Civilization IV (+ Warlord) - tråden!

Har inte prövat Galactic Civ, kanske gör det när jag tröttnar på cIV :)

Finns även ett annat spel i Civilizationfamiljen, nämligen CivCity där man istället för en civilization tar kontroll över en stad (Rom). Ska tydligen vara ett helt okej spel, om än lik de andra stadssimulatorerna.

heimdal skrev:
2348719 på vilket sätt är det nästan svart?

Synd att jag inte vet hur man sparar en bild på hur det ser ut. Själva spelet funkar såtillvida att menyer mm funkar. Man kan spela, även om det är ganska segt. Där stadens namn ska stå är istället bara turkosa rutor. Själva kartan är nästan svart. Det som syns är mina units, endel skog och vita vågor på vattnet (det är så man ser att det är vatten för annars är det bara svart...).

För så här ska det väl inte se ut i början eller? Verkar ju fuckat.

mm, får försöka hitta nya drivrutiner. är ju en sån där bärbar som man inte har en blekaste aning om vad det är för grafikkort i. nån som vet hur man kollar det på enkelt sätt?

Last edited:
heimdal skrev:
2351183 de låter som om de fattas filer eller liknande..

antar att du provat å installera om spelet

http://www.majorgeeks.com/download4181.html
där har du ett program där man kan se de mesta som händer i datorn

Jo, installerat om ett antal ggr.

Nu har jag stött på fler skumma grejer. När någon ledare pratar med mig är det bara ögon och mun som svävar fritt i luften!:skrämd

Sen vid dessa tillfällen flimrar bilden lite och muspekaren segar sig och blinkar.. så är det även i menyerna innan man börjar spela.

syntax error helt enkelt...

ska kolla det programmet:tummenupp

Kokke skrev:
2351204 Jo, installerat om ett antal ggr.

Nu har jag stött på fler skumma grejer. När någon ledare pratar med mig är det bara ögon och mun som svävar fritt i luften!:skrämd

Sen vid dessa tillfällen flimrar bilden lite och muspekaren segar sig och blinkar.. så är det även i menyerna innan man börjar spela.

syntax error helt enkelt...

ska kolla det programmet:tummenupp

har du uppdaterat till senaste versionen av spelet? (1.64 tror jag) :va

den första versionen av spelet som jag laddade ner.. blev lite så.. att jag såg inte när man byggde improvements eller skog osv.. men de löste sig med en annan version bara :va

mini-knutten skrev:
2351235 har du uppdaterat till senaste versionen av spelet? (1.64 tror jag) :va

Japp nu har jag installerat senaste versionen av spelet samt senaste versionen av drivrutin till grafikkort. Har oxå valt den lägsta grafiken i spelet. funkar ändå inte, men fick fram texten vid städerna, ledarnas hela ansikten och floder nu oxå:tummenupp

Blir bättre och bättre men känns som man har gjort allt man kan nu... eller?

mini-knutten skrev:
2309789 Eftersom det nu bara är drygt en vecka kvar tills lanseringen av Civilization IV expansionen Warlords passar jag på att skapa en alldeles egen tråd om detta underbara i spel i hopp om att finna andra frälsta. Skulle det visa sig att jag är ensam cIV-fanatiker här på SH blir jag minst sagt besviken (och förvånad!)... Folk som lirar cIV regelbundet, sporadiskt och folk som är intresserade av att börja spela är välkomna att uttrycka sina åsikter här.

Börjar väl med att presentera mig själv som cIV spelare:
Min längtan efter det perfekta strategispelet kom relativt sent här i livet. Efter att ha spelat en del Red Alert i min barndom kom senare FPS/TPS spel att dominera min hårddisk, men efter att ha prövat Age of Empires 3 återfann jag min bortglömde kärlek till strategilir. Efter att ha tröttnat på AoE III på rekordtid (2 dagar) sökte jag på internet och fann att ett spel som kallades Civilization betraktades av många som det bästa, och jag började lira! Efter att ha legat kvar på svårighetsnivån Chieftrain ett bra tag tog jag i våras steget upp till Warlord, och sen några veckor tillbaka vågar jag även kalla mig för Noble.

Bästa spelade spelet är nog en Diplomatic anno 1665 (AD) @ Warlord, samt en space 1879 @ Noble. Trots att många ser det som en "om allt annat skiter sig"-vinstsätt anser jag faktiskt att Space kan vara jäkligt kul om man verkligen försöker slå sitt tidigare rekord och verkligen satsar på det. Militära vinster är jag inte mycket för, då jag tycker att det är "för lätt" att bara pumpa ut trupper.

Fyll på med era erfarenhet, skryt om era vinster och diskutera taktik nu!

(Bifogar en bild på mitt "perfekta" lir, världsscenario, standard bana, epic, noble, lirade som Ceasar och vann Space 1879)

mm jag är ganska galen i det spelet också, vet inte hur många timmar man slösat bort på det där spelet.. hälsoskadligt :)

kamikaze.MC skrev:
2375810 mm jag är ganska galen i det spelet också, vet inte hur många timmar man slösat bort på det där spelet.. hälsoskadligt :)

sant, men själv håller jag faktiskt på att tröttna lite nu :argpådato

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...