2309789 Eftersom det nu bara är drygt en vecka kvar tills lanseringen av Civilization IV expansionen Warlords passar jag på att skapa en alldeles egen tråd om detta underbara i spel i hopp om att finna andra frälsta. Skulle det visa sig att jag är ensam cIV-fanatiker här på SH blir jag minst sagt besviken (och förvånad!)... Folk som lirar cIV regelbundet, sporadiskt och folk som är intresserade av att börja spela är välkomna att uttrycka sina åsikter här.
Börjar väl med att presentera mig själv som cIV spelare:
Min längtan efter det perfekta strategispelet kom relativt sent här i livet. Efter att ha spelat en del Red Alert i min barndom kom senare FPS/TPS spel att dominera min hårddisk, men efter att ha prövat Age of Empires 3 återfann jag min bortglömde kärlek till strategilir. Efter att ha tröttnat på AoE III på rekordtid (2 dagar) sökte jag på internet och fann att ett spel som kallades Civilization betraktades av många som det bästa, och jag började lira! Efter att ha legat kvar på svårighetsnivån Chieftrain ett bra tag tog jag i våras steget upp till Warlord, och sen några veckor tillbaka vågar jag även kalla mig för Noble.
Bästa spelade spelet är nog en Diplomatic anno 1665 (AD) @ Warlord, samt en space 1879 @ Noble. Trots att många ser det som en "om allt annat skiter sig"-vinstsätt anser jag faktiskt att Space kan vara jäkligt kul om man verkligen försöker slå sitt tidigare rekord och verkligen satsar på det. Militära vinster är jag inte mycket för, då jag tycker att det är "för lätt" att bara pumpa ut trupper.
Fyll på med era erfarenhet, skryt om era vinster och diskutera taktik nu!
(Bifogar en bild på mitt "perfekta" lir, världsscenario, standard bana, epic, noble, lirade som Ceasar och vann Space 1879)