Civilkurage?

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Hm, min första tråd på det här forumet då.. Yeah.

Kom nyss hem från skolan, och har tänkt lite på det där med civilkurage på vägen.. När jag skulle gå till cykelstället i skolan gick jag förbi ett par som jag sett i skolan tidigare.. Hörde tjejen säga "jag mådde skitdåligt förut azzå" och "du slådde verkligen sönder mig på toaletten förut". (lade märke till ordet slådde särskilt, petig som man är..) innan jag kom ut.

Skulle låsa upp min cykel, ingen var i närheten varken inne i korridoren där de stod mellan två "sektioner" av dörrar, eller ute vid cykelstället.. Sedan hörde jag (och såg) genom dörren hur hon började skrika på honom, och då slog han henne, med ett som det såg ut relativt hårt slag, någonstans över magen, som jag uppfattade iaf. Tekniska detaljer men..

Låste upp cykeln, sedan kollade jag vad han gjorde mer.. Hon kollade ut med vädjande blick och när han märkte det kollade han också ut.. Gav honom en hård blick och fortsatte kolla. Han började då banka på dörrutan och gapa. Fortsatte kolla på honom och han på mig. Sedan skakade jag bara på huvudet och åkte hem.

Det kändes fel i efterhand.. Jag hade velat säga till honom rejält, men tanken flög genom mitt huvud att tjejen säkert skulle få det ännu värre efteråt isåfall.. Och att jag också skulle få det. Inte skulle det bli bättre av att jag för tillfället är helrakad (misslyckades med trimmern häromdan, 7 cm blev 0 mm på ett ställe så jag var tvungen att ta bort allt) och han utlänning. Iofs hade jag mössa på mig, men om det verkligen hade smällt.. Tjejen ifråga var också utlänning, eller hade iaf utländsk bakgrund liksom honom.

Det kändes som om jag inte borde lägga mig i, och att det skulle bli bäst för alla om det inte blev bråk, särskilt då jag föredrar att prata istället för att slåss. Men nu undrar jag, var det fel att inte gå tillbaka och säga till honom, tycker ni? Och om jag borde göra något nu såhär i efterhand. Jag menar, visst, man kan bli sur och grinig om man har relationsproblem eller vad de nu hade, men man slår inte till en tjej stenhårt, eller får henne att i det närmaste lipa över en "behandling med slag på en toalett", väl? :näsblod

det e nog upp till var o en hur man gör.du har ju i alla fall markerat att du sett honom o han e bortgjord.jag skulle nog vara er handgriplig tror jag men som sagt det e väl tillfället som avgör.tycker du gjorde rätt :tummenupp .gräm dig inte

Varför slog du inte ihjäl "nysvensken" samtidigt som du påpekar att den handling han just utförde tolereras inte i detta land.

snabbåka skrev:
Varför slog du inte ihjäl "nysvensken" samtidigt som du påpekar att den handling han just utförde tolereras inte i detta land.

Hm, man kan ju fråga sig. Det stod och vägde, men nackdelarna med att slå ihjäl honom var fler än fördelarna. :rolleyes:
Skulle nog sagt åt honom iaf. Håhå. "Nästa gång."

Ok mikee! :)

Kort svarat så gjorde du nog fel!

Långt svarat så gjorde du nog rätt! Att gå fram till någon och förklara läget samtidigt som du är uppretad på den personens beteende blir sällan bra.
Lite som att hälla vatten på en gås. Skulle nu den här liraren få för sig att slå på dig kan du ju fundera på vem donnan är lojal mot i en rättegång. Dig eller snubben?
Som jag ser det så har hon att välja på stryk eller mycket stryk när hon beslutar sin lojalitet.

Liknade saker har hänt mig när ja surrat med "fel" brud på krogen.
Jag tackade för mig och gick därifrån.

En annan sak är om det är en pågående misshandel, men det var ju inte det som frågan gällde.
:)

Suger gör det..

Mvh Roberth

funderade på just detta idag. kan man inte få problem om man blandar sig i sådana här saker (utöver det uppenbara att hans brorsor slår ner en för att man nitade deras lillebror)? alltså kan killen stämma en för misshandel om man tar bort honom från tjejen med våld?

Civilkurage är lika ute som synthmusik i dessa dagar,Tyvärr.
Inte många som vågar/vill avsyra misshandel,Jag har en känsla av att
Rättsystemet är en av bovarna här.
Heder åt den som vågar ingripa.

-Rosen- skrev:
funderade på just detta idag. kan man inte få problem om man blandar sig i sådana här saker (utöver det uppenbara att hans brorsor slår ner en för att man nitade deras lillebror)? alltså kan killen stämma en för misshandel om man tar bort honom från tjejen med våld?
Är det en pågående misshandel kan man gå in och bryta beteendet med ett ganska hårt slag såpass han slocknar. Då klarar du dig.
Om du fortsätter och slå när han ligger är du torsk.

I det här fallet är det ingen ide då han eventuellt har ett vittne på sin sida samt att misshandeln/beteendet avslutats.

Roberth skrev:
Är det en pågående misshandel kan man gå in och bryta beteendet med ett ganska hårt slag såpass han slocknar. Då klarar du dig.
Om du fortsätter och slå när han ligger är du torsk.

I det här fallet är det ingen ide då han eventuellt har ett vittne på sin sida.
okej, skulle bara kännas så värdelöst om man ser en misshandel men inte kan ingripa för att man kan få fängelse/skyddstillsyn.

tekniskt sett har du bevittnat ett brott, misshandel eller kvinnofridsbrott skall inte jag avgöra.
och du har laglig rätt, men inte skyldighet, att ingripa.
Ett så kallat envarsingripande (Alternativt Nödvärn) kan vara lämpligt i denna situation.
Envarsingripande ger dig kortfattat rätten att skydda person som blir utsatt för våld, detta kan du göra med våld utan att själv vara "våldsverkare" i lagens mening.
Dock är din beskrivna situation lite gränsfall vad gäller ditt brukande av våld, det är först då den utsatta personen själv är oförmögen att skydda sig som din rätt till våld inträder.

Last edited:
R2 skrev:
tekniskt sett har du bevittnat ett brott, misshandel eller kvinnofridsbrott skall inte jag avgöra.
Ett så kallat envarsingripande kan vara lämpligt i denna situation.
Envarsingripande ger dig kortfattat rätten att skydda person som blir utsatt för våld, detta kan du göra med våld utan att själv vara "våldsverkare" i lagens mening.
Dock är din beskrivna situation lite gränsfall vad gäller ditt brukande av våld, det är först då den utsatta personen själv är oförmögen att skydda sig som din rätt till våld inträder.
men om man ser en kvinna som blir slagen av en man, kvinnan skriker att han ska sluta och höjer bara näderna för att skydda sig. man ser att han inte slutar (kanske en minut eller mindre). har jag då rätt att gå fram och "oskadliggöra" honom?

I see your point R2. Givetvis skulle jag dock inte börjat med en våldshandling, utan sett var det hade lett till att bara säga ifrån.. Men som någon annan påpekade, jag skulle knappast ha stödet på min sida i slutändan om det gick längre än så..

Det där med Trollhättan är lite kul faktiskt. :tungan Våra lärare har tagit upp det tidigare, hur det var här i staden, och det är inte så många som vet vad VAM är/var, eller hur mycket skit det har varit här egentligen. Det enda man hört talas om är väl moskébranden, nazistdemonstrationer och Gorm Lind, Sverigedemokraternas lokale man som var lärare på grannskolan förr och ständigt uttalades sig rasistiskt. Annars är det lugnt här tycker jag (iofs är det lite riskabelt att åka genom Kronogården, Thns eget Rosengård :D).

Det här exemplet var väl kanske inte heller så grovt, men någonstans börjar ju beteendet och säger man inte ifrån så går det väl som det går..

R2 skrev:
Ett så kallat envarsingripande kan vara lämpligt i denna situation.
Korrekt. :tummenupp

Det axlySM skulle kunna göra är att erbjuda sitt vittnesmål till tjejen så kanske hon polisanmäler misshandeln.
Det är inte försent än. Snacka med henne imorgon ifall snubben inte syns till.
Vill hon inte anmäla så har du iallafall gjort vad du kunnat.
Lycka till :)

-Rosen- skrev:
men om man ser en kvinna som blir slagen av en man, kvinnan skriker att han ska sluta och höjer bara näderna för att skydda sig. man ser att han inte slutar (kanske en minut eller mindre). har jag då rätt att gå fram och "oskadliggöra" honom?
Ursäkta R2 att jag svarar här.

Rent praktiskt:Tänk som så att det är offret du vill skydda och kliv emellan offret och gärningsmannen. Använd ALLA röstresurser du har och säg att han ska lägga av. Det brukar räcka där.

Om han nu fortsätter att slå och du har färdigheten/styrkan att hejda honom, gör du det.

Roberth skrev:
Ursäkta R2 att jag svarar här.

Rent praktiskt:Tänk som så att det är offret du vill skydda och kliv emellan offret och gärningsmannen. Använd ALLA röstresurser du har och säg att han ska lägga av. Det brukar räcka där.

Om han nu fortsätter att slå och du har färdigheten/styrkan att hejda honom, gör du det.
det är förstås sant, för om han går på mig så har jag rätt att försvara mig. men det känns lite kasst att ge honom förvarning/första slaget för då får han en fördel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT