Civilkurage?

:D Ganska komiskt det du nämnde att "hjältarna" inte dyker upp förrän fighten är över! Men det är väl då man riskfritt kan passa på och låtsas vara en alfahanne inför tjejerna som satt på bussen....

En fight 2 mot 2 tycker jag verkar vara nåt själva valt och nåt dom kan klara själva. Jag skulle själv ha sökt upp första parkett och passat på att studera självförsvar IRL.

Det där gäller det mesta, folk vågar inte göra något, inte ens om en bensinpump slutat fungera så vågar dom gå in och påpeka det för bensinstationen :gnissla

jag skulle inte gått emellan.
En jämn fight ser jag inget fel med.
Ungtuppar gör så.

Återigen, det var på en buss full med folk. Jag vet inte upprinnelsen till bråket heller. Det kan ha varit så att två av dem hoppade på de andra två som inte ville slåss utan gjorde det för att de var tvungna.

Om jag blir påhoppad på bussen och är tvungen att försvara mig så är det ju väldigt betryggande att veta att folk tänker som många gör här. "Vadå, det är en mot en, klart de ska få slåss i fred..."

Ytterligare en aspekt. Vad ska busschauffören göra? Han kan inte gärna fortsätta köra och låtsas som ingenting. Ska han behöva gå in och bryta för att folk sitter som fån och tittar alternativt tycker att det är helt okej att de slåss?

Om ett par killar kommer överens om att klappa på varandra utan att det stör någon annan så skiter väl jag i det. Men det är fan inte acceptabelt beteende på en buss bland en massa folk!

Återigen, det var på en buss full med folk. Jag vet inte upprinnelsen till bråket heller. Det kan ha varit så att två av dem hoppade på de andra två som inte ville slåss utan gjorde det för att de var tvungna.

Om jag blir påhoppad på bussen och är tvungen att försvara mig så är det ju väldigt betryggande att veta att folk tänker som många gör här. "Vadå, det är en mot en, klart de ska få slåss i fred..."

Ytterligare en aspekt. Vad ska busschauffören göra? Han kan inte gärna fortsätta köra och låtsas som ingenting. Ska han behöva gå in och bryta för att folk sitter som fån och tittar alternativt tycker att det är helt okej att de slåss?

Om ett par killar kommer överens om att klappa på varandra utan att det stör någon annan så skiter väl jag i det. Men det är fan inte acceptabelt beteende på en buss bland en massa folk!
Inga problöem.
Bara att låta dem slåss klart.
Det är först när det går över styr man behöver ingripa.

Hur gör man för att spela på en sådan match? Ställer man sig bara och skriker: Tjugo spänn på dom till vänster?:va

Om jag säger så här, är det en jämn fight och det är små fjolliga kickers skulle det aldrig falla mig in att gå imellan, låt de slå ihjäl varandra om ingen annan råkar illa ut, vill inte ha en kniv i magen eller dyl.
Flera mot en får man göra vad man kan och hoppas att någon mer gör lika dant, men en hederlig fight är bara låta fortgå tills den ena ligger på backen då kan man gå imellan om någon vill använda fötter.

Det där gäller det mesta, folk vågar inte göra något, inte ens om en bensinpump slutat fungera så vågar dom gå in och påpeka det för bensinstationen :gnissla

Och det märks, påpekar man såna saker för folk som jobbar på ställen,
då verkar de ibland tro att man vill ha någon sorts kompensation så man nästan måste slå sig loss för att komma därifrån :va

Ja fick nästan hojen söndersparkad för ja gick emellan ett bråk där nå jävla nötter gav sig på en ensam snubbe..

Hörde bakom mig då nån annan jävla idiot som ropa på mig o stod med foten riktad mot min hoj, han blev som tur va hindrad av andra innan han hann sparka omkull hojen men han fick in en hård jävla spark på den :gnissla
Ja kunde likagärna slagit ihjäl han eftersom jag hade full mc-utrustning inkl handskar med kolfiberknogar men orka inte riskera att nån ytterligare mupp skulle ge sig på hojen...

det finns en enkel anledning till att ingen ingriper: i det här jävla landet med det här jävla skitsystemet blir allyid fel personer dömda! ingen vill ta risken att åka fast bara för att hjälpa nån random människa eftersom de som faktiskt gör det alltid får sota för det. minns några skriverier om nån snubbe som förhindrat en våldtäkt genom att slå ner förövaren med ett fälgkors. gissa vem som blev dömd för mordförsök?...

själv har jag aldrig ingripit i nåt bråk av den enkla anledningen att jag aldrig råkat ut för en liknande situation men skulle jag nån gång göra det känns det självklart att gå in och göra vad man kan. skaffa sig en bild av vad det hela handlar om och därefter agera på lämpligt sätt.

Last edited:
Jag skulle hjälpa dom som verkade vinna :D

Helt rätt att gå emellan. Hade folk i allmänhet reagerat i fler situationer skulle vi inte haft lika många samhällsproblem.

Det skulle vara lite mer jävlar anamma i oss alla... Om någon beter sig illa skulle majoriteten säga åt på skarpen så är det slut med det hela.

Tänker främst på offentliga slagsmål, skadegörelse och mobbing. Ska man slåss så gör man det en mot en tills en ramlar eller ger upp.

Dock är det riktigt starkt att gå emellan ensam, modigt värre:tummenupp

Tänk om alla skulle ha haft 100% civilkurage, så fort det händer något hoppar alla in för att stoppa våldsamheterna. När någon blir anfallen engagerar sig alla och försöker att stoppa våldet så gott de kan. Drar personen kniv stannar man inte upp utan fortsätter som outtröttliga zombies tills våldsverkaren är övermannad eller att man själv stupar. I så fall skulle Sverige förmodligen ha blivit ökänt som det tuffast landet för kriminella. Beväpnade bankrånare skulle ha blivit nermejade av Kemikaze bankanställda med bankdirektören i frontlinjen därefter alla placeringskonsulter och tjänstemän. Sedan skulle kassörskorna ha kommit springande och därefter alla kunder som består av ett gäng pensionärer. Sen om detta inte räcker engagerar sig alla förbigående tills polisen kommer fram. I och för sig dör 50 civila per varje bankrånare men de får stopp på dem i alla fall.

Nu är detta exemplet draget till den yttersta gränsen och ingen skulle ha fått för sig att bete sig som ovanför. Men jag kan tänka mig att olika sammanslutningar av människor har olika nivå på civilkurage. Till exempel tror jag att ett gäng killar från det lokala hockeylaget skulle inte tvekat en sekund att ingripa. Men har man däremot bara en ensam person från hockeylaget kanske han drar sig för att hoppa emellan. Om det däremot är en mix med folk som normalt åker i en buss, som består av pensionärer, tonåringar, några i högre och lägre medelålder samt ett antal tjejer/kvinnor, är civilkuraget kanske inte lika högt som för ett sammansvetsat hockeylag.

Vad jag vill säga är att man utvärderar risker i allt man gör. Civilkurage i all ära men ibland kan kuraget vända sig mot en själv och då får man lida för sitt felvärderade kurage istället för orosstiftarna som började bråka från början. Jag vet en kille här i trakterna som är i min ålder och som sitter i rullstol efter knivhugg mot ryggen för cirka 7 år sedan vilket skedde på ett disco. En annan bekant upptäckte ett knivstick i ryggen när han kom hem från ett disco där han hade bråkat med ett par killar. Han märkte att någonting sved till men inte förrän senare blev han varse sitt sår. Ställer man sig emellan vid dessa situationer är chansen rätt stor att man kan råka illa ut själv, därför bör man tänka sig för innan. I vissa fall är det befogat med lägre civilkurage då våldet är mer passande för ordningsmakten, men det är ju väldigt svårt att veta på förhand om våldsverkaren är livsfarlig eller inte.

Själv tänker jag mig för en extra gång nuförtiden innan jag ställer mig emellan vid bråk. En bekant som jag knappt känner började växla argsinta blickar med en annan disco gäst. Redan då kunde man räkna ut att de skulle börja bråka och en armbåge flög upp från den okände killen mot den som jag knappt kände. Vad jag fick för mig då var att jag skulle ställa mig med ryggen (aldrig mer med ryggen emot) mot den okände killen samtidigt som jag agerar som en i mängden eftersom det var väldigt trång och som en personlig sköld. Men bara för att denna okände kille inte fick chansen att banka på sitt första objekt gav han sig på mig istället bakifrån. Nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte lät dem fortsätta med sitt och i dagsläget tas fallet hand av åklagare.

Last edited:
bra gjort av dig...
dock tror jag 90 procent skulle bli som du beskrev .. sturksa när bråket mattades av..

Lucus: Du har helt rätt i det du skriver.

I den här specifika situationen gjorde jag den bedömningen att det var ofarligt att gå emellan. Jag kunde direkt avgöra att jag är fysiskt starkare än var och en av killarna och på så vis lätt kunde värja mig om de skulle ge sig på mig. De slogs frenetiskt med varandra, risken att de skulle ge sig på mig istället var obefintlig. Det värsta som kunde hända var att jag skulle få en pojknäve i plytet, och det överlever jag. :-) Hade det varit fyra tatuerade skäggiga karlar med skinnvästar med dödskallar på hade jag försökt kliva av bussen snarast istället... ;-)

Visst, någon av dem kunde ha haft en kniv, men jag bedömde det som rätt osannolikt också. Jag skulle utan att tveka göra samma sak igen. Folk måste sätta gränser och visa ungdomarna att visst beteende inte accepteras av vanligt folk.

Ja, jo, det hade aldrig hänt i Danmark. Eller Turkiet. Eller Sveg. Där hade alla gått emellan. Ja JÄVLA SVENSKAR!!! Svenskarna!!! Fan för dem alltså.

Det är hemskt mycket tjat om svenska svenskar, men det är bara inbillning. Folk tänker likt och olikt över hela världen. Även svenskar reagerar annorlunda. Det kanske är du som ingrep som är svensken? :va

Lucus: Du har helt rätt i det du skriver.

I den här specifika situationen gjorde jag den bedömningen att det var ofarligt att gå emellan. Jag kunde direkt avgöra att jag är fysiskt starkare än var och en av killarna och på så vis lätt kunde värja mig om de skulle ge sig på mig. De slogs frenetiskt med varandra, risken att de skulle ge sig på mig istället var obefintlig. Det värsta som kunde hända var att jag skulle få en pojknäve i plytet, och det överlever jag. :-) Hade det varit fyra tatuerade skäggiga karlar med skinnvästar med dödskallar på hade jag försökt kliva av bussen snarast istället... ;-)

Visst, någon av dem kunde ha haft en kniv, men jag bedömde det som rätt osannolikt också. Jag skulle utan att tveka göra samma sak igen. Folk måste sätta gränser och visa ungdomarna att visst beteende inte accepteras av vanligt folk.

Du skrev tidigare att du var en fredlig kille som aldrig varit i ett slagsmål.

Nu vet jag ju inte vad du menar med pojkar men var inte så säker på att en pojknäve är så ofarlig. Den kan vara farligare än ett skägg med tatueringar och skinnväst.

Jag kan hålla med i sak. Det är alldeles för få som ger intryck av att bry sig om när någon åker på stryk eller blir misshandlad. Dom flesta verkar bara vilja titta bort och låtsas som att inget händer.

Personligen har jag alltid gått emellan och stoppat när bråk uppstått. Jag gör det för att jag vet att jag har ganska goda chanser att värja mig då jag tränat en hel del självförsvar. Visst finns risken att någon har en kniv och vill använda den men skulle någon dra kniv och ge sig på mig för att jag går emellan så tror jag fortfarande att jag har något bättre chans än genomsnittet att klara mig någorlunda helskinnad. Ser jag innan jag går emellan att dom har kniv så skulle jag inte gå emellan. Det är lite för farligt. Det är troligare att jag skulle börja med att ringa polisen istället och sedan försöka avleda uppmärksamheten lite mot mig från hyfsat säkert avstånd för att fördröja så att polisen hinner komma.

Men jag har dock full förståelse för att många väljer att inte gå emellan. I varje situation måste man väga riskerna mot insatsens värde. Vet man med sig att man har dåliga chanser om någon av dom inblandade parterna byter föremål för attacken så är det ganska förståeligt att man avstår. Civilkurage är att göra det man kan och i ett sådant läge är det kanske bättre att ringa polisen. Är man rädd att någon av de inblandade kanske har kniv så är det ju i det närmaste försök till självmord att gå emellan.

Själv går jag dock som sagt emellan om jag kan. På gott och ont. Det kanske blir så att jag en dag råkar illa ut för det men om jag kan förhindra att någon blir misshandlad så får det i så fall vara värt det. Det gäller dock att ha ganska bra koll på vad man har rätt att göra och inte göra enligt lagen om självförsvar. Annars kan man sätta sig själv i klistret.

För övrigt så har jag en gång hunnit se ett lysande exempel på civilkurage på just en buss. En nattbuss ut till Hökarängen för ett antal år sedan. En kille som satt vid bakdörrarna försökte ragga på tjejen mittemot. Hon var inte det minsta intresserad av honom och när han förstod det så valde han att helt sonika börja klappa till henne. Jag hann inte mer än hajja till och undra vad fan som hände innan en annan kille var på honom som en iller och gav honom några välförtjänta smällar och sedan kastade av honom av bussen vid nästa hållplats. Tjejen klarade sig för övrigt med en rodnad kind eftersom det inte han bli något mer än några örfilar.

Ja, jo, det hade aldrig hänt i Danmark. Eller Turkiet. Eller Sveg. Där hade alla gått emellan. Ja JÄVLA SVENSKAR!!! Svenskarna!!! Fan för dem alltså.

Det är hemskt mycket tjat om svenska svenskar, men det är bara inbillning. Folk tänker likt och olikt över hela världen. Även svenskar reagerar annorlunda. Det kanske är du som ingrep som är svensken? :va

Nu har du övertolkat mig rätt grovt. Dessutom har du uppenbarligen inte läst hela tråden. Byt ut "svenskar" mot "folk i allmänhet" i mitt första inlägg. De flesta på bussen var, förklarligt nog, svenskar. Om halva bussen hade bestått av mörkhyade hade jag fortfarande skrivit "svenskar".

Du skrev tidigare att du var en fredlig kille som aldrig varit i ett slagsmål.

Nu vet jag ju inte vad du menar med pojkar men var inte så säker på att en pojknäve är så ofarlig. Den kan vara farligare än ett skägg med tatueringar och skinnväst.

Jag har aldrig slagit någon, däremot har jag fått en käftsmäll en gång. Det gjorde inte särskilt ont. En smäll av en stadig kille på 100 kg däremot skulle jag inte gärna stå i vägen för! Det var rätt små grabbar i 15-20-årsåldern. 60-65-kgsklassen kanske. Av slagsmålsstilen att döma var det rätt ofarligt att få käken ivägen. Det var lite hockeyfajtkänsla. Jag var inte målet för några slag, det värsta som kunde hänt var väl att jag hade fått en snyting av misstag.

Last edited:
Jag har aldrig slagit någon, däremot har jag fått en käftsmäll en gång. Det gjorde inte särskilt ont. En smäll av en stadig kille på 100 kg däremot skulle jag inte gärna stå i vägen för! Det var rätt små grabbar i 15-20-årsåldern. 60-65-kgsklassen kanske. Av slagsmålsstilen att döma var det rätt ofarligt att få käken ivägen. Det var lite hockeyfajtkänsla. Jag var inte målet för några slag, det värsta som kunde hänt var väl att jag hade fått en snyting av misstag.

Vikt väger tungt med det är inte allt...

Ok, så du klarar av att bedöma slagsmålsstilar trots allt... Ja, du gjorde nog uppenbarligen en korrekt bedömning eftersom du inte fick stryk.

Anars kan även ganska kompetenta fighters för en lekman se amatörmässiga ut i en gängfight tätt inklämda i en buss.

Du skulle låtit dem slå ihjäl varandra så hade de gjort Sverige en tjänst :D

Skämt åt sido.

Nä jag skulle nog inte våga gripa in i dagens samhälle,du vet inte vem som går lös där ute.
Men visst känner man på sig att man har en chans så kanske.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...