Cigarr-tråden

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Sådär, då var beställningen lagd för denna gång.

En 25-cab av vardera:
Partagas Shorts
Romey y Julieta No2
Montecristo No4
Ramon Allones Small Club Corona

Vi kan konstatera att resten av sommaren nu är räddad.

Trevligt. Var beställde du från?
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vart beställde bäste herrn ifrån? Partagas Shorts tycker jag är mkt fina.
 

Ruboo

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Rsv4 factory -14
Idag vart jag iväg o köpte tre olika rökare, ville nämnligen prova något nytt! :D
1. Montecristo Open Regata
2. Oliva Serie V Belicoso
3. Benchmade Gordo

Någon som provat dessa?
Vad tycks?

Rubbe
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Vart beställde bäste herrn ifrån? Partagas Shorts tycker jag är mkt fina.
Instämmer, dom är riktigt fina.
Och när tullgubbarna är på semester ska man passa på.
Beställde denna Cab i måndags kväll då jag fick ett mail från
puroexpress att dessa åter fanns i lager.
Hämtade ut dom idag - tullfritt :banana:banana
1350:- får man nog anse som ok för en så'n gobit :)
 

Bifogat

  • part.JPG
    part.JPG
    118.2 KB · Visningar: 64

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nice. Vet inte om det där med tullarmästarsemester stämmer men visst tusan tänkte jag likadant när jag beställde häromdagen..
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vass, 1 gång. Mkt äckligt
Cigaretter, 2 grr, äckligt

Vad det gäller cigarrer så har jag (tyvärr) ännu inte rökt ngt ovanligt eller limiterat. Klart en Mellgrens Bundle Robusto som var så nikotinstark att jag grön i ansiktet fick lägga mig ned 30 min. God var den inte heller (superung)

Edit: Plåtis, du borde börjat men du kanske vill vänta o dräpa oss andra ;)
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Här var det stilla :)

Avnjöt precis en Cohiba Robusto, utmärkt på alla sätt och mycket god.

Vad är det för sommar egentligen, har rökt fler cigarrer än tillfällen då det vart möjligt att köra hoj :va
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Idag rökte jag en Hoyo de Monterrey Epicure No 2 tillsammans med frezon. En cigarr jag uppskattar mer och mer.

Edit: Plåtis, du borde börjat men du kanske vill vänta o dräpa oss andra ;)

Det var faktiskt inte av den anledningen jag frågade utan mer för att det är roligt att se om folk rökt någon ovanlig cigarr. :tummenupp

Det ovanligaste jag rökt är nog en cigarr från mitten av 1920-talet. Har även rökt ett par olika cigarrer i vääääldigt begränsad, typ 1000 stycken, utgåva. Ingen gav dock direkt, som tur är kanske, mersmak. :crash
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Idag rökte jag en Hoyo de Monterrey Epicure No 2 tillsammans med frezon. En cigarr jag uppskattar mer och mer.

Den är fin-fin, en skön sommarcigarr som afnjutes på lämplig uteservering :tummenupp

Här blev det en standard Edmundo på balkongen igårkväll.

Det var faktiskt inte av den anledningen jag frågade utan mer för att det är roligt att se om folk rökt någon ovanlig cigarr. :tummenupp

Det ovanligaste jag rökt är nog en cigarr från mitten av 1920-talet. Har även rökt ett par olika cigarrer i vääääldigt begränsad, typ 1000 stycken, utgåva. Ingen gav dock direkt, som tur är kanske, mersmak. :crash

Har inte rökt några überspecialare direkt, men en Padron 1964 blev det i torsdags kväll efter middag på, hör och häpna, Gondolen :) De visade sig ha en liten humidor som till min förvåning innehöll en hel del trewligheter.

Södermalm är kanske inte en helt förlorad ö ändå... :D
 

Bifogat

  • Cigarrlista Gondolen.JPG
    Cigarrlista Gondolen.JPG
    89.1 KB · Visningar: 95
  • Padron 1964.JPG
    Padron 1964.JPG
    75.8 KB · Visningar: 85

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
..väldoftande paket från Hongkong passerade utan vidare intresse, fick avin idag :banana

Plastidoren är nu stabiliserad på ca 68 % RH. Nu finns det möjlighet att lagra o förvara större mängder.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Trotsade vädret tog avin o hojen o gav mig iväg, stelt o kallt var det men beställningen var ua. Välpackat o snabbt, skickades 23/7 o kom idag 25/7.

Själva beställningen las ~18/7 så där tog det ett par dagar.

Sitter omgiven av busiga katter o lyssnar på TOOL med en HELL upphelled :gbg och har organiserat humidor/plastidor o lagt lite garrar på lagring.

Kunde vart sämre...

Finest Cuban Cigars

Obs att detta vart premiärbeställningen så jag kan ej ge ngn recension ännu.

Kom ihåg att räkna med tobakskatt, moms o tull + postens avgifter (100:) om du beställer ifrån icke EU land. Se tullguiden för mer info
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Ingen direkt tanke med det, tänkte 65-70 % RH får vara godkänt.

I min ordinarie humidor ligger jag på ca 65% RH o tycker cigarrerna känns o smakar bra.

Sedan är ju mina hygrometrar endast kalibrerade av mig själv så det är ju ingen super precision i fuktmätningen.

Jag kalibrerar mha salt metoden + fuktiga handuksmetoden så jag ivf får en kurva att gå mot.

Vad ligger du på i din humidor 60 % RH?

Du som har en stor humidor, berätta gärna hur du fuktar, mäter, kalibrerar etc (om du har lust)
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ingen direkt tanke med det, tänkte 65-70 % RH får vara godkänt.

I min ordinarie humidor ligger jag på ca 65% RH o tycker cigarrerna känns o smakar bra.

Sedan är ju mina hygrometrar endast kalibrerade av mig själv så det är ju ingen super precision i fuktmätningen.

Jag kalibrerar mha salt metoden + fuktiga handuksmetoden så jag ivf får en kurva att gå mot.

Vad ligger du på i din humidor 60 % RH?

Du som har en stor humidor, berätta gärna hur du fuktar, mäter, kalibrerar etc (om du har lust)

Tror det finns lika många skolor om RH som det finns cigarrökare. Jag kör själv så nära 60% RH som jag kan komma då jag tycker Havanna smakar bäst då. Upplever att det är större risk för pluggade cigarrer närmare 70% RH.

Jag har två "brickor" med beads i mitt skåp. Tror det är närmare 5 pounds totalt. Dessa fuktar jag med vanligt batterivatten på blomspruta.

Två digitala hygrometrar som jag mäter av med saltmetoden en gång i kvartalet. Är inte så anal på det där med RH utan så länge cigarrerna smakar bra och brinner fint så bryr jag mig inte.

Sommaren är lugn. Vinter med skåp är ett helvete men det ska jag försöka mig på att råda bot på i veckorna som kommer. Det kommer tätas med trälister. :bolmer
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Låter OK i mina öron. Nu på sommaren ligger vi ca 60-80 % i medel RH där jag bor. Vinter så rasar det naturligtvis o då behöver beadsen laddas..

Skall man vara riktigt anal så är det egentligen endast rätt att mäta fuktigheten i själva objektet, dvs cigarren.

Men brinner det bra o smakar bra så wtf, precis som du säger. Värre om garren måste doppas i tändvätska eller o den brinner som ett tomtebloss. ;)
 

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Ort
En Köping
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Bestälde denna i går, käns helt rätt med coolfiber :D
Nu ska den bara fyllas också, får bli en resa till Chocolat i Uppsala i morgon.
 

Bifogat

  • HU-37%20humidor%20carbon%20cigarr%20cigarrer%20tobak%20hygrometer%20fuktare%20avdelare%20cedertr.jpg
    HU-37%20humidor%20carbon%20cigarr%20cigarrer%20tobak%20hygrometer%20fuktare%20avdelare%20cedertr.jpg
    217.6 KB · Visningar: 83
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top