Citerat ur Rossis "Biografi"

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Möjligen läsvärd, men personligen är jag inte tillräckligt intresserad av Rossi för att köpa den. Vid länken nedan kan man i alla fall läsa ett par korta utdrag.

Till exempel:

"One thing for which I have never forgiven Honda is that they reneged on a promise to let me keep the NSR 500 bike, on which I won the title in 2001. That, in particular, was a huge disappointment, because I was very attached to that bike. And it wasn't just the bike, it was the way they handled the whole matter."

http://www.superbikeplanet.com/2006/Apr/triedit2.htm

Hallå din sure gamle räv. ;)
Nu vet jag inte exakt vad poängen med din tråd är eller vad exakt du vill disskutera (du tänkte väl inte att vi skulle fylla på med citat hela tiden?), men det finns en tråd om boken här.

Nyteknik skrev:
2618342 Möjligen läsvärd, men personligen är jag inte tillräckligt intresserad av Rossi för att köpa den. Vid länken nedan kan man i alla fall läsa ett par korta utdrag.

Till exempel:

"One thing for which I have never forgiven Honda is that they reneged on a promise to let me keep the NSR 500 bike, on which I won the title in 2001. That, in particular, was a huge disappointment, because I was very attached to that bike. And it wasn't just the bike, it was the way they handled the whole matter."

Ytterligare ett exempel på de sura, kortsiktiga, lögnaktiga hondachefernas svarta sinnelag. :rolleyes:

Om man läser boken så inser man att Rossi är rätt bitter över det där med NSR:en. Honda lovade och lovade att han skulle få den tills de en dag bara slutade svara på frågan och efter det har han inte hört något mer om den.

Fick inte Doohan behålla sin NSR? Jag har för mig att det var någon annan som hade fått göra det vilket gjorde Rossi ännu mer bitter.

DR-Zätare skrev:
2618873 Om man läser boken så inser man att Rossi är rätt bitter över det där med NSR:en. Honda lovade och lovade att han skulle få den tills de en dag bara slutade svara på frågan och efter det har han inte hört något mer om den.

Fick inte Doohan behålla sin NSR? Jag har för mig att det var någon annan som hade fått göra det vilket gjorde Rossi ännu mer bitter.

Aaaaaah nu förstår även jag. Trodde ni menade att han ville behålla den att tävla med =P
Det lät aningens konservativt....

nazurro skrev:
2618912 Aaaaaah nu förstår även jag. Trodde ni menade att han ville behålla den att tävla med =P
Det lät aningens konservativt....

När jag läste boken trodde jag också det först, det tog ett tag innan jag uppfattade att han ville ha hojen i sitt vardagsrum. Eller kanske smyga ut på en och annan banåkning för allmänheten på Donington för att piska lite R1:or? :)

Tyvärr tycker jag att boken var lite för fattig på information om hans förhållning till motorcyklar till vardags. Det fanns en uppräkning av vilka hojar som fanns i hans garage just då men det stod inte så mycket om han körde något på fritiden och i så fall vart och hur. Å andra sidan kanske man inte är så sugen på att koppla av med lite hojåkning när ens jobb är att köra hoj. Måste kännas lite fattigt att kryssa runt på kurviga vägar med en standard RSV Mille när man kör en M1:a till vardags på världens bästa hojbanor... :)

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2618940 När jag läste boken trodde jag också det först, det tog ett tag innan jag uppfattade att han ville ha hojen i sitt vardagsrum. Eller kanske smyga ut på en och annan banåkning för allmänheten på Donington för att piska lite R1:or? :)
Men usch vad coolt det hade varit om ingen visste vem han var osv :D

sandstream skrev:
2619037 Men usch vad coolt det hade varit om ingen visste vem han var osv :D

Precis! Jag hade skaffat ett olackat kåpset till den, ljugit att det var en standard RS 250 som jag köpte för en vecka sedan för att prova köra lite hoj på bana, att jag tog körkort i våras och inte hade kört så mycket. Sedan börjat fråga en massa dumma frågor om hur man när man kör på bana, vad man ska tänka på när man blir omkörd osv... :)

"Aiya äm a new do dis, Aiya 'ave a never tried to rajd a bajk on track before. Isa dangerous, no?"

Last edited:
DR-Zätare skrev:
2618940 När jag läste boken trodde jag också det först, det tog ett tag innan jag uppfattade att han ville ha hojen i sitt vardagsrum. Eller kanske smyga ut på en och annan banåkning för allmänheten på Donington för att piska lite R1:or? :)

Tyvärr tycker jag att boken var lite för fattig på information om hans förhållning till motorcyklar till vardags. Det fanns en uppräkning av vilka hojar som fanns i hans garage just då men det stod inte så mycket om han körde något på fritiden och i så fall vart och hur. Å andra sidan kanske man inte är så sugen på att koppla av med lite hojåkning när ens jobb är att köra hoj. Måste kännas lite fattigt att kryssa runt på kurviga vägar med en standard RSV Mille när man kör en M1:a till vardags på världens bästa hojbanor... :)
Om inte jag minns fel så har han väl inte MC-kort och får inte köra hoj på vanlig väg...

Firefly skrev:
2619347 Om inte jag minns fel så har han väl inte MC-kort och får inte köra hoj på vanlig väg...

Det tror jag att han har. Han har åtminstone 4-5 gathojar i alla fall. Han hade bland annat en RSV Mille och en Fireblade (oklart vilken årsmodell). Det står i boken vilka hojar han hade just då.

Nyteknik skrev:
2618342 Möjligen läsvärd, men personligen är jag inte tillräckligt intresserad av Rossi för att köpa den. Vid länken nedan kan man i alla fall läsa ett par korta utdrag.

Till exempel:

Dumma, dumma Honda.

Firefly skrev:
2619347 Om inte jag minns fel så har han väl inte MC-kort och får inte köra hoj på vanlig väg...

Nu hittade jag det i boken, sidan 223, där står det att han har körkort för hoj på gatan.

När boken skrevs hade han
RSV Mille
CBR 600
Fireblade (900)
VTR 1000
R1
XJR 1300 (!)
En "special" supermotard som Yamahas ingenjörer och mekaniker har byggt åt honom.
Några "dirtbikes" (står inte om det är enduro eller crossar, vilka märken eller årsmodeller)

Det står inga årsmodeller på någon av hojarna.

DR-Zätare skrev:
2619414 Nu hittade jag det i boken, sidan 223, där står det att han har körkort för hoj på gatan.

Hur fräkct hade det inte varit om karl hade kuggat uppkörningen? Jag ser vägvärkskillen framför mig nu, med svettpärlor i pannan och stakande ord.

"Eh, jo, alltså. Det gick lite snabbt på 70-vägen över krönet. Och på ett hjul. I svängen. Eh, ta det lite försiktigare på nästa uppkörning. Du kunde ju klotat. Kanske."

När han va grabb körde han som en äkta outlaw utan körkort tycks jag mig minnas att det stod i boken. Tänk om han hade postat trådar här på SH om hur han körde ifrån snuttarna med moppar och de dära 3-hjulingarna han pratar om i boken.

Zee skrev:
2619461 Hur fräkct hade det inte varit om karl hade kuggat uppkörningen? Jag ser vägvärkskillen framför mig nu, med svettpärlor i pannan och stakande ord.

"Eh, jo, alltså. Det gick lite snabbt på 70-vägen över krönet. Och på ett hjul. I svängen. Eh, ta det lite försiktigare på nästa uppkörning. Du kunde ju klotat. Kanske."

När han va grabb körde han som en äkta outlaw utan körkort tycks jag mig minnas att det stod i boken. Tänk om han hade postat trådar här på SH om hur han körde ifrån snuttarna med moppar och de dära 3-hjulingarna han pratar om i boken.

Om jag inte minns helt fel var det väl Jenson Button som blev kuggad på uppkörningen för körkortet under pågående F1-säsong som han deltog i. Jag vet inte om det bara är en myt, det låter lite för bra för att vara sant men å andra sidan kan man ju kugga på teorin även om man kan köra i 250km/h på sladd genom Parabolican :)

DR-Zätare skrev:
2618873

Doohan ska ha alla NSR-hojar som han vunnit titlar på. I hans biografi är där bild på ett par av dem i hans vardagsrum.

I en annan bok berättar Rossi han att han ofta kör hoj i London, även om det är lite farligt ibland.

Pålle skrev:
2620088 Doohan ska ha alla NSR-hojar som han vunnit titlar på. I hans biografi är där bild på ett par av dem i hans vardagsrum.

I en annan bok berättar Rossi han att han ofta kör hoj i London, även om det är lite farligt ibland.

Visst var det så att Rossis 2001-hoj var en av de tvåtaktare som West-Honda körde med under 2002 innan de fick fyrtaktare? Det kan ju förklara varför de inte ville ge bort den till Rossi men jag tycker ändå det var lite snålt.

DR-Zätare skrev:
2620277 Det kan ju förklara varför de inte ville ge bort den till Rossi men jag tycker ändå det var lite snålt.

Ja med tanke på vad Rossi gav till Honda i så många år så kan det tyckas så.
Fan va coolt att ha en NSR som bardisk, va.. Helt i glas (ja bardisken alltså) så man kunde skåda skönheten igenom.:tummenupp :D

DR-Zätare skrev:
2620277 Visst var det så att Rossis 2001-hoj var en av de tvåtaktare som West-Honda körde med under 2002 innan de fick fyrtaktare? Det kan ju förklara varför de inte ville ge bort den till Rossi men jag tycker ändå det var lite snålt.
Varför skulle det förklara HRC´s motvilja att ge den till Rossi?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026