Civilkurage?

Jag önskar att jag kunnde säga att jag hade ingripit. Men jag tror tyvärr inte det. Hade jag kommit ut genom en dörr typ 5 meter ifrån dom och bara sett slaget hade jag så klart undrat vad fan han höll på med.

Jävla idoter det finns, snaka om att sabba för andra invandrare och bygga på alla fördomar. Ut med paket! Kan man ta typ gotland och göra om till anstalt för idioter utan etik och moral? Typ som england gjorde med australien.

Åkte med ett tåg in mot malmö när jag bodde utanför ystad. Då satt det en gubbe där, som först traka en ung tjej med diverse på hopp och obehagliga påståenden, sen gick det på en mörkhyad snubbe som såg j*vligt sköt som ut. Då skulle fan skappet börja tracka honom istället. Dialogen va typ denna

gubben: Vart har du fått tag i så där dyra kläder? Har du sålt knark till barn?

Den mörkhyade: What? exuce me i dont speak swedish, can you repat it in english?

Gubben: How did you get monny to that clothes? Did you sell drogs to children?

Den mörkhyade: I havent sell any drogs! Are you insane? I worked white the news papper!

Gubben: Yeah right.. I dont my kids to by drogs fom you!

Den mörkhyade: Your nutts...

Guben: stöd terorismen! Släpp in mer vildar! Släp knarket fritt! Fyfan.... Ne vafan gör du i sverige.

Nu kunde jag inte va tyst längre utan sa högt: Vad fan gör DU i sverige?
Inser genast att det va korkat efter som gubben va aggresiv.

Då blir han skit sur och springer bak i kupen och frågar vem fan det va som sa det. Jag svarade självklart inte. Så han börjar hotta en tjej att hon minnsan ska säga annars så slår han henne.
Då säger jag lungt och stilla: det var jag, ta det lungt... mer hinner jag inte säga förens han vänder sig om och tar strypgrepp på mig.
Jag får in ena foten mellan mig och hans mage och fotar bort han så att han nästan rammla bakåt på andra sidan, Jag flygger upp och ska börja pukla på han, slår ett slag, sen går jonas min kompis som satt brevid mig och en storväxt man i mellan och drar bort gubben och ställer sig i mitten så att gubben inte kan gå bakåt i cupen utan att passera honom.

Då börjar gubb fan ropa massa saker åt mig, som tex: Du kommer väll för fan från sverige? Jävla föredare? Jag är 52 och du är 18 och du är redan anfod.

Lite rolligt eftersom jag är 16 och då va väldigt spinkig.

När vi gick av så roppade han jävla stockholms bög efter mig. Han som gick i mellan tog tag i han och skicka in han i dörren och sa: "Ja men med fler som han skulle vi slippa sånt dräg som dig."
Kändes jävligt skönt när han sa det.
Kom på efteråt att det va riktigt korkat att säga något eftersom han va ganska aggresiv och kunde haft en kniv eller varit van vid att slåss, men jag kunnde bara inte med att han satt där och trackade alla.

Prulle: :klappar

Gött att du fick hjälp också, är ju inte alltid alla får det.. Och tur att idioten inte hade något vapen/använde det om han hade.

-Rosen- skrev:
det är förstås sant, för om han går på mig så har jag rätt att försvara mig. men det känns lite kasst att ge honom förvarning/första slaget för då får han en fördel.
Nu så jag inte att han skulle skulle träffa med sitt slag innan du hejdar honom.
;)

Underbart Prulle. :)

Roberth skrev:
Nu så jag inte att han skulle skulle träffa med sitt slag innan du hejdar honom.
;)
också sant, man kan ju anta att han kommer att smälla till en så man ställer in sig på att blockera honom.

kan var abra att kunna det juridiska lite, speciellt som jag bor i Trelleborg :tummenupp

Last edited:
Flera har frågat om man får hjälpa en person som blir misshandlad, utan att själv åka dit för misshandel. Svaret är ja.
Man får ta över någons nödvärn om personen är oförmögen att skydda sig själv.
(Enl. den vaktutbildning jag fick i det militära)
men som alltid handlar det om bevisfrågan..

AxlySM skrev:
Prulle: :klappar

Gött att du fick hjälp också, är ju inte alltid alla får det.. Och tur att idioten inte hade något vapen/använde det om han hade.
Tack. Nej det är ju inte det, och det är ännu värre jag mennar då har ju någon redan bruttit isen..

Mmm, kunde ju slängt upp mobilkameran för att få bevis.. Skulle han sedan komma mot mig är det ju bara att fortsätta filma och invänta slaget. Eller så springer man. Men han såg rätt klen ut, så han hade nog åkt i backen först.. Eller så hade jag sprungit ifrån honom åtminstone, löpare som man är. :3freak

crashtestdummy skrev:
Flera har frågat om man får hjälpa en person som blir misshandlad, utan att själv åka dit för misshandel. Svaret är ja.
Man får ta över någons nödvärn om personen är oförmögen att skydda sig själv.
(Enl. den vaktutbildning jag fick i det militära)
Hur avgör man det då? Jag mennar om jag går i mellan vill jag gärna typ ta tag i angriparn bakifrån och kasta ner han på marken alternativt fälla han med en "spark" i knäväket. Men det går väll inte som nödvärn? Börjar man hojta lär han ju gå på dig istället och då är det bara hoppas att du är starkare/har bättre teknik.

crashtestdummy skrev:
Och att den som ingriper mot gärningsmannen inte hejdar sig i tid så hans våldsanvänding rubriceras som hämnd. Alltför vanligt.

prulle skrev:
Hur avgör man det då? Jag mennar om jag går i mellan vill jag gärna typ ta tag i angriparn bakifrån och kasta ner han på marken alternativt fälla han med en "spark" i knäväket. Men det går väll inte som nödvärn? Börjar man hojta lär han ju gå på dig istället och då är det bara hoppas att du är starkare/har bättre teknik.
Det går jättebra. Sedan att han krossade näsbenet när han for i backen kunde ju inte du förutse när du försökte avbryta en pågående misshandel.

Roberth skrev:
Det går jättebra. Sedan att han krossade näsbenet när han for i backen kunde ju inte du förutse när du försökte avbryta en pågående misshandel.
jaja, man kan komma undan med att ha ihjäl någon i nödvärn om personen var tex.beväpnad.

Sunt örnuft, eller proptionalitetsprincipen, hjälper dig här.
Bruka inte mer våld än vad situationen kräver.

Man kan ju måla upp hur många varierande scenarion som helst, de med mildare eller inget våld inblandat är svårare att bedömma.

Om du ser en mycket rå misshandel där uppenbar fara för offrets liv föreligger så kan du bruka våld till den grad att du stoppar gärningen tämligen omgående. EDIT: OBS våld behöver inte alls vara enda medlet, och skall inte vara första åtgärden. OBS

Vad detta är eller inte är kan ingen (möjligen polisman) i detalj inte råda dig om i förhand.
Jag vet vad mina rättigheter är, men inte hur jag skulle agera, det får situationen avgöra.
Jag vill upplysa om detta för att gemene man skall ha mer på fötterna när man tvivlar om ingripande. Inte för att man skall ha närmare till att slå ner någon.
Anser mig vara hyffsat väl insatt i detta, dock mer i de militära reglerna, så allt behöver inte vara helt korrekt i detalj.

Brottbalken:
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Last edited:
Roberth skrev:
Har du pratat med donnan?

Nix.. Såg henne inte i skolan idag. Eller kände inte igen henne iaf. :rolleyes: Bara killen som hängde på två tjejer.

Får se hur det utvecklar sig framöver, verkade vara allmänt stökigt hos "dem" (utlänningarna) idag med grupper som satt och samtalade med extrapersonal osv..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT