren sitter på ngt kafe gör jag inte. Det är bättre att du hittar ngn verkstad du litar på till sånt.

I allra högsta grad, fast på ett bra sätt. ;)

Okej, tack för all info!!

Det måste ju vara lättare att mecka på en gammal bil med inte så avancerad motorik än en bil från 2000-talet där det mesta styrs av en dator? :va

Vad är det för skillnad på en muskelbil och som dOLKOs bil?

Vad är den minsta motorn i muskelbilarna? Är alla manuella eller finns där automatere oxå? Föredrar personligen manuell då det är roligt att "jobba" med bilen. hehe Men dom flesta amerikanska bilar är väl automatare eller det är bara dom nyare? :va

Min pappa var bilmekaniker hela livet så jag har alltid haft bilar och meck runtomkring mig så jag är nog inte helt tappad när det gäller meck. :D

Klassiska könsroller, please come back.
:Bugar

Vänta bara, den här tråden kommer snart visa sitt sanna ansikte när tillräckligt många unga killar tillströmmat: En klassisk raggningstråd.
Glöm inte att den startades en fredag em.

nejdå, han har inget med det att göra, chargern är ett genuint intresse sedan barnsben och jag månar ju om dig jörgen, det vet du. ibland blir du dock lite snöblind med tanke på din teknikhjärna :tungan

Ok, det var oväntat! :D

Last edited:
Håll er till ämnet tack!

Garagehyra i Sthlm innarför tullarna för en valig bilplats brukar ligga kring 1500-3500:- i månaden.

Min förra lägenhet (hyresrätt), i Sveriges kotätaste kommun, gav jag 3700:- för i månaden. För detta fick man en tvåa, penthouse, :rolleyes: - med gigantisk balkong. Priset är för varmhyra och tillika inkl garage med egen port. Skaraborgsdialekten får man på köpet... :gnissla

Det kostar att bli fjollträskare...

Okej, tack för all info!!

Det måste ju vara lättare att mecka på en gammal bil med inte så avancerad motorik än en bil från 2000-talet där det mesta styrs av en dator? :va

Vad är det för skillnad på en muskelbil och som dOLKOs bil?

Vad är den minsta motorn i muskelbilarna? Är alla manuella eller finns där automatere oxå? Föredrar personligen manuell då det är roligt att "jobba" med bilen. hehe Men dom flesta amerikanska bilar är väl automatare eller det är bara dom nyare? :va

Min pappa var bilmekaniker hela livet så jag har alltid haft bilar och meck runtomkring mig så jag är nog inte helt tappad när det gäller meck. :D

Jo precis, det mesta är mekaniskt och går att ta itu och laga.
Nog för att elen i t ex. de gamla muskelbilarna från Chrysler inte var top of the line så är det en bagatell med ett antisladdfel på en spritt ny Audi eller motsv.

dOLKOS bil, en Impala från -65 vill jag påstå är en muskelbil i allra högsta grad.
Det kanske dock inte är den första modellen man förknippar med ordet muskelbil.. Chevrolet Impala SS med 454a är en högst potent bil.

Det finns väl egentligen ett visst antal generella kategorier bland gamla jänkare.

- Muskelbil. T ex. Dodge Charger med 426 hemi och manuell låda anses nog bland de flesta vara muskelbilarnas muskelbil.

- Custom. Nu är ju ingen bil Custom från början, men många bilar har god potential att bli en vacker glidare. T ex. Mercury.

- Hot Rod. En typisk hot rod är ju en 5 fönsters Ford -32.

Sen kan man göra femtielva underkategorier om man så vill, men i det stora hela så är det ungefär som ovan.

Minsta V8an i Mustang (fanns med rak sexa också) är väl 289an (här får någon rätta mig om jag har fel) och ligger då på lite drygt 4.7L.

Manuell låda i muskelbilar är ganska sällsynt tyvärr. Har dom det så får du betala för det. Men en automat är ganska trevlig att köra trots allt.

Ska man vara petig så hör Mustang och Camaro (och Pontiac Firebird) t.ex. inte till muskelbilskategorin, utan s.k. "Pony Cars". Mustangen togs ju fram för att vara en billig, överkomlig bil som skulle attrahera ungdomar. Den fanns ju t.o.m. med 6:a.

Den första muskelbilen brukar anses vara -64 Pointiac GTO med 389:a. Man tog den minsta (med svenska mått mätt = stor) familjebilskarossen, stoppade i den största motorn man hade, lät bli att plocka på dyr utrustning och voilá: En överkomlig prestandabil.

Mina favoriter har alltid varit Mopars (Chryslers) bilar; Plymouth Roadrunner, Plymouth 'Cuda, Dodge Charger och Dodge Challenger (som jag själv har haft ett ex. av). Designen på dessa bilar har drag av cola-flaskor är är bara så jävla sexig. Mopars muskelbilar brukar tyvärr också vara bland de dyraste bilarna i muskelbilssegmentet.

Att köpa en bil från USA osedd är ett vågspel, det kan gå bra, men det kan lika gärna bli katastrof. Amerikanernas uppfattning om bra skick, eller nyrenoverat, är inte som vår uppfattning här i Sverige. Det är mycket spackel, snabblacker och fullösningar som gäller därborta.

Tips (vare sig man köper i Sverige eller i USA) vad det gäller fortsatt värde på bilen är att hitta en bil som är så original som möjligt. En bil som är 100% original och av eftertraktad modell kommer alltid att behålla sitt värde (om man sköter om den). Kolla att den karossmässigt är så solid som möjligt = ingen rost och schysst lack. Att motor/låda/bakaxel är bra är naturligtvis trevligt, men det är betydligt dyrare att rostlaga och lacka en bil än att t.ex. renovera topparna eller tändsystemet.

De flesta motordelar till jänkare är billiga, billigast är det till Cheva, till övriga GM-bilar, Ford och Chrysler är det lite dyrare. Det beror dessutom på vilken motor man har. En Cheva 350 (vanligaste motorn i Cheva) är lika billig att meka med som en volvomotor, en big block Cheva är dyrare, en Chrysler 426 hemi är inte billig nå'nstans.

Ett sista tips är också att om man har en bil som funkar bra; ge fan i att pilla på den. Då kan det sluta med att man står där med en motor som plötsligt har kostat dig 100 papp för att det vore ju schysst med ännu mer pulver under huven. :näsblod

Edit: Såg nu att Jonatan var inne på lite samma saker som jag svamlat om.

Det var ju inte mig själv jag avsåg :mad: :argpådato

:kiss

Jag tycker nog du bör uppdatera din maskinpark med en bil av amerikanskt ursprung för att matcha ditt motorcykelåkande.

Du är en typisk Roadrunner-kille, då kan du sova gått eftersom kulören på din tank kommer från samma koncern.

Roadrunner.jpg

Ska man vara petig så hör Mustang och Camaro..

Edit: Såg nu att Jonatan var inne på lite samma saker som jag svamlat om.

Bra att du nämnde ponycars-delen. Fel av mig.

Klart man måste ha mer pulver. :död

Last edited:
Jag tycker nog du bör uppdatera din maskinpark med en bil av amerikanskt ursprung för att matcha ditt motorcykelåkande.

Du är en typisk Roadrunner-kille, då kan du sova gått eftersom kulören på din tank kommer från samma koncern.

Roadrunner.jpg

Bra att du nämnde ponycars-delen. Fel av mig.

Klart man måste ha mer pulver. :död

Jo jag har flummat på det eftersom många vänner är i hotrod-svängen.
Min HD har faktiskt inte HD:s oranga, det är Mopars Hemi-oranga. Ibland är det ngn gammal ärrad V8-snubbe som ser det.
Men mercan är nice som hobbybil den med.
Roadrunnern är en gammal favvo.

Men jag är mer sugen på en hotrod 32.a kupa alt en 50-60-tals sänkt stepside med bigblock om jag ska ha jänkare. Har man inte familj ska man ju utnyttja att man inte behöver köpa en bil med plats för 5.

Jo precis, det mesta är mekaniskt och går att ta itu och laga.
Nog för att elen i t ex. de gamla muskelbilarna från Chrysler inte var top of the line så är det en bagatell med ett antisladdfel på en spritt ny Audi eller motsv....

Ska man vara petig så hör Mustang och Camaro (och Pontiac Firebird) t.ex. inte till muskelbilskategorin, utan s.k. "Pony Cars". Mustangen togs ju fram för att vara en billig, överko.....

Tack båda! :tummenupp Kul med info! Jag orkar inte sitta och lusläsa all info som står på nätet. Därför jag frågar. Den dagen det kommer bli aktuellt kommer jag så klart ta reda på mycket mer. Tycker om att planera och ha kontroll på det jag gör så om det blir import så blir det med en resa.

Kan man få tag på amerikanska muskelbilar i andra länder som fortfarande är bra bilar, tänker på Tyskland tex. Eller om man nu vill ha en bra bil så är det nästan bäst att åka till us och a? Brukar finnas lite renoveringsprojekt här i sverige men har för mig att dom flesta tar rätt bra med pengar för sina "skrothögar".

Tack igen killar! :tummenupp

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...