Ska man vara petig så hör Mustang och Camaro (och Pontiac Firebird) t.ex. inte till muskelbilskategorin, utan s.k. "Pony Cars". Mustangen togs ju fram för att vara en billig, överkomlig bil som skulle attrahera ungdomar. Den fanns ju t.o.m. med 6:a.
Den första muskelbilen brukar anses vara -64 Pointiac GTO med 389:a. Man tog den minsta (med svenska mått mätt = stor) familjebilskarossen, stoppade i den största motorn man hade, lät bli att plocka på dyr utrustning och voilá: En överkomlig prestandabil.
Mina favoriter har alltid varit Mopars (Chryslers) bilar; Plymouth Roadrunner, Plymouth 'Cuda, Dodge Charger och Dodge Challenger (som jag själv har haft ett ex. av). Designen på dessa bilar har drag av cola-flaskor är är bara så jävla sexig. Mopars muskelbilar brukar tyvärr också vara bland de dyraste bilarna i muskelbilssegmentet.
Att köpa en bil från USA osedd är ett vågspel, det kan gå bra, men det kan lika gärna bli katastrof. Amerikanernas uppfattning om bra skick, eller nyrenoverat, är inte som vår uppfattning här i Sverige. Det är mycket spackel, snabblacker och fullösningar som gäller därborta.
Tips (vare sig man köper i Sverige eller i USA) vad det gäller fortsatt värde på bilen är att hitta en bil som är så original som möjligt. En bil som är 100% original och av eftertraktad modell kommer alltid att behålla sitt värde (om man sköter om den). Kolla att den karossmässigt är så solid som möjligt = ingen rost och schysst lack. Att motor/låda/bakaxel är bra är naturligtvis trevligt, men det är betydligt dyrare att rostlaga och lacka en bil än att t.ex. renovera topparna eller tändsystemet.
De flesta motordelar till jänkare är billiga, billigast är det till Cheva, till övriga GM-bilar, Ford och Chrysler är det lite dyrare. Det beror dessutom på vilken motor man har. En Cheva 350 (vanligaste motorn i Cheva) är lika billig att meka med som en volvomotor, en big block Cheva är dyrare, en Chrysler 426 hemi är inte billig nå'nstans.
Ett sista tips är också att om man har en bil som funkar bra; ge fan i att pilla på den. Då kan det sluta med att man står där med en motor som plötsligt har kostat dig 100 papp för att det vore ju schysst med ännu mer pulver under huven.
Edit: Såg nu att Jonatan var inne på lite samma saker som jag svamlat om.