Claes Tingvall slår till igen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Av någon outgrundlig anledning tycker han att sk försäkring mot fortkörningsböter är något negativt. Undrar varför?
- Det är en suspekt grej i sig och en dålig affär för kunden, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.

Hos ett av företagen kostar tjänsten 485 kronor för tolv månader. Företaget betalar upp till tre fortkörningar under avtalstiden.

Risken för att en vanlig laglydig bilist ska åka dit, vid en enstaka överträdelse, är så liten att skyddet inte är ekonomiskt försvarbart, anser Claes Tingvall.

- En navigator med hastighetsinformation har man betydligt större glädje av än att göda sådana bolag, säger han.

- Claes där finns faktiskt bilister som inte alltid är intresserade av att hålla hastighetsbegränsningen och tycker att försäkringspremien är rimlig jämfört med bötern. Trevligt att han dömer ut konceptet som suspekt och dåligt för kunden men ändå finns där mängder av kunder, märkligt!

Jag är nog rätt benägen att hålla med Tingvall i det här fallet.

Risken att åka fast för fortkörning är relativt liten även för den som ofta bryter mot gällande hastighetsregler.

Jag skulle hellre betala böterna när de uppstår än betala ett par hundra kronor per år för något som jag eventuellt aldrig kommer att utnyttja. Man kan inte försäkra sig mot allt här i livet.

Hur populära är de här tjänsterna egentligen? Jag känner ingen som tecknat en försäkring mot fortkörningsböter. Kanske är det personer med nytaget körkort som är målgruppen som ännu inte insett hur liten risk det är att åka fast.

Risken att åka fast för fortkörning är relativt liten även för den som ofta bryter mot gällande hastighetsregler.

Du måste köra i fel del av skåne om du missat trafikpoliserna....

Jag kör iof rätt mycket men brukar bli lasrad någon gång per år och lustigt nog händer det aldrig på 50 inom tättbebyggt område. Med tanke på vad bötern kostar i förhållande till premien så går man ju vinst om man åker fast oftare än 1ggr/10år....

Surast hittills är 98km/h med släpvagn på 110 delen av E22 och medföljande civilbil. Tack för den televerket.....

Det jag dock reagerar mest på är att en statlig tjänsteman går ut och kallar en branch för skumraskaffärer. Visst den rimmar illa med din kvasivetenskapliga forskning som visar hur förträffligt sänkta hastighetsgränser är men det är knappast så att de blåser några kunder eller gör något olagligt. Han borde mer säga "Det är baklagligt att intresset finns då korrekt hastighetsanpassning är en angelägenhet för vår gemensamma säkerhet"

Last edited:

Jag skulle hellre betala böterna när de uppstår än betala ett par hundra kronor per år för något som jag eventuellt aldrig kommer att utnyttja. Man kan inte försäkra sig mot allt här i livet.

Hur populära är de här tjänsterna egentligen? Jag känner ingen som tecknat en försäkring mot fortkörningsböter. Kanske är det personer med nytaget körkort som är målgruppen som ännu inte insett hur liten risk det är att åka fast.

Både jag och tjejen har sån försäkring, jag har utnyttjat den såpass så att jag ligger på plus ett tag till men jag behöver nog plocka på mig en fortkörning inom kort ändå för att vara på den säkra sidan :D

Man KAN försäkra sig mot allt, nästan. Det går tydligen inte att försäkra en uppbyggd liten sjö fylld med flodkräftor, för att få stålar om kräftpesten bryter ut. Men allt annat kan du försäkra dig mot.

Så varför inte? Jag pyntar 485:-/år och det är en summa man inte märker av någon gång. Däremot om jag får 4000:- i böter för att jag kör 29km/h för fort så svider det betydligt mer i plånboken.
Istället kan jag teckna denna försäkring i 9 år.
Jag kör alltid för fort förutom på 30 samt 50-vägar, anledningen är för att jag har denna försäkring och att jag anser mig själv ha rätt att köra fortare än mina mottrafikanter.
Jag kör många mil per år även om det inte är flera tusen per år som tidigare, kanske 2000 istället för 5-6000mil/år och då drar man på sig böter helt enkelt.

Tingvall har rätt i många saker han säger, men detta är fel. Däremot så skulle vi säkerligen rädda liv genom sänkt hastighet mm. Men det gäller inte mig så jag bryr mig inte så mycket om just den biten :hej

Det jag dock reagerar mest på är att en statlig tjänsteman går ut och kallar en bransch för skumraskaffärer. Visst den rimmar illa med din kvasivetenskapliga forskning som visar hur förträffligt sänkta hastighetsgränser är men det är knappast så att de blåser några kunder eller gör något olagligt. Han borde mer säga "Det är baklagligt att intresset finns då korrekt hastighetsanpassning är en angelägenhet för vår gemensamma säkerhet"

Exakt, då kan man även kalla olycksfallsförsäkring för skumraskaffärer :huvet
Eller helförsäkring på bilen etc...

Last edited:
Du måste köra i fel del av skåne om du missat trafikpoliserna....

I Skåne kör jag mest i nordvästra delarna samt ner mot Malmö ganska ofta och ser ärligt talat inte mycket kontroller. Visst händer det att man stöter på en kontroll, men det är rätt lätt att räkna ut att de ska ut och mäta ungefär när folk är på väg hem från jobbet samt dagarna runt jul, nyår, midsommarafton, sport och påsklov samt lokala specialarrangemang etc. Tar man det lugnt vid dessa tidpunkter klarar man sig långt utan att åka fast.

Jag har åkt fast en gång i mitt liv för fortkörning och det var en sådan dag man inte bör sätta sig i bilen ifall man bor i Helsingborgstrakten. Tog det extra lugnt. På väg från Thulinfältet utanför Landskrona slappnade jag av något och följde trafikrytmen mot motorvägen. Innan påfarten sänkte man hastigheten från 90 till 70 och där stod de med lasern och hovade in pengar till stadskassan och såg till att bidra till att kvoten uppfylldes. Det som upprörde mig mest var inte att jag åkte fast eller böterna för den delen utan att man på ett så cyniskt sätt placerat ut kontrollen. Om detta var för att påvisa att man vill uppnå den så kallade nollvisionen för trafikanterna på plats var det fel tillfälle. Hade hellre sett att man placerade kontrollerna på rätt ställe och satte fast de verkligt farliga bilisterna och inte fokuserade så mycket på hastighet utan beteende. Hellre att man sätter fast en person med ett farligt körbeteende än 1000 fortkörare som kört några km/h för fort.

Jag håller med dig om att Tingvall borde hålla sig borta från att kommentera tjänsterna på det viset han gör även om jag i sak håller med om att de är onödiga i de flesta fall om man inte är en notorisk fortkörare som ständigt åker fast. Var och en få själv avgöra om det är något man tror sig ha någon nytta av. Om det sticker så mycket i ögonen på Tingvall får han väl ta till lagstiftning för att få bort dem.

Både jag och tjejen har sån försäkring, jag har utnyttjat den såpass så att jag ligger på plus ett tag till men jag behöver nog plocka på mig en fortkörning inom kort ändå för att vara på den säkra sidan :D

Du måste vara en sådan notorisk fortkörare. :tummenupp

En tanke som slog mig precis är att desto högre böter man sätter desto attraktivare kommer den här typen av försäkringar att bli. I synnerhet om kontrollerna blir fler i framtiden. Tingvall är nog rätt sur på att försäkringarna motarbetar det avskräckande syfte böterna är tänkta att utgöra.

Jag kör många mil per år även om det inte är flera tusen per år som tidigare, kanske 2000 istället för 5-6000mil/år och då drar man på sig böter helt enkelt.

Det skyddar väl dock inte mot om man åker dit 3ggr på 2år så ryker väl kortet?

Det skyddar väl dock inte mot om man åker dit 3ggr på 2år så ryker väl kortet?

Man KAN bli av med kortet. Jag har fått ett brev från länsstyrelsen där det står att jag kan komma att bli föremål för en utredning huruvida jag ska få behålla mitt kort eller ej. Inget jag behöver bekymra mig över nu då det är "nytt år" så att säga. Och undviker man rekade brev så behåller man kortet.

KGK, jag må vara en "notorisk fortkörare" som merparten av vi killar trots allt är. Skillnaden mellan mig och någon annan notorisk fortkörare är att jag väljer att betala för att slippa höga böter.

På 18 år och ungefär 18000 mil på hoj har jag grovt räknat antagligen kört för fort 16000 mil och åkt fast en gång och betalat 3200 kr.

Jag skulle inte tjänat på den försäkringen.

Och för att jag inte skulle bli ledsen för de 3200 räknade jag ut, att om jag åkt fast varje körd mil så skulle jag ha betalat ca 40 miljoner i böter och då kändes 3200 inte så väldigt mycket längre. :)

Last edited:
Är det autosafe som är the shit eller? Finns det nåt försäkringsbolag som tar böterna även om man har kört lite för fort på 50 väg?

"Risken för att en vanlig laglydig bilist ska åka dit, vid en enstaka överträdelse, är så liten att skyddet inte är ekonomiskt försvarbart"

Det har han ju rätt i. En vanlig laglydig bilist håller ju hastighetsgränserna.

Själv är jag inte intresserad av en dylig försäkring då det är så sällan jag hamnar i hastighetskontroll. Det har i 3 fall av 4 varit nykterhetskontroll under de senaste åren jag blivit stoppad. Den dag jag faktiskt får böter går jag nog back jämfört med priset för försäkringen. (edit: Jag vet dock inte vad försäkringen täcker)

Men det känns egentligen lite si och så med en dylig försäkring då böterna är tänkta att vara ett straff. Sådant ska man normalt inte kunna försäkra sig emot.

Last edited:
Är det autosafe som är the shit eller? Finns det nåt försäkringsbolag som tar böterna även om man har kört lite för fort på 50 väg?

Nix, inte 50-vägar då de vet att de redan nu är och tullar på gränserna och skulle de erbjuda detta på 50-vägar så skulle vägverket omgående kräva ett förbud mot dessa försäkringar.
Jag har dontworry.se då de känns mest seriösa samt att de var först, de andra plagierar hela idén och jag betalar hellre till grundarna.
De betalar böterna omgående och de ringer upp och berättar att det är klart och betalt.

Nix, inte 50-vägar då de vet att de redan nu är och tullar på gränserna och skulle de erbjuda detta på 50-vägar så skulle vägverket omgående kräva ett förbud mot dessa försäkringar.
Jag har dontworry.se då de känns mest seriösa samt att de var först, de andra plagierar hela idén och jag betalar hellre till grundarna.
De betalar böterna omgående och de ringer upp och berättar att det är klart och betalt.

Ja där ser man, en sån där försäkring får det nog bli!

Tack till Claes Tingvall som gjorde så att jag fick upp ögonen för den här tjänsten

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg