Cityfesten i Gävle

Jag vill oxå åka med...
jobbar tyvärr dygnet runt på Arlanda denna helg... får ifs. åka hem i kväll, men inte mer än 1h från arlanda :-(

Ha det så bra då ... :gråta

Tinatjejen skrev:
Det där är inte precis det bästa man kan säga inne på ett URR forum :rolleyes:
Rörken är heligast av det heligaste.
Våra måndagars räddning :fakta

hehe :D jo har vart där och kollat vid rörken...

jag vet,men det är många dagar till måndag så jag tyckte du skulle åka me dom andra istället :) på MC tar det ju 1 timme max ;) :fakta

Motormuller 23.30

Kan det ha varit ett gäng från URR som passerade Lövstalöt på väg hem från Gävle kl. 23.30 ikväll. :confused:

Kunde urskillja en V-tvin (har Robbi fått sin ljudförskönare) och åtminstonde en radfyra. :p
Jag stog ute c:a 400m från E4:an, det lät vackert iaf. :fakta

Har själv inte kört något idag, man blev lite sugen.
Måste nog ta hojen till jobbet i morgon bitti :squid

Japp, var säkert oss du hörde, borde ha passerat där omkring den tiden. var M:et, Mårten med sitt sköna muller, Robban å så vi andra med våra i sammanhanget ljudlösa maskiner :D

Jag säger bara en sak. Kommentatorn till Roslagsloppet i Öregrund rockade stenhårt :rock

* Här kommer det en gul båt......
* Här kommer det en vit båt................
* Här kommer det en i tre knop, det går inte så fort men han är nog glad att ha kommit i mål...............................
* Nästa år kommer det bli jättespännande, men jag säger inte vad?????????????????????????????????????????

Han var nästan roligare än vägen mellan Öregrund - Gävle -Uppsala :rolleyes:

Träffade Petter i folkvimlet...
hoppas ni hade skojjigt nu då.
Själv så är jag lite sliten efter 2 dagars :öl ande...
tur man har semester en vecka till så man får vila upp sig nu... :cool:

Ja vi blev ju några stycken. :tummenupp

Bifogat

• hojarna.jpg
    hojarna.jpg
    103.4 KB · Visningar: 137
ambulans skrev:
Träffade Petter i folkvimlet...
hoppas ni hade skojjigt nu då.
Själv så är jag lite sliten efter 2 dagars :öl ande...
tur man har semester en vecka till så man får vila upp sig nu... :cool:

Tror jag såg dig irra omkring där inne också!

Du har inte hört något om hur det gick för killen som smet upp i hopptornet och hoppade lite olovligt från 31 meter :skrämd . Tänkte mest på dina inside-kontakter i branchen. Tror nämligen han blev hämtad med ambulans.
Han såg lite omtöcknad ut när de hämtade upp honom ur vattnet plus att det rann blod lite här och där i ansiktet.

M:et skrev:
Tror jag såg dig irra omkring där inne också!

Du har inte hört något om hur det gick för killen som smet upp i hopptornet och hoppade lite olovligt från 31 meter :skrämd . Tänkte mest på dina inside-kontakter i branchen. Tror nämligen han blev hämtad med ambulans.
Han såg lite omtöcknad ut när de hämtade upp honom ur vattnet plus att det rann blod lite här och där i ansiktet.

jasså.. du skulle väl ha morsat om du såg mig då.. :tummenupp
Jo.. jag träffade arbetskamraterna där, dom va på väg till snubben som hoppade... hahaha.. ja de finns folk till allt...
hörde att han bröt några ben i bröstkorgen.. o fick en pneumethorax... de va ju billigt, med tanke på att de va bara ett par meter djupt... folk är inte klok när dom dricker.

ambulans skrev:
jasså.. du skulle väl ha morsat om du såg mig då.. :tummenupp
Jo.. jag träffade arbetskamraterna där, dom va på väg till snubben som hoppade... hahaha.. ja de finns folk till allt...
hörde att han bröt några ben i bröstkorgen.. o fick en pneumethorax... de va ju billigt, med tanke på att de va bara ett par meter djupt... folk är inte klok när dom dricker.

Jag såg dig bara på håll och chansade på att det var du, annars hade jag morsat :hej

En pneumethorax sa du, och det betyder :confused:
Min latin har blivit lite knackig på senaste år.................

M:et skrev:
Jag såg dig bara på håll och chansade på att det var du, annars hade jag morsat :hej

En pneumethorax sa du, och det betyder :confused:
Min latin har blivit lite knackig på senaste år.................

oj.. sorry... :D

Pneumothorax betyder att lungan fallit i hop i lungsäcken..
lungorna ligger i en säck kan man säga. I säcken är det vaccum, det är det som gör att lungan hålls utspänd...
kommer det in luft i säcken så faller lungan ihop och ligger som en liten hög nere på botten av lungsäcken, med andningssvårigheter som följd. Sånt kan man få av kraftigt våld mot bröstkorgen.. eller att ett revben som går av petar hål i säcken... finns lite olika varianter oxå...
ventilpneumethorax.. då är det hål i lungsäcken och gör som en ventil.. luft kommer in men inte ut. Till slut blir det så mkt luft runt omkring lungan att den flyttas åt hjärtat... hjärtat kläms ihop och man dör i cirkulationssvikt.
Men en "vanlig" pneumethorax är rätt så ofarligt .. om det är på ena sidan bara. Man andas bra med en lunga. Men det gör ont som... f**

Det är en typisk skada när man krockar med bilen...
vad är det sista man gör innan det smäller ??
jo..tar ett djupt andetag o håller andan.. blundar, sen smäller det.
då har man lungorna fulla med luft.. och utan bälte så flyger kroppen fram mot ratten... varvid effekten blir ungefär som att stampa på en uppblåst festis på insidan. Men då är man illa ute.. om man får en dubbelsidig penumethorax som vi säger som jobbar med det.
slut på sjukvårdslektionerna för idag... :tummenupp

Men jag kan ju lägga till symptomen för det.. det är vanligt vid olyckor åxå.
Kraftigt utspända vener på sidan av halsen.. dom grova som går där på båda sidor.
är nån av dom utspänd som ett avloppsrör... se upp !
Adamsäpplet ska sitta i mitten när man tittar på patienten.. är det förskjutet så är det INTE bra...
andningssvårigheter...
ångest..
blåfärgad i ansiktet...
om det finns som luftbubblor under huden på bröstkorgen och upp mot halsen...
Har patienten ALLA dessa ... .då handlar det om minuter för överlevnad...
på dessa sticker vi ett hål i bröstkorgen för att få ut luften som håller på att klämma i hop hjärtat mellan lungorna.

Last edited:
Pneumo - andning, luft
Thorax - bröstkorg

/lektor i latin

Lucky Luke skrev:
Sk. Bülow-kateter.

/Sjukhusdräng

nja.. dränet får dom sen på akuten, vi tar en nål o sticker med, de är ju lite för bråttom för att koppla drän... luften ska ut bara. Och det SNABBT....

den grövsta venflonen vi har brukar va bra...
de är en som man får dropp i annars..

Men visst.. ett drän får man senare, som återskapar vaccumet så att lungsäcken kan läka i hop igen.

ambulans skrev:
nja.. dränet får dom sen på akuten, vi tar en nål o sticker med, de är ju lite för bråttom för att koppla drän... luften ska ut bara. Och det SNABBT....

den grövsta venflonen vi har brukar va bra...
de är en som man får dropp i annars..

Japp - det har de visat på Cityakuten, man lär sig mycket saker där... :)

TomK skrev:
Japp - det har de visat på Cityakuten, man lär sig mycket saker där... :) [/QUOTE

hahahaha... ja , jo.. fast de är massor som inte stämmer i dom där serierna..
men cityakuten är nog den som är mest realistisk. resten ja har sett är låååångt ifrån verkligheten :p

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT